JaG gissar på att det inte är rädslan för vad andra ska tycka utan snarare att andra beter sig på ett märkligt sätt som missgynnar en när de får reda på man har mycket pengar (exempelvis ber om lån, avundsjuka mm.). I andra sammanhang där man umgås med folk som har mycket pengar tror jag inte den rädslan finns lika mycket, då det kan finnas fördelar att berätta att man har pengar (exempelvis delar med sig sina kontakter, samarbeten mm.)
Va?? Tittar du på porr?!
Typiskt svensk mesighet
Berättade över en lunch om att jag vunnit det ekonomiska spelet och förklarad enkelt om 4 procent regeln. Först blev det kusligt tyst sedan berättade en som satt med vid bordet om att han hade en fd vän som gick i FIRE som blev grymt snål, konstigt och dog.
Som menar att det är bra att vara FIRE. Jag svarade med att har en särskild budgets för livsnjutning för vänner och familj. Och svarade att jag har en annan vän som blev precis tvärtom mycket mer givmild och mer omtänksam än när han jobbade 24/7. Tror mer att det beror personen snarare än om man är FIRE eller inte. Tar gärna emot reflektioner tankar etc
Hörde något om att mer eller mindre pengar inte förändrar en i grunden, utan att det snarare förstärker den personlighet man redan har.
Är man så pass rädd för sin “grupp” att man inte vågar säga eller göra vad man vill kanske man faktiskt har ett större problem.
Då tror jag man måste börja med det problemet. Det låter inte helt hälsosamt, oavsett om det har med en själv eller gruppen att göra.
Hade man varit rädd så hade man inte sagt som det är. Snare det negativa bemötande som är tråkigt. Roligare att höra grattis Behöver inte vara rädsla snarare att få fortsätta tillhöra flocken och accepterad på samma sätt fast man väljer något annat som Jante inte tycker om. Det finns viss missunnsamhet i vår omvärld. Nu är det så att jag varit öppen och berättat som det och är inte rädd för någon
Då tycker jag ändå att grundproblemet är fel val av flock alternativt fel förhållningssätt till flocken. Som @WarpDriveWealth insinuerade.
Ett djupare problem.
Fel omvärld eller flock. Nog bäst att köra med alla roliga varianter fast då menar jag att man inte berättar som det verkligen är
Är du inte passionär?
Dom kommer ändå höra ordet pensionär. ![]()
“slutat jobba” helt enkelt.
Som många säger så tror jag att det är bäst att hålla sig till sanningen. Ev linda in det en aning genom att tex säga ”Jobbar inte just nu men kanske senare”
Man ska iaf inte underskatta jante och den allmänna avundsjukan i samhället.
Det är väldigt få som spontant utbrister ”Wow vad häftigt. Stort grattis!”.
Man sticker ut och bryter normen som FIRE och det gäller att äga den situationen. Inte skryta men inte heller fly eller gömma sig. Stolt stå för det livsval man gjort.
Min frisör frågade mig om jag hade lång semester i år eftersom jag klippte mig mitt på dagen. Jag sa att jag slutat jobba och nu gör som jag vill. Då frågade han mig hur jag har råd att leva så. Jag lever på avkastning, svarade jag.
Aha! A-kassa, då förstår jag, nickar han instämmande och ger mig en lång utläggning om hur flera av hans vänner i Malmö har levt på A-kassa under en längre tid.
Sa du nå’t mer sedan? Jag skulle bli provocerad om folk utgick ifrån att jag gick och stämplade.
Haha! Den språkliga bron mellan mig och min frisör är grafentunn, varför jag sonika gav upp. Vad ytligt bekanta tänker och tycker om mig intresserar mig föga.
Svensk FIRE, alla fattar direkt ![]()
![]()
![]()
Helt rätt ![]()
![]()
Soc-FIRE. Finns en hel tråd om det:
![]()
https://rikatillsammans.se/forum/t/soc-fire-kan-det-kallas-f-i-r-e/73236
Funderar på att köra med ”förtidspensionär”
“Eftertidsarbetare”, lite mer positivt.