Flaggning och preferenser

Detta var jag. Vad med det var illa? Jag är av uppfattningen att män och kvinnor är olika. Att vårt beteende drivs av olika saker vilket leder till olika sätt att organisera arbetsplatsen på. Och jag trivs inte på kvinnligt organiserade arbetsplatser inte häller min fru. De måste vi väl få göra? Och att uttrycka den uppfattningen och om någon vill kan jag berätta mer om varför? Men inget i det tycket iaf jag var felaktigt annat än att ordet “jävlar” användes.

Men då kanske detta mer är för värdegrundskramare och jag som söker efter spännande diskussioner om nya saker ska söka mig bort? Är en enkelt fråga som bör ha ett enkelt svar om din/er uppfattning?

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Här på RT så talas det ju en del om ”vardagsrumskänslan”. Jag roade mig med att läsa igenom ”riktlinjerna” nu på morgonkvisten. Dom lämnar ju en del öppet för tolkning i det enskilda fallet.

Jag ser framför mig två olika cocktailpartyn i två helt olika vardagsrum.

I det ena står en burdus gammal yrkesofficer och berättar icke-genuscertifierade skämt i hallen samtidigt som han spiller grogg på väggarna. Bakom soffan ligger två unga hannar och boxas efter att ha kommit i delo om momentumstrategier. I köket pågår en vild diskussion mellan en grupp kvinnor om något som bara de förstår sig på. Inne på toaletten idkas älskog så att det hörs ut i hallen. Drinkarna flödar, klackarna i taket och högljudda diskussioner i varje rum.

På andra sidan gränsen pågår också ett cocktailparty. Här är alla Parteigenossen med partinålen käckt på svaj i kavajslaget. Lågmälda diskussioner pågår i vilka alla är trevliga. Väldigt trevliga. Representanter från STASI ser med sin blotta närvaro till att ingen tar ut svängarna för mycket.

Jag vet vilken fest jag hade velat vara på! :sunglasses:

3 gillningar

Jag får lite den känslan med. Allt är väldigt öppet och svepande och alla beslut som skulle kunna visa lite mer konkret hur dom tänker tas i det dolda. Jag tolkar det mer som att dom gillar att kunna ha en fot i båda lägren. Dom vill inte visa hur dom tänker och varför dom tänker så, för att dom själva inte vill bli dömda. Men förbehålla sig rätten att döma andra.

Jag ställer ju trotts allt en väldigt rak fråga. Vill ni att jag ska gå från festen? Men ingen verkar vilja svara tyvärr.

Mvh
Fredrik

Ja, avsaknaden av tydliga regler är frustrerande. Inlägg raderas och trådar censureras / bryts ut helt utan hänvisning till regelverket.

2 gillningar

Och för mig är det inte en frågan om rätt och fel ur ett moralisk perspektiv. Bara att man vill veta vad som är rätt och fel för att kunna göra rätt från början. Och man skulle veta från början om man vill medverka.

Trodde från början att människor som mig saknades här för att dom inte hittat rt. Men nu börjar jag mer fundera på om dom bara inte är välkomna.

Men men kanske är bäst att vara mindre aktiv tar ju trotts allt endel tid från att bygga världen. Trodde dock inte att ett forum kunde vara så intressant som detta vart iaf.

Mvh
Fredrik

Håller med dig i allt du skriver. Det finns inget som du skriver ovan.

Då och då dyker denna diskussionen upp, väldigt liknande trådar. Oftast med 1-2-3 personer som känner sig förfördelade och kanske förvånade att de flaggats eller att det finns flaggnings funktionen.

Oftast i min mening med personer som varit rätt ”på” eller typ tagit hetare diskussioner där en del inlägg blivit väl intensiva. Som då flaggats. Personerna blir förbaskade och gör fler inlägg på temat och då flaggas igen. Strax därefter kommer en sådan här tråd :joy:

Min bild av det är att detta kanske mer drabbar de som inte är så vana att vara på ett privatägt forum med ett specifikt tema. Menar inget illa. Jag har själv fått lära mig en hel del.

Enklaste regeln är för mig - hade jag sagt samma sak till någon på krogen där andra lyssnar utan att riskera att bli påhoppad?

