Ponera att man är bekväm med att sälja sin fastighet som innehåller “skuld” (egentligen inte kanske eftersom värdet på fastigheten är 150% högre än skulden?) till förmån för cash-betalning av annat objekt vid downsizing.
Kanske en process på 2 månader.
Efter detta är man skuldfri.
Min poäng är alltså att även om du inte på pappret är skuldfri så är du ändå det på något sätt eftersom du har en lösning på skulden.
Så frågan är hur viktigt det är att vara skuldfri under alla förutsättningar?
Angående att betala av alla lån innan man kan se sig som ekonomiskt oberoende. Om man siktar på att “die with zero”, men äger sitt boende och inte planerar att flytta måste man ju ta lån för att komma åt de värden som annars är låsta i bostaden.
Jag kan hålla med om att räntorna medför en extra osäkerhet om ens framtida kostnadsnivå, men inte till den graden att det skulle löna sig att binda upp allt kapital som behövs för en obelånad bostad.
Det är just detta som är problemet för de som äger sin bostad, vill bo kvar och går över i FIRE.
Hur ska man kunna frigöra kapitalet som är låst i bostaden utan att ha den belånad?
När man väl gått över i FIRE och kanske lever en period utan förvärvsinkomst eller pension så är det knappast möjligt att få ett nytt lån med bostaden som säkerhet utan man måste helt enkelt ha kvar en skuld på bostaden om man vill frigöra kapitalet som finns där.
Men om man däremot har ett lån på bostaden och passiva inkomster som kan ta hand om räntatn är lånet väl inget problem. De flesta miljardärer skapar väl likviditet genom att ta lån på illikvida tillgångar. Tex Musk.
Något att tänka på för er som planerar en FIRE: Ni måste alltid betala allt kontant.
Trots att jag har en högre inkomst från mina utdelningsaktier och räntefonder än vad de flesta har i inkomst som förvärvsarbetar så känner jag mig ibland som en luffare med gott om pengar. Ingen bank skulle ens drömma om att ge mig ett bostadslån och troligen inte heller ett kreditkort, jag vet inte ens om jag skulle kvalificera mig för en hyresrätt då jag inte kan visa upp en officiell inkomst. Jag står liksom med ena foten i systemet och den andra utanför, vilket ger en känsla av lite extra frihet.
Jag betalar allt kontant med debit-kort eller banköverföring oavsett summa, vilket gör att banken reagerar med jämna mellanrum och vill veta var pengarna kommer ifrån. Jag har alltid bevis redo i form av olika dokument för att visa var pengarna kommer ifrån. Skickar endast ett dokument + en förklaring och skulle de vilja ha mer information så skickar jag ett dokument till (vilket hittills aldrig behövts).
Några små tips innan ni tar FIRE:
Om ni vill frigöra kapital från er bostad se då till att inte betala av hela bostadslånet innan FIRE.
Öppna bankkonton i flera banker, inte omöjligt att någon av dem avslutar ert konto i framtiden.
Öppna ett bankkonto utomlands om ni kan, stäng aldrig ett utlandskonto om ni lyckats öppna ett.
Skaffa ett eller två kreditkort, ni får förmodligen behålla dem efter att ni slutat jobba.
Spara undan alla dokument som kan användas som bevis på tillgångar, även 30 år gamla.
Om ni flyttar utomlands, spara undan dokumentet som gör er begränsat skattskyldig.
Se till att ha fysiskt guld som yttersta reserv, det kan alltid pantsättas eller säljas.
Det är korrekt, hyra eller äga med eller utan skulder är högst personligt, inget är fel men vi ska nog inte jämföra oss med Musk & Co då våra möjligheter är starkt begränsade medan deras är i det närmaste oändliga. Om jag minns rätt så sålde dock nyligen Mr. Musk alla sina bostäder.
Ju mer kapital man har desto större möjligheter har man naturligtvis men var man är mantalsskriven är minst lika viktigt. En svensk bosatt utomlands har helt andra möjligheter att bygga upp kapital än en som är bosatt i Sverige, genom att exempelvis öppna en skattefri offshore-depå men har även tillgång till andra finansiella produkter som inte finns i Sverige.
Om man inte har inkomster av arbete eller pension så är risken stor att kreditupplysningen misslyckas och då blir det svårt eller omöjligt att få kreditkort, telefonabonnemang, hyra bil, hyra lägenhet etc.
Jo, men man fixar väl kreditkorten innan FIRE.
Borde ju hålla ett bra tag.
Tror inte bolagen kör kreditupplysning inför exempelvis utskick av nytt kort när gamla gått ut.
Aldrig varit med om det iaf.
Sköter man bara sina betalningar i tid så ska man nog få ha sina kreditkort ett bra tag.
Man får säkert behålla kreditkortet efter FIRE, åtminstone så länge företaget fortsätter att tjäna pengar på det.
Men man ska inte underskatta problemet med misslyckade kreditupplysningar. Det ställer till fler problem än man kanske först tänker på.
När jag flyttade hem till Sverige efter att ha bott 3 år i annat land så var jag i praktiken papperslös under de första månaderna eftersom jag inte hade någon kredithistoria i Sverige. Det hjälpte inte att jag hade ett fast jobb med bra lön, jag kunde ändå inte skaffa telefon, etc. Lyckligtvis bodde jag inneboende den första tiden så att jag kunde få lån till min bostadsrätt när det blev dags.
Det går bra att betala med ett kreditkort om du får behålla det du har eller lyckas få ett nytt då du inte har en förvärvsinkomst eller pension, det är helt upp till banken. Att leva på aktieutdelningar och ränteinkomster under FIRE räknas inte, du hamnar utanför systemet. Debitkort beviljar de däremot utan officiell inkomst.
Ett annat problem som kan uppstå är när man för över pengar genom banksystemet. Banken vill veta vad man har för anknytning till personen man skickar till och varifrån pengarna kommer. Det är viktigt att spara dokument som kan användas som bevis på varifrån pengarna hypotetiskt kan komma ifrån så de tystnar, även många år gamla dokument är användbara. Den magiska gränsen för överföring verkar ligga på 200.000 kronor, då ringer det i alla klockor hos banken men de kan höra av sig även för mindre summor. Man anses vara skurk bara för att man inte lånar till allt.