FIREmind - Skuldsatt och fast i kvicksand

Ja de var ju märkligt. Detta är bankens plan.

Nej, att ta lån för att betala av lån tror jag inte han skulle rekommendera, det är hittepå från din sida. Däremot förordar han att betala av det minsta lånet först för att få momentum. Dessutom förordar han att du ska jobba typ 80 timmars arbetsvecka och leva som en kyrkaråtta tills samtliga lån betalats.

1 gillning

Snyggt jobbat! :muscle:

Precis, det är det jag menar. Han skulle aldrig föreslå det då det blir uppenbart dumt, men för att vara logiskt konsistent med sig själv blir det konsekvensen.

Alice har ett stort dyrt lån på 400k och ett litet billigt lån på 100k samt 100k i kontanter. Dave kommer och pratar med Alice och anser att hon ska ta kontanterna och betala av det billiga så att hon sedan bara har ett lån, det dyra på 400k, som hon kan fokusera på.

Bob har precis samma situation, men pratar inte med Dave utan skickar in 100k för att betala av på det dyra så att han landar på 300k respektive 100k. Nu kommer Dave som hört att Bob är i samma situation som Alice, och för att han ska vara det minsta konsistent i sin logik för vad som bör göras med kontanterna så säger han till Bob att direkt utöka det dyra lånet med 100k igen så han får tillbaka sina kontanter och betala in på det billiga så att han också slipper det lånet och kan fokusera på det stora.

Caesar sitter med ett dyrt lån på 300k och ett billigt på 100k. Nu kommer Dave och ser att detta är ju precis samma situation som Bob var i när de träffades, och än en gång för att vara konsistent med sitt råd till Bob, och sålunda även Alice, så säger han till Caesar att låna upp 100k på det dyra för att kunna betala av det billiga.

Alla tre situationer är kassaflödesmässigt och nettoförmögenhetsmässigt ekvivalenta. Uppenbarligen helt förkastligt, men det visar bara på det ologiska i att låna dyra pengar/inte betala av dyra lån, för att betala av ett billigt för att få ett färre antal lån. Detta är bara relevant när det billiga lånet är så litet att det kapitalet inte gör någon märkbar skillnad på de dyra skulderna, eller aviavgifter etc är så stora relativt det återstående kapitalet att effektiva räntan blir stor. Så är inte fallet här, utan priset för den goa känslan av att antalet lån sjunker är alldeles för högt.

10 gillningar

Kör Ramsey modellen, försöker arbeta av de stora lånet nu. Sålde av lite i portföljen samt gjort lite extra amorteringar. Mål att knäcka 300tkr till september.
Tror att det mentalt kommer bli mycket lättare då.

Update;

Blancolån 430.000kr (15.9% ränta) - 368tkr
Blancolån 115.000 (6% ränta) - 95tkr

Sparstatus;
Buffert 9.500kr
Aktieportfölj 79.500kr
Husvärde 1.2mkr

9 gillningar

Har inte läst hela tråden men varför säljer du inte av portföljen för att beta av mer på det dyra blancolånet? 15.9% är mer än dubbelt så mycket som den förväntade (långsiktiga) avkastningen på börsen.

4 gillningar

Svar ja, vi kör endast utdelande aktier och etf-er.

Fungerar som en form av trygghet. Pga den dåligt skötta ekonomin så har jag inte sinne till att ja noll pengar i mitt namn.

1 gillning

Hur mycket amorterar du på respektive blancolån/månad idag?

Bra jobbat att du lyckats beta ner det så pass :grinning::+1:

Med en snittränta på dina lån på ca 14% så är det väldigt svårt att slå det genom att investera på börsen. I så fall måste vi gå in i någon super-bull marknad vilket inte känns så troligt. Börsen ger över lång tid runt 7-8%.

Förstår ditt behov av trygghet men i så fall borde du nog höja bufferten i första hand (inte sätta pengarna på börsen).

Nu vet jag inget om dina kostnader. Buffert bör motsvara ca 3 mån av kostnader som man inte kan täcka om tex man blir arbetslös och har A-kassa.

Säg att du vill ha 10 papp mer i buffert för trygghet så kan du betala ner det dyra blancolånet med ca 70 papp. Det ger dig runt 11 papp/år mer kvar i plånboken (slipper nästan 16% ränta på det beloppet) som du i sin tur kan betala ner lånet med framöver.

