FIRE uppräkning tillsammans - Uppdatering 2

Jag tror att den premissen tillkom på vägen, men absolut, 50k är säkert vettigt med två-tre hemmavarande barn, dubbla bilar etc.

Ja, då förändras ju spelplanen, även om jag då tycker att det är ett dåligt mått på vad man har att röra sig med i vardagen. I mitt fall är det ju t ex lättare att sälja huset än att börja gnaga på pensionen. Och då är ju husmarknaden ganska trött just nu även om jag bor i ett “lättsålt” område.

Njae, diskussionen började med @Fnorrbart s fundering att mer än 20Mkr nog krävdes för att täcka utgifterna för ett flertal hushåll mitt i livet.

1 gillning

Jag tror detta är typ väldigt bra och komfortabel livsstil i villa för en stor familj i Sverige. Täcker ett par bilar, husdjur och semester osv. :cowboy_hat_face: Men fortfarande helt utan lyx. Ingen (större) båt eller extra bostad i varmt klimat eller sommarstuga. Kan ha fel. Är jag ute och cyklar? I så fall åt vilket håll ? :upside_down_face:

Om jag tittar på min egen situation där jag inte har arbetat på 1,5 år och där sista barnet flyttade för 3 år sedan, så har vi varken flyttat från villan eller skaffat billigare bil.
Den största skillnaden ur ett FIRE-perspektiv var psykologisk när man på allvar kände att alla ens barn stog på egna ben ekonomiskt vilket gjorde steget att sluta arbeta lättare.

3 gillningar

…och då tillkom barn “automatiskt”. Det finns ju flera här som verkar kunna spendera de slantarna även utan barn.

Ja? Mitt tillägg var ju att om man är mitt i livet och har barn och har runt 50 000kr/månaden i utgifter. Då kan man nog kunna minska sina utgifter med 10 000kr/mån/barn när de flyttat ut.
Kanske det kräver en del downsizing, javisst.

Det går säkert det med.

1 gillning

Intressant diskussion här…

Går att säga något för oss som är med unga barn då?
Om vi bränner 50k i månaden nu (fiktiv men inte orealistisk siffra). Vad kommer vi bränna när barnen flyttat ut?

Vad jag funderar på är om ‘burn rate’ kommer minska och om det är, låt säga, ok med ett uttag på 5% i 10 år och därefter 3% resterande år? Nån som räknat så?

Två barn som gått i skolan tidigare? Jag tycker att ni realistiskt kan tänka bort: mat, tonårsduschande o dyl, skjuts hit och dit och eventuella biljetter till evenemang och resor. Hur mycket det är vet bara ni, men jag tror att på Svenssonnivå kanske det snarare handlar om 5-7k per barn. Den stora posten här är det sista, vill åtminstone jag påstå.

Testa i @axr s Monte Carlo-simulering. Där kan du experimentera med sådana siffror också. :smiley:

1 gillning

Tror du är ganska spot on.

1 gillning

Räknar ni in huslån i dessa 50k? Isf förstår jag mer. Men huslån är ju också ett “val” isf. Jag ser inte det som en automatisk och naturlig kostnad. Kan jag flytta i FIRE så kan jag göra det tidigare.

Ska man sprida kostnaden för bostadens lån även på barnen är det ju klart att det drar iväg.

Bra, men jag tänker att den här kostnadsbilden för en “mitt i livet familj” ändras rätt dramatiskt på vägen till pensionsbudgeten. Det är nog svårt att räkna med en fix kostnad som FIRE mål.

Vi kommer ha tre olika typer av kostnadsbilder som FIRE och väldigt olika inkomster under tiden. Typ Family comfort mode, lyx pensionär, äldre budget pensionärer :nerd_face: det blir nog lite upp och ner

1 gillning

Du kan som grund tänka på det här:

100/25 = 4, dvs om du tar ut en 25:e del varje år borde det räcka i 25 år om du ignorerar inflationen. En tjugofemtedel är = 4%. Nu vet vi just i det fallet att om man räknar in inflation och avkastning bör det räcka i minst 30 år, så man får ca 5 års bonus.

Räknar du att ta ut en tiondel av portföljen i tio år, dvs 10%, kommer du då få lite bonus så att det blir något år extra och täcker inflationen då med? Känns ju rimligt.

Så 5% = en tjugondel i tio år borde kunna vara OK.

Här är MonteCarlon om du vill prova den:

Sålart väldigt peronligt detta.

Själv simulerar jag (med montecarlo-verktyget i posten ovan) att våra utgifter i FIRE är 10% lägre än idag (med två hemmavarande tonåringar).

2 gillningar

Jo, det var väl precis det jag var lite inne på. Att siffran som krävs för att gå FIRE idag inte nödvändigtvis är samma siffra som om 10 år, exempelvis.

4 gillningar

Jag har brutit ner alla mina kostnader så att jag vet vad som driver totalen:

• Fasta kostnader (bostad och annat som kommer som räkningar månad/kvartal)
  • Rörliga kostnader (i praktiken bara mat och hushållskostnader som städ, hygien, toapapper osv)
  • Periodiska kostnader (allt som kommer då och då inkl kläder, möbler, elektronik, vitvaror, nöjen/spel/böcker osv. Försöker få in absolut ALLT här som inte kommer som bestämd räkning varje månad/kvartal).

Bryter man ner kostnaderna så, så kan man titta framåt och se vilka som ev kommer försvinna framöver och räkna om totalen.

Att få grepp på mina kostnader enligt ovan är det som krävt mest tid när det gäller mina FIRE-förberedelser.

3 gillningar

Tycker det här är jätteknepigt; då min livsstil kommer att vara en helt annan när jag går FIRE. Inget flygplanshoppande och tjänsteköpande för att spara tid och kunna jobba mer. Ett liv i Sverige där jag fixar allt själv. Men ändå vill unna mig saker som ger mig värde i livet. Supersvårt! :sweat_smile:

1 gillning

Om man inte kan tracka sina kostnader och på det sättet avgöra vad man kommer kosta i framtiden, så får man helt enkelt (huga!) GÖRA EN BUDGET! :sweat_smile:

Jag vet att det är en obehaglig term för de flesta, men man får helt enkelt bestämma vad det får kosta, och sedan bestämma om man kan tänka sig att leva enligt den ramen.

Mina periodiska kostnader är lite en blandning av vad det har kostat innan, och vad jag tycker att det får kosta. Jag har t ex valt att inte längre ha VR-headset och skaffa ny mobil lika ofta för att jag vill hålla den periodiska kostnadsnivån lite lägre.

2 gillningar

Hahaha, @axr det är här skon skaver: jag försöker skjuta upp det obehagliga faktumet att jag i naturligt tillstånd är väldigt dyr i drift. :joy:

Fast det där är ju bara en prioriteringsfråga som kommer ge sig själv med tiden. Antingen tycker du det kommer vara så kul att jobba att du tycker det är värt det med dina kostnader, eller så kommer du tycka det är trist att jobba och att det då blir värt att leva snålare i stället så du kan köra FIRE tidigare.

5 gillningar