• Om ja, då borde det även funka här.
  • Om nej, då ska jag nog tänka över hur jag formulerar mig.

Exempel på liknande trådar

11 gillningar

Du är väldigt svepande i vart du själv står? Du förvarar modererande så antar att du är en moderator. Kan du ge ett konkret exempel på ett inlägg som du tycker är felaktigt och varför? Du får gärna använda mig som exempel då jag lär mig gärna.

Mvh
Fredrik

Ja, tyvärr finns/fanns det medlemmar i grupp som agerade bödlar på forumet. Givetvis finns det delade uppfattningar om det, och vi har förmodligen inte samma uppfattning där.
Dock upplever jag forumet betydligt trevligare än för ett år sedan.
Om det beror på mej själv, eller att jag väljer vilka trådar/diskussioner samt frekvensen på deltagande vet jag inte.
Det kan också bero på att den starka grupperingen som fanns verkar isärslagen då vissa uppenbarligen inte hänger här numer.

Personligen tycker jag att det är uppfriskande (och ofta underhållande) när olika starka åsikter kommer fram i olika ämnen som har den karaktären. Det är väl det som ett forum är till för?

Bara för att man själv tycker någon annan har en lemmalytt livsåskådning eller uttrycker sig en aning plumpt så tycker iallafall jag att det inte finns skäl för flaggning.

Rena personangrepp och annat trådpajeri bör dock stävjas. I övrigt tycker jag man ska vara återhållsam med att börja flagga det ena och det andra. Vilket ev kanske redan är fallet, har får kort tid här på forumet för att riktigt veta hur det förhåller sig.

4 gillningar

Det är absolut inget fel att ha den åsikten, det är bara att en sådan kommentar lätt kan misstas för en unken kvinnosyn om man inte förklarar vad man menar, vilket du gör nu, men inte gjorde då. Håller du inte med att man kan läsa ditt inlägg på det sättet givet att man inte känner dig och inte har tillräckligt med information?

Exakt, och därför måste man nog hålla skämten rätt tama, man får gå på en lägsta gemensamma nivå.

De som är moderstorer har en lite sköld i sin symbol. Ex nedan. Ta reda på fakta först tack :slight_smile:

Ja jag tycker de 4 moderstorerna inkl @janbolmeson gör ett skitbra jobb. Visst ibland kan det bli fel, men vem gör inte det? Men då konfererar de för att rätta till det vad jag förstår

Skulle du själv ställa upp och försöka moderera gratis på din fritid? I så fall anmäl dig till Jan :slight_smile:

Moderator symbol
bild

4 gillningar

Håller inte med om att det finns eller funnits ”bödlar”.

Alla har samma rätt att flagga MEN det är bara moderatorerna som kan göra något tex inget, dölja inlägget eller helt ta bort det. Om du tycker att folk flaggar i onödan. Flagga tillbaka då :slight_smile:

Flagandet i sig gör ingenting mer än att en moderator ska titta på det. Inte så konstigt tycker jag.

Jag har inte sett detta som ett problem. Långt ifrån om jag ska vara ärlig. Jag har ändå hängt här sedan 2016/17 i gamla miljön. Det som däremot hänt är att det blivit många fler här, och då ökar konfliktrisken, kanske ännu mer när folk är lite pressade och stressade som i nuläget med ett tuffare ekonomiskt klimat, krig, inflation mm.

Vi borde försöka vara mer förstående mot varandra istället för att hetsa IMHO :slight_smile:

7 gillningar

Det verkar som om mina inlägg hamnar i minneshålet igen. Nytt försök.

Många människor har behov av att tillhöra ett kollektiv. En del mer än andra. Inom sociologin talar man om in-group och out-group. Ingruppen är den egna gruppen.

Här på RT utgörs den av de som förstår hur man är trevlig. Man följer de oskrivna trevlighetsregler som nedärvts och man har i vissa fall rent av förmågan att uttolka ”alla andras” eller grundarens vilja på egen hand och kan på det sättet levandegöra ett slags tradition.

Utgruppen blir då de som inte vet hur man är trevlig, saknar empati, ständigt hemfaller till ”Common fallacies”, inte förstår hur en moderatorsledd diskussion skall föras, är ovana att vara på internetforum osv.

