Snyggt Jesper! Kontinuitet med videoprojektet i ett år är beundransvärt! Kul att se.
Precis så, och du har gjort detta val. Själv har jag varit hemma med barn och försökt prioritera fritiden. Vi lever våra liv så gott vi kan efter de värderingar vi har. Mina baseras delvis på att jag hade en pappa som gjorde som ni verkar ha gjort. Han och jag lärde nog inte känna varandra på riktigt förrän jag var vuxen och hade egna barn. ![]()
Allt kokar ner till vad vi människor gör av vår tid på klotet och FIRE-rörelsen brukar prioritera just tiden framför prylarna, mest för att det för de flesta människor är ett påtvingat avvägande. Tid eller prylar, eller kanske snarare tid eller avvägda val, eftersom de flesta ändå inte kan få både och.
Kloka ord, inte lätt att få till båda men inte omöjligt.
Tack för genomgången. Måste säga att jag är mest förvånad över de låga mat- och resekostnaderna med tåget. Hade gissat mer än dubbelt på båda. ![]()
Kul avsnitt! Vad ingår i 3500 kr för sonen? Mat och boende? Använder du de pengarna själv eller sparar du åt honom?
Kan man inte få den där utgiftslistan i skrift?
Hade velat visa min fru denna eftersom hon påstår att det är helt omöjligt att leva på den nivån…
Jag blev också förvånad, även om jag vet att jag äter billigt. Resekostnaderna handlar mest om att jag har svart bälte onlinebokning sedan 17 år tillbaka. Nu vet jag t o m vilka nummer singelsätena i Snälltågets andraklassvagnar har. ![]()
p.s. Det är f ö tänkt att komma ett litet resespecial snart.
Mat, boende, el, VA, fiber etc och en hel del marktjänst. Det sista har han lärt sig uppskatta.
Slantarna går in i den samlade konkursen. Och nej, jag hade inte behövt utkräva detta, men hans bror betalade samma när han bodde hos deras mamma så det känns rättvist även på det planet. Sedan är det nyttigt att inte lära sig leva lyxliv heller och incitamenten till att få ihop till den där handpenningen ökar. Senast idag visade han en lägenhet han sett på hemnet för att få lite feedback.
![]()
Jag vet inte om min lista gagnar er vardagsdiskussion och den ska ju inte vara ett slagträ i er debatt. Ni får nog börja prata om vem som tycker vad och varför. ![]()
Men visst kan du få siffrorna om du vill och inte orkar plita ner dem. Men två personer måste ju jämka mer än vad jag plus sonen behöver göra. Jag handlar, bestämmer matsedel, lagar maten och tar hand om resterna. Två personer har ofta olika syn på variation, proteinbas, tillbehör, kylskåpslagringstid etc.
Vi har f ö precis avslutat middagen som bestod av ris och flexfärssås (nötfärs, morötter, bönor, broccoli, blomkål, tomater, paprika, chili osv) samt sallad. Jag lagade ett jättelass förra veckan och frös in delar. (Så nej, det är inte havregrynsgröt 24/7.
)
Havregrynsgröt ![]()
Japp, nästan varje frukost! Och äpplemos som jag gjort själv i. ![]()
Tyckte du pratade 300K skattefritt relaterat till ISK för 2025 men det gäller väl först nu i år och du drar nytta av det först 2027?
Bra poäng, jag ska kontrollräkna och rätta mig om jag tänkt fel. Samtidigt är det ju “bara” 1500 spänn skillnad, så det är ju inte hela världen.
Men tack! ![]()
Fast jag själv och många andra tycker nog att det finns ganska många människor i historien vi minns väl och som lagt ner mycket kraft och energi på sina jobb, som vi minns idag och kan vara tacksamma för. Inom forskning, läkarvård, kirurgi, medicin, teknik, energi, etc.
Jag är t.ex tacksam för att t.ex Louis Goodman och Alfred Gilman vid Yale University jobbade hårt på 1940-talet och lade grunden för den moderna kemoterapin och cellgiftbehandling mot cancer. Tack vare dessa dedikerade och hårt arbetande personer och kirurgerna på vårt länssjukhus lever min hustru idag och har blivit fri från sin cancer.
Man vet aldrig på förhand vilka avtryck man kommer att lämna till eftervärlden.
Kul avsnitt!
Imponerande låga kostnader måste jag säga. Jag kan nog matcha dig en månad här eller där men dyrare mat och mer resor och restaurangbesök gör det omöjligt att snitta lika lågt.
Visst, det går nog att hitta ett antal rimliga exempel,
Ofta så ligger uppfinningar i tiden, dock—dvs om inte du gör det så är manegen krattad (vår samlade kunskap) för att någon annan gör det. Titta på uppfinnandet av telefonen, TV, radio och andra uppfinningar över tid så ser du att många höll på med det samtidigt och det var tävling om vem som faktiskt skulle få det slutliga genombrottet. Många av de man kan namnat på var egentligen inte viktiga för att teknologin kom på plats, mer än att de var en av många som deltog. Jag har inte koll på den forskning du använder som argument, men om du gräver i det kan du säkert hitta info om parallella spår och den tävling som pågick för att bräcka problemet.
Men jag är klart tacksam över de forskningsframsteg och annan utveckling som sker hela tiden. Jag älskar att hela tiden uppleva tillfällen där jag märker att mänsklighetens kunskap går framåt. ![]()
Fast lyxmat och resor kan knappast att ses som “omöjliga” att skära bort. Det om något handlar ju om vilja och prioritering. ![]()
Tack! ![]()
Jag har ju inte med det där vinylkontot och hade ju som sagt även andra saker som påverkat. Men alla prioriterar ju vad de vill. Gårdagens vinylbeställning betalar för ett halvårs Spotify för andra. ![]()
p.s. Jag hoppas det blir fler restaurangbesök i år, för 2025 var onödigt klent.
Precis. Jag vill inte prioritera bort det ![]()
Det är väl det som är grejen med FIRE. Man ska inte hoppa av förrän man nått en nivå som passar ens egna behov och önskemål. Samt att man kan bibehålla den efter man slutat jobba. Vad den nivån innebär är olika för alla.
Absolut!
Den stora utmaningen är att veta när man ska skjuta ut sig. Rent statistiskt borde folk kunna sluta jobba tidigare än när de nått 25 gånger årsutgifterna, men det vågar nästan ingen. Då blir det one more year syndrome som alternativ med risken att man istället har för mycket. Jag tror detta är centralt och som kommer att göra att den s k “FIRE-rörelsen” aldrig riktigt får det fäste som de dystopiska profeterna i ekonomimedia tror.
Mitt vanliga kaffe hamnade i den vanliga strupen. Rimliga siffror, tycker jag!
EDIT: Jag svarade @LevaLivet med något halvspydigt, men jag tog bort det då jag insåg att det bara var jag själv som var dålig på att läsa ![]()