FIRE på svenska

Om du vill kalla sparpengar för budget så kan du förstås göra det, i så fall har du definierat budget till att betyda sparmedel.

Budget är det utrymme du vill/har möjlighet att spendera inom ett visst område.

1 gillning

Jag skulle definiera budget som en plan för konsumtionen och det har jag aldrig behövt upprätta.

1 gillning

Det är en planerad budget. Men om du inte har oändligt med pengar så finns det alltid en budget någonstans du måste förhålla dig till.

Nej ingen planerad konsumtion alls. Bara marginaler för att aldrig komma i närheten av förmågan, samt att jag inte haft något stort driv av att konsumera.

1 gillning

Ska vi bara konstatera att vad man lägger för betydelse i ordet “budget” uppenbarligen skiftar en del?

Min definition är den striktare. Då har man ett belopp som ska räcka till ett utgiftsområde och det blir smäll på fingrarna med lärarlinjalen om man inte håller det. Att ha budget för att få hjälp att spendera är för mig något annat…

Men, vi kan sjunga “We shall overcome” också om ni vill det. :crazy_face:

8 gillningar

Hm. Så här skriver NationalEncyklopedin: budget (engelska, ’budget’, även: ’säck’, ’bylte’, av franska bougette ’kappsäck’; enligt uppgift ursprungligen om den kappsäck, ”portfölj”, där den brittiske finansministern förvarade statsräkenskaperna), en sammanställning av förväntade inkomster och utgifter under en viss tid, ofta ett år.

3 gillningar

Lysa kontaktar dig nog snart ska du se. :moneybag:

3 gillningar

Tack för ytterligare ett kanonintressant avsnitt! En fråga från en sargad småbarnsförälder ang utgifterna.

Kan du säga något om hur utgifterna varierar med barnens ålder? Är det stor skillnad mellan småbarnsåren och tonåren? Är utgifterna lägre nu när de är vuxna?
(Inflationsjusterat såklart)

2 gillningar

Det finns säkert mer att säga, men min blivande 19-åring tryckte i sig ungefär tre gånger så mycket vid middagen nu jämfört med intaget för 5-6 år sedan.

Men det är verkligen en lättnad när de slutar växa ur kläder under en eftermiddag… :rofl:

7 gillningar

På tal om budget, jag har nog aldrig kört en förutbestämd budget att följa, trots små marginaler. Även efter jag började följa RTs råd om att spara när pengarna kommer in, så känns det sååå tråkigt att behöva budgetera kring varje litet inköp.

Jag har spaltat upp alla fasta utgifter i mitt excelblad, så jag har lite koll på de återkommande kostnaderna och betalar dessa inom 2-3 dygn efter mina ersättningar kommit in. Men sen handlar jag som vanligt, vet att jag behöver hålla mig till ungefär 20-25kr per måltid numera, så lätt att hitta matvaror inom rätt prisgrupp. Det går oftast helt ok, har oftast ett par hundralappar kvar i slutet på månaden också, men de läggs in på mitt buffertkonto till kommande inköp.

Har inte haft slut på mat och pengar, parallellt, på länge (hände dock när jag blev utförsäkrad). Så kör på som jag brukar. Är nog svårare att köra mitt upplägg om man är många i familjen och vissa har lite dyrare vanor än jag.

7 gillningar

Jag fattar inte vad det är jag inte fattar :face_with_spiral_eyes:
Vad menar ni som tycker att det är olika saker, att skillnaden är mellan att ha budget och att ha koll på sin ekonomi? Är budget att man i förväg har bestämt att man ska köpa t ex bananer för exakt 33:90 varje månad?

Men du säger att din sparkvot har varit hyfsat konstant över åren va?
Bara att förr gick pengarna åt till att amortering+räntor(*) som man ändå får räkna in i sparkvoten…

(* Betala räntor är så klart inte ett sparande men det är ju inte pengar i sjön heller… Låt oss kalla det en alternativ alternativkostnad :slight_smile: )

1 gillning

I skolan så var en budget att lägga x pengar på mat, y pengar på kläder, z pengar på hygien, osv.

Skittråkigt, fick bara trea i hemkunskap. :rofl:

2 gillningar

Tack för svar. Tråkigt kanske, men är det inte det du gör? (Med bravur, som jag förstått det.) X kr på hyra, y kr på övriga räkningar, z kr på mat?

Nej. Fasta avgifter betalas med autogiro, ibland köper jag för mycket villhöver, då blir det mindre mat. Ibland kostar vård och mediciner mycket, då blir det mindre villhöver. Allt utöver fasta utgifter är flytande.

Lätt att ha koll med debetkort, när pengarna är slut, får man invänta nästa månad.

2 gillningar

Lite väl hårdraget kanske, men ja, så ser jag på det. Kalla det en OCD-definition om ni vill. :smiley:

Poängen var att prata om det som Svennebanan ofta ser som budget (dvs Lyxfällantavlan eller den på jobbet) och ett sätt att istället följa upp i efterhand.

2 gillningar

Ok. X kr på fasta utgifter. Resten på villhöver. Eller?

Till skillnad från en potentiell lyxfällandeltagare föreställer jag mig: ”Vad då resten? Jag köper allt jag villhöver!”

Lyxfällans fällor är sms-lån och krediter, inte att inte använda en millimeteroptimerad budget.

Hade de slutat handla när månadens pengar var slut, så hamnar man sällan i knipa.

Men gillar man budget, kör på det, vi är alla olika.

Jag har rätt billiga villhöver-behov med.

1 gillning

Tack för svar. Haha, OCD-definition var ett passande ord. Lyxfällans tavla spökar nog också i mitt huvud, även om det var åratal sen jag såg programmet. Men inte går de väl ner på sån extrem detaljnivå? Jag har mer uppfattat det som att man delar in utgifterna i några stora och hyfsat logiska kategorier. Och, förutsatt att man inte är deltagare i Lyxfällan, så får man själv bestämma vilka kategorier man vill använda.