Ingruppen är noga med att inte få in fria radikaler varför oliktänkande, alltså de otrevliga, måste sorteras bort. Det gör man här med okynnesflaggningar, raderingar och censur.

Det finns en bra bok om det här men jag kan inte minnas vad den heter. Har för mig att det var Tystnad råder men kan inte finna den på Google.

Det farliga med att en dylik kultur tillåts fortgå och cementeras är att Ingruppen tenderar att bli allt mer fanatisk och sluten samtidigt som människor från yttervärlden söker sig bort.

1 gillning

Men det är ju inte sant. Läs de forumregler, principer och vilkor som gäller på länken nedan :slight_smile:

https://rikatillsammans.se/forum/tos

1 gillning

Jo, jag har läst dom ett par gånger. Inser nu att mina inlägg hamnar på censurlistan då jag använt något ord som inte är tillåtet. Har två inlägg på vänt just nu.

Förslag:
Länka gärna till listan med förbjudna ord så att det blir lättare att förhålla sig till den. Jag tror det är bra med transparens så att alla vet vilka ord som är förbjudna.

2 gillningar

Alltså jag känner inte till några förbjudna ord. Själv tror jag att jag flaggat någon en gång på alla år men själv blivit flaggad några gånger. Jag är inte så känslig och kan ibland utrycka mig klumpigt typ, kanske mest för jag inte hänger på andra forum.

Jag har lärt mig att när jag är i detta ”vardagsrummet” så är det onödigt av mig att gå för hårt fram, även om jag gjort detsamma i verkliga livet. Tyvärr framgår det ju inte i text att man kanske gör det med glimten i ögat och inte av illvilja men mest för att driva hem poängen.

Hur som helst så tycker jag det funkar bra här. Lite band får man ju lägga på sig när man är bortbjuden till någon annans vardagsrum :slight_smile:

1 gillning

Jo, jag har läst dom ett par gånger. Det är svårt att förstå varför inlägg försvinner ändå.

Test:
Woke, värdegrunda, PK.

1 gillning

Mja, den här tråden skapades av en anonym moderator i samband med att mitt inlägg bröts itu från en annan tråd. Mitt ursprungliga inlägg flaggades troligen enär jag dristade mig till att använda ordet ”värdegrunda människor”. Jag vet inte om ”woke”, PK eller något annat hade varit bättre. Hur benämner man dessa människor som flaggar andras inlägg hela tiden?

Sen det där med vana av ”privatägda” (har vi statliga?) fora och en förmodad ovana av sådana.

Jag har deltagit i diskussioner på internet sedan slutet på 80-talet. Då var det med modem och BBS:er. Sen med internet via radiolänk.

Jag kan försäkra dig om att jag inte är ovan med diskussioner människor emellan varken IRL eller via datornätverk. Har vidare varit ämnesansvarig och moderator under några år i början-mitten på 2000-talet med mer med mera.

Det jag är ovan med är strikt moderation och censurivrande ty det har kommit de senaste tio åren. Det äcklar mig!

2 gillningar

Jo men det är ju skrivet för att provocera eller hur?

Ok, men det är ju något annat. Du vill hoppa på ett fenomen du ser, kanske provocera lite för att locka fram det för att sedan klaga på det. Min gissning :slight_smile:

Men det har ju inget med RT och privatekonomi att göra som jag ser det.

Anmäl dig till Jan för att hjälpa till med moderationen då?

Sen kan jag ju tycka att du med den erfarenheten borde kunna hantera detta forum och fokusera på privatekonomi istället för att PK äcklar dig.

Jag säger inte emot dig. Jag är 50+ med råge och tycker också att världen blivit lite tråkigare. Samtidigt tillhör ju världen den yngre generationen och världen är mer komplex än på 80 talet, så jag som gammal stofil får ju anpassa mig tänker jag.

Allt var ju inte heller bättre förr :slight_smile:

2 gillningar

Ok! Jag förstår. Inte du som startade tråden.

Det framgår ju i trådstarten att den är utbruten från CV foto tråden. My bad. Jag missade det. Kanske borde framgå tydligare :slight_smile: