Så hur hanterar du det? Drar in på annat eller ökar ditt ”utstansade belopp” för detta kvartal? Eller var kanske det utstansade beloppet tillräckligt stort för att rymma även denna utgiften?
Det här har blivit en mycket märklig diskussion så om du vill betrakta en ändlig mängd pengar som en budget får du gärna göra det för min del. Men slutsatsen av det är att det är omöjligt att inte ha en budget eftersom ingen har oändligt med pengar. Hela begreppet budget blir då helt meningslöst.
Nej jag betraktar inte en ändlig mängd pengar som en budget.
Att hushålla med sin ändliga mängd pengar är vad jag menar är att ha en budget.
Och med hushålla menar jag som Wikipedia:
Hushållning kallas den planering som görs för att förbrukningen inom ett visst område skall hållas inom önskade gränser
Den här diskussionen om budget börjar nästan påminna om den legendariska debatten om hur många dagar det egentligen finns på en vecka från forumet bodybuilding.com
Det här förtjänar en helt egen diskussionstråd som inte begränsar sig till FIRE på svenska ![]()
Härligt avsnitt även detta, intressant att följa någon mer som släpper taget om yrkesarbete. Själv gick jag i augusti-24 och för mig känns det fortfarande lite osäkert. Kommer det verkligen att hålla, har jag tillräckligt osv. Jag har valt att bege mig ut i detta trots denna osäkerhet, med tanken att jag får väl helt enkelt börja jobba igen om det behövs drygas ut. Jag har inte någon särskild budget för månaderna, jag har haft det tidigare i livet. Jag har levt som låginkomsttagare och för att hantera det, och för att ändå kunna spara så har jag haft en tydlig budget, alltid kalkylerat och anpassat mig efter det. Jag lever ungefär som jag alltid gjort och har inte längre tankar kring hur mycket jag gör av med månadsvis. Om det dyker upp oförutsedda höga utgifter så får jag in och kolla noggrannare.
Tack! Då är vi ju helt i synk tidsmässigt tydligen.
Det ska nog kännas lite osäkert. Jag tror det kommer med hela konceptet, även om matematiken håller. Men man får väl våga lite, annars kunde man ju stannat på jobbet s a s.
Det låter som en härligt sund inställning och en del av det jag tror att jag ville förmedla också. Har man en naturlig sparsamhet och inbyggd koll programmerat i hjärnbarken tack vare erfarenheter etc, då tror jag det löser sig.
![]()
Vet inte om jag är ovanlig men jag har bara en budget där alla fasta utgifter står med . . .hyra, abonnemang, försäkringar mm är ju ganska konstanta kostnader. .
Mat är ganska konstant. . kläder varierar lite. .bilkostnaden är rätt konstant.
Jag har väldigt lite variation från den "standardmånadskostnaden jag satt upp. . .kanske +/- 1000:-/mån max. . .kostnaderna gick upp lite i år men nästan bara pga två “nya barn” i släkten som skall ha paket.
Jag förstår dig, för mig är det ungefär likadant och det är därför jag inte längre jobbar mot en budget på det sättet. När utgifterna är jämna så har man ju koll ändå så att säga =)
Då var det dags för lite Tankar om amortering utifrån min historia och från min horisont. Men varje historia är ju personlig. Här är min med de beslut jag tagit.
Grymt bra gjort att amortera hela bolånet som singelförälder med medianinkomst! ![]()
Och bra att du förtydligade vad du menar med budget. ![]()
Gillar också att du är tydlig med värdet av stabilitet och god nattsömn - att göra det ekonomiskt optimala är inte alltid optimalt ![]()
Ska lyssna, då vi precis blivit med bolån.
Det här är ju så kloka tankar. Oerhört värdefullt för mig, som räknar och räknar, och kanske fastnat i one-more-year/million-syndrome.
En fundering jag har är pensionen, hur tänkte du kring framtida pension och hur det påverkar kalkylen, innan du bestämde dig för att klara dig utan lönejobb?
Intressant att höra mer om din resa. Lagom längd på avsnittet. Jag ser framemot nästa avsnitt. Undrar om FIRE livet blev som du tänkte innan? Något som förvånat dig? Fint med regelbundna avsnitt. ![]()
Tack, det betyder mycket med all feedback, speciellt då det här präglas mycket av min egen historia, vilket jag är väl medveten om.
Tankar om pension kommer såklart det också.
![]()
Jag tar med de frågorna framåt också… och tack för fin återkoppling! ![]()
p.s. Jag fick lite blodad tand av alla fina ord, så ja, det blir förmodligen veckoavsnitt ett tag framöver.
Bra avsnitt även denna gången. När det gäller amortering så delar jag din uppfattning om att det kanske inte är bäst strikt ekonomiskt men för vår del så vägde nattsömnen samt känslan att faktiskt inte vara skyldig pengar högt.
Avsnitt #3:
Jag hade aldrig vågat amortera i de förutsättningar du beskriver
Skulle ju kräks av oro med så låg likviditet.
[med @janbolmeson s lugnande stämma]
-Nu glömmer du väl ändå bort humankapitalet @axr ? ![]()
Börssvängningar hade tagit mer på psyket vid den tiden i mitt liv.