FIRE på svenska

:clap::clap:
Blir spännande att följa.
2025 också här första året utan ersättning som löneslav :sweat_smile:

7 gillningar

Ja du, kanske mest för att jag var halvofficiell här redan innan, att @janbolmeson frågade mig om att podda förra sommaren och att jag inte tror att man mår bra av att gå runt och oroa sig över inbillade faror heller. Jmfr Jan och Carro som har varit öppna om sitt länge.

Lite, eller “lite”? Det är ju ett roligt uttryck. Men om vi säger så här: Jag tror det lönar sig bättre att göra hembesök hos medelsvensson och ta hens nya Tesla, fruktdatorer och ungarnas spelkonsoller än att jaga en som enligt de flesta definitioner lever lean FIRE. :joy:

Mina nära vet, i synnerhet efter poddvändorna och jobbet fick de ju veta, men eftersom jag inte jobbar längre kvittar det. Innan min “utskjutning” sa jag inget. Inte tydligt iaf.

7 gillningar

Bra inspel och det finns redan med på min lista med ämnen. Sedan tror jag inte att @axr är supersugen på någon sorts offentlighet, men vem vet?

6 gillningar

Haha ja “lite” i detta fall betyder ju "mer än de flesta " :wink:
Men jag kanske är orolig i onödan. . .och att “visa” att man har pengar är både “fult o farligt” i vissa lägen.
Om man va rik i crypto skulle jag vara toknervig att det skulle komma ut…
Men mycket är ju officiellt i detta landet, Mor visade mig nån lista på vilka som tjänat mest i VästSverige under 2024 i Expressen (tror jag det va) och vet inte om det hade varit bekvämt att vara med på den listan.

1 gillning

Jag tycker att det är rätt modigt iaf. Inte pga att det är någon speciell risk att bli rånad lr kidnappad eller så mer för att allt blir väldigt publikt.

Mina närmaste vänner och släkt vet ju att jag gått FIRE men de vet inte riktigt vilka summor det rör sig om. Jag tänker att det är bäst att hålla det så för egen del.

2 gillningar

Exakt. De där jävla listorna skapar bara slitningar och sår split. De säger heller inte ett skit om de som tjänar mest, eftersom de normalt stoppar undan sina slantar i företag.

2 gillningar

Tack för den! FIRE i the hole!

1 gillning

Listorna säger heller inte om vilka som är rikast. Gissar att lika många höginkomsttagare gillar att använda sina pengar, som vi andra.

Så de har troligen dyrare hus och bil, men det är nog inte alla på listorna som sitter på enorma mängder kosing.

2 gillningar

Ja, kanske blev jag lite lugnad efter första poddrundan, när typ ingen sett eller hört det i min närhet. Jag var övertygad att nå’n i min närhet skulle springa på det, men alla har väl fullt upp med livspussel och konsumtion.

Ja, exakta summor kan man ju skippa. Men det mesta är ju investerat ändå. Jag springer ju inte omkring med Patek Philippe-klocka och jag kör inte Mercedes.

Skulle det ta någon knasig vändning går det alltid att plocka ner inläggen. Men när hundra personer sett det så här långt tror jag inte jag behöver nojja med det.

5 gillningar

Jag tror det går bra. Tänkte mest på det sociala och den allmänna Janteattityden i samhället. Det kanske blir lite mindre Jantepåslag när du kör lean FIRE vs om du skulle vara på Chubby/Fat-sidan och fläska på allt vad du orkar med allt :slight_smile:

1 gillning

Vi vet var du bor! Tänkte komma på spontanbesök! Jag och @Anonym

Nu har jag lyssnat klart på avsnittet! Skitbra, alltså. Jag är så glad att du tog steget och i det formatet. Det är mysigt, lagom och man blir bara glad av att lyssna. Jag har blivit inspirerad att kötta hårt 20 år till så att jag och frugan kan gå samtidigt (FIRE för henne, medan jag får jobba till 70).

Förslag på inlägg är planeringen du hade innan du gick i FIRE. Jag tänker spontant att man vill ju minska sina fasta utgifter. Tänker på boendeformen, villa, borätt/hyresrätt. Bil?

Rena siffror är helt ointressanta, utan det är tankemodellen man vill åt.

6 gillningar

Då jag själv är intresserad av en möjlig FIRE tycker jag att det här är ett riktigt bra initiativ

kommer att följa med stort intresse

1 gillning

Bra initiativ!
Får man kanske några bra tips, är snart dags att vika in årorna.
Ta gärna upp vilken % du tar ut och om ISK skatten är inräknad i det uttaget.
Har själv funderat på att ta ut 5% av portföljens värde, 3 års utgifter på sparkonto som man nallar lite från dom dåliga åren och fyller tillbaka bra åren så kan man leva på samma belopp varje månad och inte belasta portföljen lika hårt dåliga år.
Ta gärna även upp vilka utgifter du trimmat bort.

3 gillningar

Tack! :smiley:
Jag tänker absolut återkomma till det här med ISK-skatt, uttagsprocent och bu och bä kring det. Även “krockkudde” (sparkonto) och en del kring mitt “regelverk” kring uttag kommer.

Även sparivern/snålheten/vardagshack/alternativt liv kommer.

Stort tack för pepp och förslag! :+1:

16 gillningar

Hejja, hejja!!
Vad kul! Ska bli väldigt spännande att följa.
Speciellt eftersom jag nu har som primärplan att sluta lönearbeta efter augusti i år.

Skräckblandad förtjusning är ett uttryck som poppar upp… :grimacing:

Dessutom är jag också skåning, även om jag är inflyttad och inte pratar skånska :wink:

/Mikael S

2 gillningar

Jättebra initiativ! Men, skala ner plottrig bakgrund så blir det lättare för ögat. Kör på!

1 gillning

Kul! Spännande att följa din resa :+1: Har uppskattat “dina” avsnitt i podden mycket.

1 gillning

Tack! Men det blir nog lite blandat framöver. Man måste ju ha nå’t att titta på när man tröttnar på att glo på mig. :joy:

Tack! Det här blir roligare med fin feedback från er också. :smiley:

2 gillningar

Kul initiativ !
Kommer transkribering släppas här på forumet ?

2 gillningar

Tack! :smiley:

Tveksamt kring transkribering. Det här är tänkt som just en vlogg och inte någon påtvingat låtsasjobb. Skulle det bli ett väldigt tryck kanske jag omvärderar det beslutet, men räkna inte med något.

7 gillningar