FIREmind - Skuldsatt och fast i kvicksand

Tack! Du har så rätt.
Nu kommer en härlig uppdatering till er på RT.

För första gången på många år så är läget under kontroll! Det dyra blancolånet är nu nere på 150.000kr. Där har det förhandlats fram en frysning av räntan och betalar nu av i lagom takt.
Blancolån nr 2 på 115.000 (6% ränta) - 0kr.
Kreditkort 49.000kr - 0tkr (inaktivt kort och gammal skuld)

Sparstatus;
Buffert 25.000kr
Aktieportfölj 95.000kr
Husvärde 4 295 000kr (2st hus)

Även om jag kan betala av hela lånet, så känns det skönt att ta lite åt gången samtidigt som jag faktiskt har råd med andra investeringar. Lägger just nu endel pengar i fastigheter. Den hävstången har jag tänkt att använda till att kvitta mig med den sista skulden.

26 gillningar

Härligt att läsa dit hoppfulla inlägg, att det känns skönt nu.
Livet ska (mest) vara skönt!

Tack att jag får glädjas med dig!

6 gillningar

Läste igenom hela tråden precis. Kul att du har lyckats vända på den onda spiralen! Riktigt inspirerande. Jag hade utan tvekan säljt av alla innehav du har och betalat av blancolånet så mycket det går.

Samma summa du sparar på sänkt ränta kan du använda för att betala av ytterligare på blancolånet. Sedan är lånet helt borta inom en snar framtid och du kan öka på ditt aktiesparande med en större summa efter det.

Du skrev tidigare att du hade ett hus med värde 1,4 mkr, men nu skriver du att du har två hus med värde 4,2 mkr. Hur gick detta till? Har du något bolån nu?

1 gillning

Tack. Känns riktigt bra.

Idag är räntan på blancolånet helt fryst, så betalar inte extra där.
Men jag förstår din tankegång.

Huset som var värt 1.4mkr har jag renoverat under 4 års tid, där har jag nu ny värdering på 1.795. Eftersom detta var helt obelånat och jag tjänade bra så fanns det utrymme att köpa en till fastighet. Kom över en off market deal som jag betalade 1.2mkr för. Detta huset var efter endel fix i själva verket värt mycket mer än så.

Nu har jag 1.6mkr i bolån fördelat på dessa två husen. Hyran betalar lånet för det ena.

4 gillningar

Kul och inspirerande att läsa grattis! :clap: :clap: :clap:

1 gillning

Hur fick du råd med kontantinsatsen till ditt andra hus och varför ansåg banken att det var ok att ge lån till andra huset, men inte att belåna det första?

Jag bytte bank!

1 gillning

Spännande läsning och kul vändning. :blush: Kan man få en ny uppdatering? Hur har det gått med jobb, studier osv? Hur utvecklar sig skulderna?