FIRE uppräkning tillsammans - Uppdatering 2

Absolut. Känner redan att jag är påväg i den riktningen (trots att jag har väldigt långt kvar i kronor och ören). Nu sparar jag mot en slags Lean FIRE, men har redan ett annat tal som känns mera realistisk. Den summan är dock riktigt långt bort, så tryggast att ta det i inkrementella hållpunkter. :see_no_evil:

2 gillningar

Du har fler skor. Byt :sweat_smile:

Jag blev glad över varje förbättring på vägen.

”Nu täcker jag mina matkostnader”
”Nu täcker jag mina bostadskostnader också”
osv

Har kört deltid under långa perioder som mini-FIRE.

7 gillningar

Precis detta!!! :grinning: Är du i full FIRE nu?
Så blir man inte nedslagen av att inte genast nå sitt slutgiltiga mål utan firar och håller kursen mot rätt riktning!

3 gillningar

Om jag inte ändrar mig så är jag nu i någon form av FIRE där jag kanske kommer ta lite korta uppdrag ibland för att jämna ut dyrare periodiska kostnader.

Dvs bara jobba om jag temporärt vill lyxa till det.

5 gillningar

Rättning: skorna, varenda par :crazy_face:

Tack Indexqueen!

Om någon av punkterna nedan inträffar inom 1 år så blir det nog att jag fortsätter jobba:

• jag får ett nytt jobb som jag stortrivs med (har blivit kontaktad av ett företag nu, men jag tror mina löneanspråk är för höga)
  • vi får tillökning. (Då vill jag ha ett par miljoner till i nästet)

I annat fall är planen att jobba 2 år till för att nå mitt FIRE-tal (4,5 mkr)

Har ett musikintresse som jag vill få mer tid till att utforska. Jobbar 80% och går lite musikkurser bredvid. Sparar drygt 20k per månad.

4 gillningar

3 gillningar

Är långt över min FIRE gräns och har slutat spara.
Funderar på att bo i husbil i Sverige på sommarn och bo utomlands på vintern.

4 gillningar

Vad härligt @Aktiegubben! Grattis! :partying_face:
Hur lång tid tog det för dig att nå FIRE?

Det fanns inget som hette FIRE när jag förstod att jag måste slita ihop till en egen privat pension för att uppnå ekonomisk frihet som gubbe. Svårt att säga exakt hur lång tid det tog att uppnå en acceptabel FIRE gräns, gissningsvis några ursnåla första 3-4 år för att komma igång + 15 vaksamma investeringsår. Fortsatte dock att jobba några år extra då min nettoinkomst utvecklats mycket väl. Lever sedan 5 år gott på endast aktieutdelningar och olika typer av ränteinkomster utan att behöva sälja av något.

5 gillningar

Grattis! Hur lång tid och hur gammal är du??:smiley:

1 gillning

Om jag nu väljer på att satsa på FIRE skulle det innebära för mig.
Ursprungsläge: har genom ridsporten och även löpningen fått en del avkastning som lagts på spararnas. Sparat och snålat extremt mycket under studierna. Sommarjobbat och jobbat vid sidan av min statistikutbildning.
Med tanke på det en hyfsat sparsumma att börja med.
I okt 2023 började jag investera, och om mellan 10-15 år är det enligt beräkningen möjligt att uppnå FIRE ( om det är det jag vill).
Då har jag inte ens fyllt 40.

Måste ändå säga att jag är otroligt glad och nöjd att jag kämpat mig till det här fina startläget. Nu är det bara att gasa, blicka framåt och justera målet efter livet.

9 gillningar

60+ och har levt gott i FIRE i 5 år utan att jobba och utan pension.

7 gillningar

Nu svarar jag på mitt eget inlägg för att klargöra en FIRE idé som få tänker på.

