FIRE-upplägg med två stycken fonder

Hej,

Spånar på att modifiera om min nuvarande portfölj till ett mycket “simpelt” alternativ och tänkte kolla med er om hur ni ser på upplägget. Tanken är att köra på 2st fonder och ett sparkonto med fria uttag och ränta.

70-80% Storebrand Global All Country B

20-30% Storebrand Sverige B

Vid utdelningstillfället (ca 5%) som infaller i juni flyttas pengar över till Sparkontot som sedan blir ett “lönekonto” där man tar ut pengarna ifrån som en vanlig lön, dvs en tolftedel den 25 varje månad.

Vad tror ni om detta? Någon som har ett liknande upplägg?

1 gillning

Precis så jag har valt att investera i min indexportfölj. Enkelt, brett och billigt. Jag är nöjd.

Edit: Läste fel. Jag kör ackumulerade varianten i andelsklassen A

Låter toppen! Tar du ut flera gånger/år från fonderna eller gör du det endast vid 1 tillfälle som du för över till sparkontot?

1 gillning

Varför tänker du köra en globalindexfond med så hög avgift?

Varför menar du att Sverige skulle prestera mycket bättre än alla andra länder utom USA de kommande decennierna, så att du vill köra 20–30× övervikt mot litet Sverige?

Jag har en utdelningsportfölj också som jag löpande under året får en ”årslön” från. Den innehåller en salig blandning utdelande fonder och etfer, bla Storebrand global B.

Isk med indexfonderna ligger bara och pluttrar på.

1 gillning

Varför jag tänker just denna Globala fond är för att den innehåller även utvecklingsländer som man annars vanligtvis får ta med i portföljen via en Emerging fond, med denna slipper man det.

Ang. Sverige så är det väl främst för att få lite extra exponering mot hemmamarknaden.

1 gillning

Jag skulle alltid köra Developed Global och Emerging Markets separat för att kunna utnyttja ombalanseringsvinster.

I en ackumuleringsfas påfyller man alltid det som just är billigt och sedan i FIRE‑fasen säljer man alltid det som just är dyrt.

Om du har båda i en fond, då måste du alltid köpa även det som just är dyrt och sedan i FIRE sälja även det som just är billigt.

Om du kombinerar en billig globalindexfond och en billig EM‑fond, då betalar du samtidigt mindre i total avgift.

2 gillningar

Min ISK är bättre diversifierad tack vare ETF:er, men när det gäller TJP kör jag enkelt:

75% Developed Global Index
15% Emerging Markets
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Varje inbetalning fördelas så att hela innehavet stämmer med målvikterna så mycket som möjligt. På det sättet köper jag alltid mest av det som just är billigast och minst av det som just är dyrast.

Tack vare Spiltan och Developed Global Index har jag ca 11% exponering mot Sverige, det tror jag är absolut tillräckligt.

Bra upplägg :ok_hand:

2 gillningar

Jag har en snarlik portfölj i min IPS (som får leva vidare utan insättningar), dock med den ej utdelande varianten av Storebrands fond. Total avgift 0,30 procent för de båda i fördelningen nedan.

80 procent Storebrand Global All Countries A (0,32 procent i avgift)
20 procent PLUS Allabolag Sverige Index (0,22 procent i avgift)

Kan tillägga att IPS:en under flera år gått bättre än min egenkomponerade portfölj där majoriteten av mina investeringar ligger.

1 gillning

Fundera på om det vore bra med en del i något säkrare än aktiefonder åtminstone initialt för att gardera mot SORR under de första ~5 åren efter FIRE eller så. Beror väl på vilken uttagsnivå du kommer att ha, är den låg så behövs det kanske inte men det anses generellt vara en bra ide.

När vi gjorde FIRE hade vi 5 års utgifter i räntebärande medel, dessa tänkte vi leva av först och därmed ha en “reverse glide path” upp mot 100% aktier senare i FIRE.

Kan meddela att på Montrose betalar jag 0,27 för Storebrand A C Global B och 0,16 för Storebrand Sverige B. Bra med rabatterade priser :slight_smile:

Absolut, har vridit och vänt på dessa tankar och har nog landat i ett ha Sparkontot med en del ränta som “säker hamn” för pengarna. Kommer dock inte placera mer än en årslön enligt nuvarande plan :thinking:

Det låter onödigt dyrt. Se till exempel denna (bredare) globalfond: Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF - 0,07 % i avgift
Att övervikta bolag som är noterade i Stockholm verkar onödigt, men det finns det väl redan tillräckligt med diskussioner kring.

Har kikat på den, verkar vara ett nytt och bra upplägg med “allt i ett” koncept :+1:

Om du kör på Montrose är det jättebra att kombinera indexfonder och ETF:er – indexfonder för små insättningar/FIRE‑uttag och ETF:er för större insättningar (och omedelbara) FIRE‑uttag.

Stämmer, har Montrose idag som plattform. Har bla en del MontDiv som jag inte bestämt om den ska vara kvar som ett kassaflödes tillskott eller om jag ska sälja av även den och placera i Storebrand Global :thinking: