Well, lite skjutet från höften som en servettberäkning för hand så tänker jag så här … med risk för ev felräkning och starkt förenklat exempel med enbart aktieinnehav (jag tänker använda ISK/AF uppdelningen för lite mer avancerade portföljer där olika tillgångar kan gå åt olika håll vare sig det är bra eller dåliga börsår) … men som exempel
År 0. Utgångsläget
- 100 kr i ISK
- 100 kr på AF
- Allt i aktiefonder som sagt för att ta ett enkelt exempel
- ISK skatt 1% också för enkelhetens skull och ändras inte
- AF skatt 30% på reavinst
- AF reaförlust kan kvoteras (ja det heter så) mot schablonskatt till 70%
År 1. Börs +10% jämt över året
- 110 kr i ISK
- 110 kr i KF
- ISK schablonskatt 1% av i snitt 105 kr under året dvs 1,05 kr
- Uttag sker bäst från ISK eftersom uppgången varit ganska hög. Hade triggat ytterligare skatt att ta ut från AF. AF får ligga kvar med latent skatteskuld.
- Låt oss anta att det inte behövdes uttag så inget uttag gjordes (för att förenkla beräkningen)
Hade jag haft allt på ISK så hade jag betalat 2,1 kr i skatt. Så ändå en besparing på 1,05 kr för det året.
År 2. Börs -30% dvs normal krasch (återigen antag jämt fördelad över året)
- 77 kr i ISK
- 77 kr på AF
- ISK schablonskatt 1% av i snitt 93,5 kr under året dvs 0,935 kr
- Jag kan nolla skatten genom att sälja av en väl avvägd del av AF. I detta fallet runt 5,8 kr med en tillgång som ligger på -23% (från 100 inköpt till 77) dvs en reaförluster på 5,8x23*%=1,33 kr som kan kvoteras mot schablonskatten till 70% dvs 1,33x70%=0,931 kr i förlust som dras mot 0,935 kr i schablonskatt = noll skatt (avrundat åtminstone)
- I detta fallet hade jag gjort uttaget från de 5,8 kr som jag sålt av från AF för att nolla skatten. Det motsvarar ju 5,8 av de ursprungliga 200 kr dvs ett uttag på knappt 3% av ursprungliga kapitalet
- Hade jag behövt mindre i uttag så hade jag stoppat in balansen i AF igen med sänkt GAV för framtiden
- Hade jag behövt mer i uttag så hade jag tagit det från ISK för att inte göra av med reaförluster på AF i onödan om det kommer fler dåliga år i följd.
Hade allt varit på ISK så hade skatten varit 2*0,935 kr = 1,87 kr vilket då blir en ren besparing
År 3. Börsuppgång +30%
Tillbaka på ruta 1 om inga uttag gjorts för enkelhetens skull som nämnts ovan
- ISK 77x1,3 = 100,1 kr
- AF som ovan 100,1 kr
Motsvarar att börsen i princip går +/-0% under de åren och det spelar egentligen ingen roll var man tar ut.
ISK skatten blir 1 kr och kan inte kvittas mot något men hade varit 2 kr om allt legat i ISK.
I detta läget hade jag nog tagit ut från AF för efter något dåligt år kommer nog några goda år i följd och då skulle jag undvika en högre latent skatteskuld på AF i framtiden genom att ta ut från den nu när den bara är +/-0
Total besparing i lägre skatt i detta starkt förenklade exempel är knappt 4 kr dvs 2% av ursprungliga kapitalet. Ganska bra betalt för att mecka lite 
Problemet jag tror en del kommer att ha med det är nog att inte går helt att hugga i sten exakt hur man ska göra i olika scenarier. Man får nog lita på sin egen förmåga att klura ut vad som sannolikt är bäst att göra år för år.
Decision making in an uncertain environment
Det bet man tar är väl ändå att börsen ska bli volatil i framtiden vilket just är problematiken kring Sequence of Return Risken. Om börsen tuggar på med 5-10% varje år utan undantag så är ju ISK såklart att föredra (så länge inte våra politiker gör specifika skattehöjningar för ISK enbart)
Break even mellan ISK och AF ligger väl på 3,5%ish avkastning. Högre än det så är ISK att föredra. Lägre än det så är AF att föredra.
Eftersom det är omöjligt att veta så gör jag 50/50