FIRE på svenska

Vad roligt att du startar upp detta.
Har lyssnat på x timmar USA-baserade FIRE poddar idag i bilen.
Lutade tillbaka sätet och tog en paus med ditt första avsnitt :slightly_smiling_face:

Eftersom jag är där är jag såklart intresserad över hur du tog dig igenom mitten, alltså när man kommit så pass långt att du ser möjligheterna men fortfarande har många år kvar av jobb.

Hoppas på fler avsnitt och att du även kommer till Spotify för oss som gör många timmar på vägarna :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Men, men, bakgrunden är ju fantastisk. Både Yoda och LOTR! Jag hoppas den får vara kvar! :crossed_fingers:

1 gillning

“One more year syndrome” finns på listan över tänkta avsnitt. :+1:

Spotify passar, i min värld, bättre till längre avsnitt. Jag hoppas hellre köra kortare och oftare isf. Men vi får se, kanske maler jag på som vanligt. :see_no_evil:

Och Daffy Duck! :joy:

7 gillningar

Har hört att du kan låta en AI transkribera och på så sätt slippa göra det för hand.

1 gillning

Grejt! Det här blir intressant! Tack för att du delar med dig! Många bra programpunkter :+1:

2 gillningar

Kul! Jag följer med stor entusiasm! Skulle lätt kunna lyssna på dej flera gånger i veckan!

En önskning skulle vara om du kan ta upp frågan om hur tempot i livet påverkas av fire. För alla arbetsmyror är min upplevelse att arbetet sätter hela tempot för livet. Vad händer när man själv blir dirigenten i sitt liv? Slappar man ihop, eller växlar upp? Knep och tips?

Jag är också nyfiken på hur livet förändras när du har mer tid. Innebär det att du lätt får fler sociala kontakter, provar nya hobbies etc? Var tar tiden vägen? Blir det att du gör mycket av få saker, eller lite av många saker?

Kanske är det väldigt individuellt och personligt, men något jag mer än gärna skulle höra dina tankar kring.

6 gillningar

Kul initiativ! Jag kommer definitivt titta på avsnitten då ämnet är intressant (är själv i FIRE).

1 gillning

Oj vad kul, det här ska bli intressant att följa! ska bara lista ut hur en prenumererar på det :thinking: :sweat_smile:

*Chatten löste ickeproblemet :+1:

1 gillning

Detta noteras till listan med ämnen. :+1:

Bra den också. Det är lite av dessa mer “mänskliga” vinklar jag också hoppas få med. Alla kan räkna på en räntekalkylator, fylla i procent i ett formulär och logga in på nätbanken. Men lite mer vardagsnära iakttagelser tror jag kan ge lite mer perspektiv.

Tack för pepp också - det blir roligare att gå vidare med det här ganska nervösa projektet när återkopplingen är god. :smiley: :+1:

15 gillningar

Grymt bra Jesper :hugs::heart::ok_hand:

1 gillning

Saker jag själv skulle vilja höra om.
Det praktiska:
har du fler än en bank och reagerade banken på nått sätt när du gick från långt sparande till att börja plocka ut?
Känslor:
Känner själv att jag tänker mycket på jobbet på kvällar o helger, försvann det snabbt eller hänger det kvar att man tänker på jobbet?

1 gillning

Bra frågor och både ämnena tänkte jag hinna med, men det är alltid bra med specifika frågor att hålla fast sig i. :+1:

2 gillningar

Jag tänkte mer på en situation som jag är i nu. Ungefär halvvägs till FI/FIRE.
Egentligen har jag bra jobb och bra möjligheter att komma i mål snabbt (när jag är runt 40 år). Men bara tanken av att komma i mål gör att jag vill vara där idag. Finns så mycket annat jag vill göra än att sitta fast i corporate-världen.

Men one more year är också intressant :slight_smile:

Jag håller tummarna för att du maler på :grin:
Uppskattade dina avsnitt i RT-podden. Tror faktiskt att de är de enda jag lyssnat om mer än en gång.

2 gillningar

Woops, det var jag som läste lite för snabbt. :see_no_evil:

Hög igenkänning på den! Jag noterar frågan.

Oh tack! :blush: pressen stiger

3 gillningar

Härligt att du är igång. Jag ser fram emot att följa dina avsnitt. Intressant att följa hur din vardag gestaltar sig. :smiley:

1 gillning

Vad bra att kunna få mer matig information om FIRE på svenska- för det fattas!
Något som jag också tycker fattas i etern är om själva resan och investerandet från första miljonen till andra, tredje osv. Tills man blir FIRE. Där är det ganska tyst… men man kanske bara håller i o håller ut?
Det får du gärna prata om :blush:

3 gillningar

Ja, det blir lite tillbakablick på den fronten också, det är tanken iaf. Sedan är det såklart lurigt när även den resan är individuell. Men jag noterar önskemålet. :smiley:

3 gillningar

Perfekt inspiration! Kör hårt!

Men lite längre avsnitt än 6 minuter törs du väl?!

Som jag skrev på YT, hur bestämmer man sig för att nu är det nog med pengar? Man måste vara väldigt klar över sina planerade utgifter.

Nu är ju inget värre än att man får jobba ett tag till om det behövs men ändå…

1 gillning

Kul, grattis! Kommer du att ha en möjlig inkomstkälla utöver ditt kapital? Vad?

1 gillning

Ja, det lär det bli. Ska den här pratkvarnen hålla sig under sex minuter när det blir mer än en testballong då krävs det mycket teknikstrul. :joy:

Tack! Jag noterar den frågan också. :+1:

1 gillning