Många fnyser åt “Svenssons sommarcamping” men jag testade husbilscamping för första gången förra sommarn på några olika svenska campingar vid havet + lite fricamping. Det var skitmysigt och så kan jag absolut fortsätta min framtida sommartillvaro och med resterande del av året utomlands så kan jag sänka min skatt på såväl framtida pension som kapitalvinster, ränteinkomster och aktieutdelningar. Ett win-win upplägg med mycket sol.

6 gillningar

Det är ju helt fantastisk @Ellen_Persson att nå FIRE innan 40! Vi får peppa varandra! :slightly_smiling_face:

Helt rätt @Aktiegubben att göra precis så som du vill med camping, sol och allt annat som du tycker om. :minibus: :sunny:

4 gillningar

Jag tycker inte det är fel. Man kan ju ha flera milstolpar och stämma av på vägen. Måste ju inte vara ett fixt mål med viss levnadsstandard.

Vi satte ursprungligen ett mål för drygt 15 år sedan med målgång runt 7-8 år senare. Sen har vi inför varje milstolpe (för oss typiskt vid nästa jobb beslut vart 2-4 år) tänkt ”ok, rätt kul att ta detta jobbet också så vad skulle vi lägga de ytterligare besparingarna / avkastningen på. Är det värt det?”

Om vi bedömt att det var värt det så har vi höjt budgeten med de aktiviteterna / ökad levnadsstandard. Idag är nog budgeten nästan dubbelt så hög per år, varar hälften är höjd standard och hälften är nog inflation.

Nu kommer vi att dra pluggen i slutet av nästa år. Även om det inte är lätt så blir det så. Man tjänar ju typiskt som bäst på slutet så det är svårare och svårare att tacka nej. Man får ju mer och mer livsstilsökning per ytterligare arbetsår. Men nu känner vi att ett år till inte är värt priset av ytterligare ett år bundet i tid och plats.

Fördelen med att jobba med ”milstolpar” är att då när vi satte första milstolpen så kändes det möjligt, så vi började resan. Hade man tagit i mer/krävt högre levnadsstandard och det dragit iväg till 15-20 år för målgång redan på första skottet. Mmm, inte säkert att man behållit drömmen utan mer kört på och spenderat mer i dagliga livet.

Såklart ser nog många detta som något negativt, typ lifestyle creep, vilket det såklart är. Men detta var ju före RT fanns eller åtminstone vad jag visst då, så rätt mycket efter eget huvud. Tanken väcktes väl av att vi läste Kyosakis Rich Dad Poor Dad på en semester.

Så sätt ett mål som du tycker är OK. När du närmar dig det så kan du ju ta nya beslut. Är det värt några år till eller inte typ.

Lycka till :grinning::heart:

6 gillningar

Gillar detta svaret på så många plan! Dels för att få ta del av eran resa men också för att tankesättet resonerar väldigt väl med mitt synsätt av att försöka leva livet samtidigt som man sparar.

Så häftigt att ni kommer att gå FIRE fullt ut nästa år - grattis i förskott!! :partying_face:

Jag undrar om just detta är dåligt, då ni medvetet samtalat om värdet att spendera pengar medans ni sparar. Inte att kostnaderna bara drar iväg utan att ni får livskvalitet i utbyte. Man vill ju leva livet under tiden man sparar också, och så länge man får värde för den ökningen så är det väl inte dåligt, förutsatt att man inte vantrivs med att jobba? Vi får pinga @janbolmeson att mynta två begrepp: lifestyle creep och conscious lifestyle investment. :sunglasses:

4 gillningar

Lifestyle Creep finns ju redan, eller menade du kombinationen? :smiley:

Jag gillade conscious lifestyle investment eftersom medvetenheten kring investeringen kommer först. Mindless lifestyle investment är nog det jag tror många ägnar sig åt istället… :thinking:

4 gillningar

Ja precis, så att vi som är medvetna om vart vi vill inte får dåligt samvete över att spendera längst vägen och att det inte behöver vara något dåligt och automatiskt lifestyle creep. Det kanske är precis vi som behöver det. Så länge vi blir gladare och lyckligare människor av det. :grinning:

3 gillningar