Tack! Det börjar kännas bättre. Ringde en bank nu i veckan, fick upp en förhoppning om att refinansiera och var dum nog att lämna in en ansökan. Avslag pga för hög kreditrisk (många förfrågningar).
Nu lyssnar jag inget mer på banken och mitt personnr är spärrat.
Hur har det gått för dig? Såg i annan tråd att du skrev om bolag på obestånd och gamla hyreskontrakt som var lösta? Hoppas att detta inte fått den stora bilden på fall?
Tackar som frågar! Finansiellt står det just nu rätt still. Mentalt går det mycket bättre
Ett jobb-byte kombinerat med avyttring av företag har gjort att jag inte kunnat ammortera på en stund. Men såg till att spara upp buffert under samma tid genom lite privata försäljningar. Så tänkte ta detta och göra en betalning på 30-50tkr i slutet av Maj.
Förutom det rent ekonomiska så låter det som du behöver prata med någon. Kan du öppna upp dig inför någon kollega eller vän? Ibland ingår stöd av kurator från t.ex. fackmedlemskap eller anställning.
Förutom det alla andra har sagt; kan du pausa amortering på lånet med lägre ränta?
Jag antar att anledningen till att banken inte vill låna ut pengar till dig är för att de inte litar på att du faktiskt kommer amortera med dem utan istället köpa knark typ Kolla med dem om du kan ge dem fullmakt att amortera på ditt dyra lån, har ingen aning om det är en grej men försöka duger
Funderar nu på att skicka in ett överklagande hos banken.
Förstår att det säkerligen inte kommer att göra någon skillnad, men tycker ändå att banken har ett högt socioekonomiskt ansvar. I mitt fall har det hittat på nya orsaker varje gång jag sökt lån.
Det jag menade var att banken utgår alltid från worst case, hade de istället varit naiva och trott det bästa om folk hade de ju lånat ut obegränsat med pengar istället.
Tror det förekom som inlägg tidigare i tråden, men se om du kan få en lånmedtagare och få ett lån till lägre ränta.
Med väsentligt belopp varje månad på amorteringar, att du är borta från kronofogden och har snabbt sjunkande totalskuld så borde du kunna få ett lån till mycket bättre ränta om du har med en medlåntagare.
Även du betalar av snabbt (Superbra gjort!! Sjukt imponerad av hur du hanerar din nuvarande situation) finns det 10 000-tals kronor att slippa betala om du får ett lån med mindre procentsats.
Oavsett så kommer du lösa detta bra. Det ser jag på att ha läst dina inlägg.
Tipsen vi kan ge på rikatillsammans är bara för att minska ner några månader av att ge bort pengarna till kreditbolagen. Så du kan snabbare lägga amorterande summan på sparande istället när du är i uppe noll lån…
Det lönar sig att vara passiv. Inga förfrågningar har fått kreditbetyget att börja röra sig. Har också trillat in endel extra slantar i sommar som ska bidra till lägre skuldsättning.
Jag lever som Fire men kan säga att min förmåga att leva som Fire mer beror på min förmåga att hålla budget än att klippa in stora vinster från aktiemarknaden.
Osexigt.
Genom att hålla budget och betala av lånen skapar du den mentala förmågan som behövs för att kunna spara ihop ett större kapital.
Så fortsätt på den rätta vägen.
Myten om den framgångsrike aktieförvaltaren eller klipparen är fortfarande väldigt utbredd, men de som lyckats är bara framgångsrika korta tidsperioder.
Rika tillsammans berättar sanningen, men vanligt folk vill fortfarande tro att det går att kamma hem fantastiska vinster år efter år.
Människor vill inte bli desillusionerade.
Säger du sanningen kan de tro att det är du som är en losser (fast sanningen är att inga kompetenta fondförvaltare slår index 5 år efter varandra, men någon tusendel lyckas på ren tur).
Fortsätt på rätt spår med först avbetalningar och sedan sparande så kommer det bli bra.
Du är på rätt spår.
Ge dig själv en klapp på axeln. Du kan vara stolt över dig själv som tar ansvar för din ekonomi.