Flamingo-FIRE, synpunkter?

Hej,

tänkte få lite Input på min strategi då mitt mål är att jobba mindre inom snar framtid. Jag har ett stressigt liv med familj och jobbar som konsult i eget AB. Målet är att jobba mindre utan att riskera att kapitalet minskar då jag ändå vill öka mitt portföljvärde på sikt då jag vill unna familjen resor, god mat etc.

Idag känner jag att jag delvis försakar min familj då jag jobbar mycket då jag också har små barn. Den höga stressen ger mig dålig sömn etc

jag funderar på att fortsätta gasa på och om 2-3 år börja ta ut ca 400k per år från portföljen, och ta konsultuppdrag då och då för att få in lite pengar vid behov, men inte jobba heltid dvs så liknar väl detta någon tanke på flamingo fire?

Det finns alltid en rädsla att uppdragen ska ta slut, men i värsta fall så kan jag ta en anställning men det vill jag verkligen undvika.

Jag är 35 år, tar lön upp till brytpunkten, max utdelning i bolaget. Max pensionavsättning

Aktieportfölj 6 msek(100% aktier), Tjänstepension 800k

Kapital i bolaget cirka 2 msek

Lgh värd 9 miljoner lån på 5,5msek

Månatliga kostnader på 35k

Tacksam för all feedback och input hur jag kan tänka för att använda mitt kapital korrekt och effektivt

2 gillningar

För mig låter det som att du har en bra ekonomisk sits men behöver göra mer för din hälsa och livskvalitet.

6 gillningar

Varför gasa på 2-3 år till när du upplever problem relaterat till detta nu? Vad är det som har ändrats då? Ångest kring om slantarna räcker kommer du nog ändå ha tyvärr, de kommer gissningsvis inte primärt från absoluta värden utan subjektiva känslor.

Vad säger din partner om dagens situation?

2 gillningar

Här är jag övertygad om att Andresen är inne på nått viktigt!

Är det verkligen värt att riskera hälsa, relation till fru och barn för att ”fortsätta gasa på” i 2-3 år till? Vad skulle hända om du blir utbränd? Om det blir slitningar i relationer som är svåra/omöjliga att reparera? 2-3år är lång tid i ett litet barns liv.

Pengar är inte allt, ta en paus på några månader mellan uppdrag redan nu? Jobba deltid redan nu? Det låter som att ni borde kunna sätta er ner och hitta ett sätt att få ekonomin att ”gå ihop”, kanske med någon uppoffring, men det kanske det kan vara värt?

5 gillningar

Nej nej nej.

Dra ner på din tjänstgöring nu. Familjen först. Dina barn är snart stora nog att inte vilja vara med dig 24/7. Då är 2-3 år mycket. Ev 30-40% av den bra tiden du har med barnen under en livstid.

Du får välja vem du vill vara.

Mest troligt kommer du alltid få uppdrag. Mest troligt kommer du inte vilja gå hemma och göra ingenting när barnen är större. Mest troligt kommer dina 5-10 miljoner vara dubblerade inom 5-10 år utan stlrre ansträngning. Njut av allt fint ni löst tillsammans.

2 gillningar

Som jag har uppfattat det så handlar Flamingo FI om att:

1. Spara ihop hälften av ditt FIRE-tal (hälften av 25 årsutgifter om du vill köra enligt 4%-regeln)
  2. Sluta spara och jobba bara så att du klarar dina månadsutgifter (i ditt fall 35000:-)
  3. Under tiden du deltidsjobbar och samtidigt hinner njuta av livet så jobbar pengamaskinen i bakgrunden och ditt kapital fördubblas på ungefär 10 år.
  4. När det har skett kan du göra traditionell FIRE om du vill.

Jag håller i övrigt med de andra kommentarerna, försök att göra förändringen redan nu.

3 gillningar