FIRE via ISK och 3:12 AB

Det har fått mig att landa i de insikter vi bollat ovan. Hade i grunden velat ha ännu mer buffert för att känna mig helt trygg men har landat i att jag hittar styrka och trygghet i flexibiliteten och att jag alltid kan jobba mer om det behövs.

När du lägger fram det så låter det ju såklart helt sjukt! Dock är jag inte helt säker på att de faktiskt kommer att underprestera, ärligt talat har jag varit EXTREMT skeptisk till diskretionär förvaltning av alla dess slag innan jag kom i kontakt med dem, hittills har de gett mig flertalet dokument där de visat att de har ett bra track record i att överavkasta MSCI efter avgifter och sedan jag placerade mitt kapital hos dem har mitt konto överavkastat med omkring 5-10% (såklart inte hållbart i längden förstår jag men bra jobbat so far…). Uppskattar dock din input och nej - 100k per år är kontakten inte värd. Har dock inte allting sparat hos dem. Får man fråga hur ditt upplägg ser ut?

1 gillning

Förstår, viktigast för mig är väl egentligen att känna att jag inte måste jobba för att klara fasta avgifter, att behöva jobba för att kunna ha råd med dyra resor/liknande tror jag bara är sunt! Är man dessutom i en situation där man snabbt har möjlighet att få jobb efter en tids ledighet är det ju guld värt. :slight_smile:

1 gillning

Jag kör Global- och Sverigefonder hos Avanza som via deras PB erbjudande dessutom ger mig ett riktigt bra bolån.

Vad erbjuder de dig i bolån idag?

De har olika rabattnivåer beroende på mängden samlat kapital hos dem (du kan koppla ditt privata och bolagets kapital till samma hushåll).

Just nu vid dessa nivåer av samlat kapital:

• 3-10 mkr: 3,89%
  • 10-20 mkr: 3,69%
  • över 20 mkr: 3,49%

Oj. Det var bra mycket lägre än vad jag fått höra tidigare, detta alltså 3-månaders via Stabelo/Landshypotek? Inga extra avgifter? Belåningsgrad? :slight_smile:

Korrekt. Sen tror jag dock inte senaste höjningen från riksbanken är med i de priserna, så kanske är det 0.25 högre idag.

Man får ha max 50% belåningsgrad så det är en tydlig begränsning. Inga övriga avgifter.

Får se över detta sen men ligger på en belåningsgrad kring 60% nu så får amortera en hel del i så fall. Fn. hälften bundet på 1,04% till sep 2024 så avvaktar och hoppas på räntesänkningar snart :slight_smile:

Min kommentarer angående amorteringen är att jag ser så många omkring mig som har problem med “skenande” boendekostnader pga den snabba ränteökningen och jag tolkade ditt inlägg som att du inte kommer att jobba igen och att du är ute efter trygghet och är en “försiktig general” - därav att det är vettigt att ha en kontrollerad utgiftsmassa. I senare kommentarer och denna kommentar ser jag att du kan tänka dig att vara flexibel och du vill ligga med 100% aktier vilket ger ett helt annat läge.

Hej, hehe ja lite oklar har jag varit förstår jag nu.:slight_smile: Min tanke är väl i nuläget att ändå så småningom, inom några år komma ner till 50% belåningsgrad vilket också verkar kunna ge bättre förhandlingssituation kring bolån…

1 gillning

… lite sugen på att ändå betala av lån så att jag innan sep 2024 (då bundet om 2,7 mkr går ut - ligger nu på 1,04%) har 50% belåningsgrad. Behöver då betala av cirka 1 100 000 kr. Kommer då kunna “jobba in” cirka 500 000 kr av detta men behöver sälja aktier/fonder för 600 000 kr. Verkar det vettigt? Bättre att lägga någon annanstans? Var i så fall? Kom gärna med argument för/emot :).

Det är naturligtvis inte alltid ekonomiskt fördelaktigt att lösa eller betala av på lån mer än man behöver, men bara känslan och säkerheten att vid FIRE vara fri från så mycket fasta månatliga utgifter som möjligt kan ge en mycket mer utrymme att dra ner på kostnader då börsen rasar.

Låter dock som du är en driftig och flexibel person med många järn i elden som skulle kunna parera det mesta.

Jag har en väldigt minimalistisk personlighet som inte alltid rimmar bra med vad som är 100% korrekt rent ekonomiskt, men desto bättre känslomässigt.

Själv har jag FIRE inom räckhåll, 2 år och 5 månader då jag har möjlighet att avveckla mitt AB enligt 5:25 eller om jag blir väldigt otålig och kör 3:12 tidigare.
Kommer hursomhelst göra detta helt skuldfri.

Lycka till :sunny:

3 gillningar

Absolut, viktigt att sova gott om nätter etc. :slight_smile:

Ah spännande! Får man fråga hur stort kapital du tänker att du bör ha den dag du börjar avveckla ditt AB? Du kör 3:12 20% beskattning 5 år och sen ut resten till 25% beskattning då?

Exakt, årlig utdelning till 20% sedan 2020, eller ja längre än så… men det var då jag satte mig själv i träda för att kunna avveckla till 2026.

Jag kommer ha ca 16m i företagspengar som då behöver beskattas med 25%
Har inte allt klart för mig ännu, men blir antagligen FIRE utomlands där man får lite mer för pengarna.

1 gillning

Räcker 16 mkr? Pengarna har placerats under tiden antar jag?

1 gillning

Enligt mina kalkyler kommer det räcka gott och väl för mina förutsättningar, och jag älskar excel :slight_smile:

Säkerheten är väl min bostadsrätt som är värd ca 2mil som om den säljs vid ev utlandsflytt får bli del av buffert som används vid dåliga tider, samt TJP inom 10-15 år som kickar in och kan ta en hel del av mina måntaliga utgifter.
Sen har man ju en de lösöre som också frigör en del kapital om man bestämmer sig för att lämna sverige, det är väll ett par hundra tusen kan jag tänka.

Allt ligger just nu i en KF på företaget och har så gjort de senaste åren med diskretionär förvaltning.

1 gillning

Fint, hur ligger din riskspridning idag? Allt i aktier/fonder? Räntor?

Hur kommer det sig att du inte har några lån? :slight_smile:

Ligger hos Nordea PB en portfölj som kallas balanserad. Är väl just nu 60/30/10 där 10 är alternativa investeringar.
Hade ca 50% belåning som jag betalade av när räntorna började gå upp och bindningstiden löpte ut.

Förstår, låter härligt att vara skuldfri men jag tänker väl att det iom. ränteavdrag etc. inte är motiverat ännu att sälja fonder/aktier för att amortera helt men ner till 50% belåning vore skönt inom några år. :slight_smile: