FIRE på svenska

Så kul! Ser fram emot att följa detta.

1 gillning

Det fina här är att Jan inte håller på och avbryter hela tiden :upside_down_face: :sweat_smile:

6 gillningar

Följer detta med spänning. :slight_smile:
Instämmer med @FireSwede, det vore intressant med någon form av tidslinje ur ekonomiskt perspektiv. Vi har ju fått höra lite om ditt personliga liv, med skilsmässa och kraftigt amorterande som sedan växlades över till investeringar. Det ger en bra bakgrund.
Det jag tycker vore intressant att höra om är:
A) mer kring hur du tänkte & kände (ekonomiskt) i perioden då du hade som mest utgifter. Kände du någonsin att ekonomisk frihet var ett alternativ eller kom det senare?
B) “Mellanperioden” som @FireSwede beskriver. Hur ändrades psykologin när utgiftsbördan blev mindre, kapitalet blev större och framtida ekonomisk frihet blev mer verkligt, trots att du inte nått riktigt hela vägen ännu?

4 gillningar

Tack för fler frågor och inpass. Jag fogar dessa till mitt växande dokument med uppslag, idéer och frågor så får jag återkomma.

Det glädjer mig att det verkar vara ett större intresse än jag trodde kring just den känslomässiga biten och inte bara matematiken. :smiley:

11 gillningar

För mig är matten ren kall fakta. . siffror ljuger inte o har man räknat rätt så funkar den biten.
Däremot är det SVÅRT att föreställa sig hur det blir att bara sluta jobba efter ett arbetsliv där tankar på arbetet är med en i viss grad 24/7 . . har väldigt lite aning om hur man kommer reagera så DET är klart intressantare att höra om än det rent matematiska som i min ögon är rätt enkelt. . .vad behöver jag per månad gånger så många månader jag behöver det är enkelt. …hur kommer jag känna är svårt att veta

9 gillningar

Modigt och bra. Jag följer med intresse och tog samma steg som du strax innan dig. Jag ser fram emot att följa din utveckling

2 gillningar

Kul!

Och välkommen till forumet. :smiley:

2 gillningar

Nu ligger det ett nytt avsnitt uppe med den föga sexiga titeln Tankar om budget. Nu återstår det att se om jag lyckas skrämma bort några av alla de som började prenumerera förra veckan. :see_no_evil:

37 gillningar

Intressant hur noga du räknat på detta, snyggt jobbat. . för min del har jag mer “trimmat in” en siffra som räcker månaden ut o testat den nått år nu.
Det svåra är ju att gissa kostnader framåt och det va väldigt intressant att höra att dina kostnadsökningar så väl följt inflationen.
När du säger det så känns det vettigt att leva så man “vill” och inte efter en “såhär många kronor skall gå denna månaden om jag så skall leva på nudlar sista veckan” :wink:
Men tror MÅNGA skulle ha svårt att leva så. .man unnar sig lätt mer o mer och den där summan som innan fanns kvar vid månades slut nu kanske bara räcker 3veckor.
Jag tror att i FIRE kommer jag “ge mig en lön” o leva på den. . så jag levt hela livet o vet inte om jag vågar ändra på det

4 gillningar

Du jagar FIRE under 2025 men har definitvt ingen förmögenhet…?
Pratar vi super lean FIRE här på 2 tkr / månad? :wink:

Minsta jag kan ens tänka mig att någon borde klara sig på är väl 6 mkr i kapital utöver boende (som ger 20 tkr / månad enligt 4 % regeln) och det är väl ändå en viss förmögenhet? För mig iaf :slight_smile:

1 gillning

Yay, vad roligt med ett nytt avsnitt! :partying_face:

Livsstils-inflation är inte särskilt sexigt, men jag skulle vilja höra mera om vad denna FIRE-påg unnar sig utöver det vanliga, och kanske särskilt hur den berömda guldkanten kalkylerats in i budgeten…som vi lärde oss är lite mer flytande för angaudlinn. Skulle du tex kunna med att spontant lägga 50,000 kr om favoritbandet spelade i landet Tjottahejti och dröm-synthen samtidigt ligger på blocket? Har du några principer som hjälper dig kring unnandet? :smiley:

3 gillningar

Jag har inte i närheten av 6mkr men siktar på att ha runt 20.000:-/månad . . . hur . svaret är ålder…jag är 53år sen nån dag så har “bara” två år till jag kan ta tjänstepension och 12år till vanlig pension.
Så jag behöver bara klara 1,5år utan tillägg
10år med tjänstepension + eget kapital
Sen efter 65år kommer jag leva på arv eller sälja lägenheten
Så för att klara 20000:-/mån med dom förutsättningarna klarar jag mig på under 2mkr

8 gillningar

Ah ok fattar! Det låter logiskt, tänker alltid att folk som skriver FIRE är runt 40. Ber om ursäkt! Mitt fel.

1 gillning

Lugnt, jag fattar att det ofta inte pratas om ålder och närhet till pension när det pratas om FIRE. . vilket är udda kan jag tycka.
Skulle vara EXTREMT intressant att veta medelåldern för FIRE i Sverige. . men det är en annan tråd. . svårt att se att många går innan 40år, jag hade inte ens tänkt tanken då. .
EDIT. .undrar hur många som är i FIRE i Sverige egentligen och hur skull man räkna det. . .

4 gillningar

För att kunna svara på det krävs en definition av E’t i FIRE.
Är “Early” i svensk kontext allt innan riktålder ?

2 gillningar

Jag gör ju ungefär så också, men jag tänkte ta ett avsnitt om uttag senare. Det blir lätt väldigt pratigt så jag tänker mig ett ämne per gång sisådär. :sweat_smile:

Guldkantsavsnitt sätter jag upp på idélistan över kommande avsnitt.

p.s. Jag “råkade” asa hem ett analogt elpiano igår. Räcker inte det? :see_no_evil:

Jag föreställer mig att “early” nog (jag provtänker) är innan man kan börja nalla av pensionen. Så i de flesta fall före man fyllt 55. Men jag är beredd att ompröva det. Det är ingen helig ko. :cow:

5 gillningar

Bra inlägg av Jesper. Gillar den personliga tonen och ödmjukhet. Och att det inte är så professionellt (menar som många poddar som är som TV-produktioner).

Jag kan tänka mig längre inlägg.

Hade varit ännu bättre om det skulle vara en dialog med en person till. Men då blir det så mycket större!

Därför tycker jag att du kör som du gör nu typ 10 gånger och utvärderar genom allas återkoppling.

2 gillningar

Just nu får det bli så här just för att jag ju inte vill skapa mig ett monster… likt ett jobb. :joy:

Jag tackar ödmjukast för återkopplingen. Jättekul att det engagerar. :smiley:

1 gillning

Nej börja jobba igen är ju inte vad du vill göra.
Det är bra att du gör detta och kul att höra dina avsnitt.

Keep up the good work. :grinning:

2 gillningar

Trevliga små avsnitt! Har du någon partner som också är med på tåget/nått FIRE samtidigt?

2 gillningar