FIRE: top-down vs bottom-up-tankesätt | Tänk om FIRE bara är ett symptom på ett annat problem

För att konkretisera det utifrån min situation. Alla har sin helt egna, så det här behöver inte applicera på dig, utan är mest för att beskriva det och ge ett exempel.

Kärnproblemet (för mig) ovisshet inför framtiden

Det handlar om att jag inte gjort en tillräckligt tydlig bild över vad jag faktiskt önskar mig av den eller kvantifierat vilka risker jag är beredd att acceptera eller inte. Dvs. det som avsnittet 293 handlar om.

Den andra delen som det här handlar om går jag i terapi för. Det är att jag fortfarande som 42-åring bär med mig rädslan för att livet kan förändras på en sekund när mattan under en rycks undan. Det här tror jag kommer från att min pappa dog från en dag till en annan när jag var 13 år gammal.

Jag har inte bearbetat det traumat tillräckligt och när jag inte är uppmärksam så smyger det in sig i mitt liv i form av att “det kommer att gå helvete”-känsla och jag behöver massor med pengar för att säkra upp. Jag kan ju säga att jag är hemskt osugen på att vara här och kolla även om jag rationellt fattar det.

Sporten jag tränar på är att lämna det ekonomiska fortet jag beskriver i avsnitt 293 och lita på att det håller och tillåta mig själv att njuta. Dvs. att gå på det som @MoaD alltid säger:

Låt livet kännas lika fantastiskt som det är

och

Njut dig själv till framgång

samt:

Att vi vill ha det som vi vill ha, för att vi vill känna så som vi tror att vi kommer att känna när vi får det som vi vill ha.

Det vill säga att det här är 100% emotionellt och egentligen inte handlar alls om pengar. Jag har hittat på sanningen att pengar ger trygghet. Nästan att ju mer pengar desto mer trygghet. Problemet är att det påståendet insåg jag 2019 sedan att det inte alls är sant för mig eftersom det “exploderade” i ansiktet på mig (tjänade jättemycket och blev inte alls tryggare). Något jag pratar om i dett avsnitt:

Jag är inte på något sätt klar med den här resan, men jag fattar att jag har nog mer att vinna här än genom att göra ytterligare en FIRE-beräkning. :roll_eyes:

Den andra sidan: vad är viktigt för mig på riktigt?

Den andra sidan av myntet är det som jag numer försöka kalla för en livsplan och en livskompass (och det som mitt experiment i form av RikaTillsammans-programmet handlar om). För mig hänger det ihop så här:

• Livskompassen - min interna kompass bestående av mina värderingar, min intention med livet, mina drivkrafter och det som är viktigt för mig.

Livskompassen ger mig riktningen i livet. Det är den som med hjälp av känslorna berätta när vi går i rätt eller fel riktning. När vi är i ett sammanhang där vi får energi eller där vi tappar energi. Där jag trivs eller inte trivs. För mig är några konkreta exempel:

• För mig är det viktig med tillsammans, det är viktigt att jag får vara kreativ, det är viktigt att jag får hänga med duktiga människor som är prestigelösa, det är viktigt att jag är närvarande med mina barn, att jag får göra affärer, att jag får utmanas, att jag får bidra till andra, att jag får skapa och så vidare.

• För mig är tar det energi att fixa med huset, bilen eller när jag är i sammanhang med inautentiska människor, jag hatar en kalender som är uppbokad eller när jag inte kan göra något som jag vill etc.

På samma sätt kompletterar men kompassen med en livsplan innehållande:

• Mål - vad vill jag uppnå, ha, göra eller uppleva (som går i linje med min kompass)? T.ex. att jag nu ska resa med min dotter till Polen själv i ett par dagar, att jag kan hänga med på hennes basketturneringar, att jag kan fortsätta driva mitt företag etc.

• Standarder - vilken kvalitet vill jag ha i olika områden i mitt liv i allt från det lilla till det stora. T.ex. att jag alltid vill ha en flaska champagne i kylskåpet, jag vill ha en bil som inte strular, jag vill ha teknikprylar som är max 2 generationer gamla, jag vill ha fungerande relationer utan grus, jag vill ha autentiska relationer, jag vill ha en nära vän att prata med, jag vill kunna ha det som vi kallar för vardagsmiddag där vi bjuder hem vänner mitt i veckan på t.ex. tacos där det är prestigelöst, jag vill kunna handla på ICA utan att titta på prislappen etc.

• Ideal vecka - hur ser min ideala vecka / år ut?

När allt ovan blev tydligt för mig - jag jobbar fortfarande på det här då jag inte tror att man någonsin blir klar - så blev FIRE betydligt mindre viktigt. För vad skulle på riktigt då vara skillnaden mellan FIRE och så som jag har det nu? Särskilt eftersom jobb för mig är skapande, kreativitet, få hänga med människor som jag gillar och som är prestigelösa. Att sluta med det skulle göra mitt liv fattigare.

Kontentan

Vad jag försöker säga är att många av oss fastnar lite på “First-level-thinking” och fokuserar på spara, investera och gå efter FIRE för det är mycket enklare än att göra jobbet ovan. Det var det i alla fall för mig. :roll_eyes: Det är nämligen mer greppbart, mer konkret och mer hands-on än den känslomässiga resan.

Jag påstår - kanske felaktigt - till och med att den ekonomiska delen av FIRE-resan kan man göra på egen hand. Det är ju “bara” att dra ner på kostnader eller öka intäkterna och jobba med ett Excel-blad. Den andra delen kräver ofta att man speglar sig i en coach, en vän eller terapeut. Särskilt för oss i forumet som hellre svarar på frågor såsom:

• Hur ska jag investera mina pengar?
  • Vilken avkastning, månadssparande eller tid behöver jag för FIRE?
  • Vilken är min sparkvot?

snarare än:

• Vad är det som är viktigt för mig på riktigt?
  • Vilket är det omedvetna beslutet jag tog för X antal år sedan som fortfarande omedvetet påverkar mitt liv idag?
  • Hur ser min ideala vecka ut skiljt från hur jag har det idag?

Dvs. tänk om det finns ett annat problem att lösa som löser hela FIRE-problematiken. :wink:

24 gillningar