Håller helt med om att budget är tråkigt samt att ha koll och uppföljning är både intressant och bra. Stor igenkänning också på lagom spendering och pengar kvar i slutet på månaden.
För egen del är det uppföljning lite oftare och i Excel men annars på liknande sätt.
Vad kostar en månad?
Hur rör sig kapitalet på motsvarande tid?
Håller planen?
Så länge det ser bra ut så är det bara att köra på
Partner finns, men vi är särbor och hon löneträlar vidare på sitt håll. Men skitbra fråga som jag noterar. Det är garanterat värt att prata mer om civilstånd i FIRE-sammanhang.
Härligt avsnitt.
Har inte heller en budget. Jag vet att jag har koll ändå.
Så länge något inte är galet så köper jag det jag vill ha. Dock funderar jag en hel del kring det jag köper, det ska finnas ett behov och jag ska verkligen vilja ha det. Gärna på rea.
Gör månadssammanställning för att ha lite koll på hur ekonomin ser ut.
Jag ser fram emot nästa avsnitt, kanske ett te tips?
Gällande budget har jag gjort det väldigt enkelt. Vi har Swedbank och där är det enkelt att summera och ta ut allt i excel för att sedan ta bort alla inkomster för att bara få alla utgifter svart på vitt. Vet inte hur långt bak i tiden man kan få ut siffror från Swedbank på ett bräde men jag har gjort detta nu några år så jag har data typ 12 år bakåt. Drar ett snitt på alla 12 åren och delar på 12 mån så får jag fram en summa per månad jag/vi behöver.
Ja, de flesta nätbanker erbjuder sådana lösningar nu, men efter visst vänskapligt munhuggande med @axr i chatten inser jag snabbt att mitt sätt att hantera kort och konto samt mitt sätt att tänka lämpar sig svinbra för pappershanteringen. Sedan är alla inte så… såklart.
Med mycket autogiro, få poster och debitkort framför kreditkort, då är det ännu simplare.
Kul med ett nytt avsnitt! Budgetanhängare här. Några tankar om varför;
För vissa kategorier stimulerar budgeten att faktiskt göra “lite som man vill”, avseende att budgetutrymmet kan stoppa snåltarmen från att annars strypa utgifter som man vet egentligen tillför värde i livet. (Inser när jag läser vad jag själv har skrivit att det här nog inte är ett medelsvenssonproblem ).
För vissa kategorier säkerställer budgeten istället att man håller igen på kostnader som egentligen inte tillför tillräckligt mycket värde i livet. Då kan man ju istället gå in i elden så småningom. Det om något kan också kallas för att göra lite som man vill!
Ser fram emot avsnitt med detaljer kring din uttagsstrategi. Har lagt en del timmar på att läsa på om och konstruera simuleringar senaste året, med resultatet att ungefär det belopp som förväntades utifrån lite enklare tankeövningar har förankrats med tilltänkt uttagsstrategi.
Ja, jag förstod nog inte riktigt när jag kollade på avsnittet igår. Jag upplever att du @angaudlinn har stenkoll på pengarna, så får inte ihop det med att du inte använder dig av en budget.
Handlar det kanske om hur man definierar “budget”? En del kanske tittar jättedetaljerat, medan det för andra räcker med en hyfsad överblick?
För mig är det iallafall jätteskönt att veta vad summan av de nödvändiga utgifterna (bostad, mat, el, hemförsäkring, mobil, lite kläder) är, och ha en ram för hur mycket jag kan spendera utöver det. Ger mig ett lugn.
Jag är skitsnål på vissa saker så att jag kan spendera vilt på annat ← Detta är budget.
Budget handlar om att styra pengarna så att man faktiskt bränner dem på det man vill—och inte bränner dem på saker man inte bryr sig om. För bränner man pengarna på det man inte bryr sig om så blir det mindre pengar kvar att bränna på det man faktiskt vill ha pengarna till.
Budget handlar alltså om att tänka igenom och ta beslut som passar ens önskemål och livsstil, så att man får saker på det sätt man faktiskt vill, i stället för att allt bara är slumpmässigt.
Ja, summeranden av utgifter i efterhand. Det skulle kunna kallas kostnadsuppföljning eller något i den stilen. Och ens kostnader, utgifter, är ju bra att ha koll på på väg till och under FIRE.
Precis och just därför uppstår behovet av budget om man inte klarar av att spendera så mycket man vill på de sakerna man vill. Själv har jag aldrig haft något problem att klara av detta utan budget, och därför har jag aldrig någonsin skapat en budget.
Fast du har ju en budget då, bara inte på papper. Någonstans, om du spenderar snett, så har du inte längre råd att spendera så mycket du vill på det andra, och då har du brutit din budget.