I vissa avsnitt (där det behövts gissar jag) har de kört kuvertmodellen till hushållskassan. Det tycker jag är ganska extremt.
Jag är för breda kategorier (mina är bostad, basbehov, guldkant) och att ha hyfsad koll. Jag trodde att det var en sorts budget, och blir förbryllad över att inte alla tycker det. Blir ju svårt att kommunicera om man inte menar samma sak, så känner ett behov av att försöka få klarhet.
Håller med om att sms-lån och krediter är fällor i Lyxfällan, men de tas ju av en anledning?
Jo det är det ju. Men som jag ser det är en av programmets styrkor att konkretisera det abstrakta.
Mer villhöver än man har råd med? Eller för låg inkomst?
Jag har små marginaler, men valt att aldrig ta konsumtionslån eller skaffa kreditkort. Är nog stora fällor för många.
Sen, alla har olika definitioner för det mesta inom ekonomi har jag märkt. Så man får fråga, vid behov.
Jag har fått uppfattningen att just Lyxfällans deltagare köper mer villhöver än de har råd med. Det är väl därför programmet heter Lyxfällan. Har svårt att tro att människor i din situation skulle tas med i programmet, vad skulle programledarna kunna säga till dem?
Folk i min situation är väl rätt vanliga? Bara att de tappat kontrollen över sin ekonomi och jag har anpassat mig.
Arbetslöshet, sjukdom, psykisk ohälsa och skilsmässa är nog vanligaste orsakerna till dålig ekonomi.
Ja om vi håller oss till hur budget definieras så är det en plan för hur mycket man ska spendera på olika poster under en kommande förutbestämd period. Sedan kan man förstås vara olika strikt om man har en budget, den kan användas som en vägledning eller som absoluta gränser.
Att bara för stunden köpa det man vill köpa är alltså att inte ha en budget som styr ens konsumtion.
Vi är alla olika och en del behöver en budget för att man ska undvika att spendera på fel saker, andra föredrar att kunna fatta beslut här och nu utan att vara styrd av något man bestämt tidigare.
A budget is a financial plan that outlines expected revenues and expenses over a specific period, typically a year or a month. It serves as a tool for financial planning and control, helping individuals and organizations to set financial goals and monitor their financial performance.
Ja, det tror jag också, att många människor har det väldigt tufft. Förutom de kategorier du nämner, så finns också pensionärer som har sorgligt tajt ekonomi. Läste den här skriften nyligen, intressant och upprörande https://www.spfseniorerna.se/globalassets/forbund/sa-tycker-vi/rapporter/vem-klarar-sig/
Därför jag sparar till pension.
Ja vi är alla olika och behöver olika saker. Men enligt min uppfattning, så måste även den spontane här-och-nu-spenderaren på något sätt ha en övre gräns för sitt spenderande. Den kanske inte behöver vara så medveten om man har mycket kapital och ett anspråkslöst levnadssätt, men om gränsen inte finns alls och man gillar att spendera, så tar ju kapitalet slut förr eller senare. Inte alla kan ju spontanshoppa en målning av Rembrandt även om man skulle känna för det.
Definitionen du nämnde tycker jag stödjer det synsättet. Jag läser in en betoning på ”outlines”.
Men att kapitalet tar slut förr eller senare innebär inte att man har en budget. En del lyxfällan-personer kanske ser det så men det är inte innebörden av en budget. A financial plan är nyckelorden här.
Jag lever på sätt och vis Lyxfällanliv nu under FIRE. Jag har ett utstansat belopp som ska räcka hela kvartalet. När april kryper närmare är ju ambitionen att jag inte ska ha behövt skjuta till mer.
Det kan ses som en budget och det köper jag. Men, jag har inte specificerat procentsatser eller belopp kring vad som ska gå till mat, vad som ska täcka VA-avgifter, vad som går till resor etc och för mig är det inte en budget just därför.
Så, det ni pratar om är ju egentligen samma sak: Ett sunt spenderande utifrån de medel som finns till buds.
Ja? En övre gräns för sitt spenderande = financial plan = budget.
Tack! ![]()
![]()
Om det är ett Lyxfällanliv så menar du väl hur de klienter som lyckats vända sitt elände lever efter programmet.
Med den definitionen är det omöjligt att inte ha en budget ![]()
Verkligen? Hur hamnar man i Lyxfällan isåfall?
Alla har förstås en övre gräns för hur mycket man kan spendera, ingen har oändlig kreditlimit. Ser man detta som en budget så är det som sagt omöjligt att inte ha en budget, ingen har oändligt med pengar.
För att utveckla detta. Det fanns inget gammalt blocketfyndat analogt elpiano i budgeten. Superkonstigt. Det borde jag ha tagit höjd för i min planering. ![]()
Ja, precis. Inte hämtmat och Cola samt spelmissbruk och kedjerökning ihop med väskhunden på balkongen i Filipstad.
(Förlåt ni som bor i Filipstad.)
Men vissa lever ju som om de hade det, och riskerar följaktligen att hamna på obestånd.