Jag tror du accelererar avbetalningarna bäst på typ det sättet. Plus se över dina kostnader och fundera på om du kan tjäna mer på något sätt.

När du sedan är skuldfri, då har du mycket över och kan börja investera igen. Så hade nog jag gjort.

Hang in there! Det går! Jag gjorde det själv i tidiga 30 års åldern! :grinning::+1:

EDIT: Insåg nu att jag typ gav ungefär samma svar för typ 3 mån sen

7 gillningar

Jag har inte läst hela tråden än men förstår att du gjort framsteg och har amorterat av en hel del på det dyraste lånet. Bra jobbat isåfall! Hoppas att situationen känns lättare nu.

Om det stämmer så undrar jag om inte det här kan ses som ett tecken på förändring som en eventuell kreditgivare för bolån vill se? Har du testat att på nytt ta kontakt med nån (för att lösa de dyra lånen) och visat på framstegen du gjort?

2 gillningar

Problemet är att jag tyvärr har en betalningsanmärkning som stoppar. Kommer dock att prova i slutet av året.

2 gillningar

Ska jag vara uppriktig låter detta lite skrämmande… du borde verkligen sälja alla aktier och amortera.

Din nettoförmögenhet just nu påverkas inte av att du säljer alla aktier och amorterar. Men det är definitivt inte statistiskt lönsamt att behålla aktier med så hög ränta. Det är samma sak att låna pengar till 15% ränta och investera de pengarna, som att behålla aktierna och inte amortera.

Över tid skadar den negativa ränta på ränta effekten din nettoförmögenhet.

19 gillningar

Spara inte ett öre på aktiemarknaden innen det här är avbetalt. Du kommer inte hitta en bättre säker investering än att amortera på detta!

12 gillningar

Att betala av ett lån med 15% ränta, det är ju samma sak som att hitta en investering med garanterad 15% avkastning!

Att jämföra med börsen som på sikt förväntas gå 7%.

Det är ju ett mervärde på 8%! Mer än dubbelt så bra att betala av lånet alltså.

7 gillningar

Bra jobbat!! :muscle: Det här går åt rätt håll, så trevligt med en uppdatering sedan senast.

Instämmer i kören att ta det sista från börsen och amortera mer på det dyra lånet. Där räknas varje krona. Eller om du vill använda trygghet som argument, flytta det till din buffert.

Blir spännande att höra när du tar förnyad kontakt kring bolånet.

1 gillning

Har du verkligen 15,9% i ränta, får de snarare till kring 6-7%
Har du inte förväxlat lånens ränta?
Är de isåfall de lilla lånet som har högre ränta så öka amorteringen på det lilla och höj bufferten.

Du vill ha pepp @Punktering och det hoppas jag att du fått men nu är det väl dags att prata om elefanten i rummet - vilka lån du prioriterar att ammortera.

CSN, visst du hade en förklaring där, något om utmätning så jag lämnar det.

Kreditkortet som vi inte vet räntan på så jag lämnar även det.

Men de två kvarvarande lånen. Varför i hela fridens namn ammorterar du det billiga lånet över huvud taget när du har det dyra? Du kanske har en vettig förklaring, någon avbetalningsplan/överrnskommelse som du måste följa? Jag vet inte men så länge du inte presenterar varför du prioriterar som du gör så har du inte dragit nytta av tipsen och peppningen ovan lämnad av andra medlemmar på forumet.

Du skriver att “du gift dig med aktierna”. När jag läser tråden och dina uppdateringar så tolkar jag det som att du även “gift dig med ditt dyra blanco-lån”.

Avslutningsvis hoppas jag du kan hitta lite “pepp” i detta meddelande också, pepp att ifrågasätta, tänka om och göra annorlunda. Göra val som gynnar dig och inte de finansiella instutionerna/bankerna.

Lycka till!

2 gillningar

Precis, påpekade det i november när han la upp avbetalningsplanen att det inte är ett 15.9%-lån (6.65% får jag det till). Kan ju vara som så att det inte finns något rent skräcklån (goda nyheter), eller att det är det lilla lånet som är dyrt (och då har man ju gjort bort sig)

Ahh ser nu att du och någon ytterligare amvändare ifrågasatt informationen kring räntesats lämnad av @Punktering

@Punktering har du mäjlighet att ringa dina långivare och fråga vilka räntesatser du har på respektive lån? Du kommer kanske (vågar man till och med skriva ‘högst troligen’ här istället) få en positiv överaskning gällande ditt större blanco-lån.

1 gillning