Flashback ventilerar sina tankar om Rika Tillsammans

Ja som jag sa till den andra så glömde jag dra av ränta på ränta effekten.

Rollspelar vi Flashback här när vi försöker övertrumfa varandra med våra mäktiga, virila avkastningar, eller vad är det frågan om? :joy:

Fantastiskt repetitivt.

7 gillningar

Vi kan ju hoppas att så är fallet :sweat_smile:

Om man ska vara ärlig så är det ju nästan bara tur även med global och lysa. En börskrash kan ju hända när som helst. Men det är som du säger att slå index kräver rätt mycket tur. Men det räcker också och bara ha allt i tex Swedbank robur global. Men de flesta vågar inte satsa så

Ja det kan hända den bäste.

Hur är det med dina 20% över 15 år? Är det med eller utan ränta på ränta effekt. Gör jättestor skillnad.

Om jag tar en globalfond som funnits längre tex Danske Globalt index så är den upp 514% = 6,14 gånger på 15 år vilket ger en CAGR = knappt 13%

Så om dina 20% är ”rätt” räknade så hävdar du fortfarande typ 2 X index som resultat

Vilket / vilka av de 3 alternativen ovan överväger du?

Vill ta upp en sak nu när det kommit under discussion om a posta bacup på påstående osv.

Detta forum är inte så att säga säkert för medlemmar. Vem som helst kan se allt på forumet. Så posta inget som visar vad ni har i pengar.

Skammers fick på något sätt reda på att jag hade gått om pengar. Hur vet de fan. Vet bara att min gamla mail hade 50 inlåggninsförsök per dag om inte mer.

De ringde mina föräldrar flera gånger om dagen eftersom de inte hade mitt nya nummer. En gång svarade jag och på engelska ville de jag skulle starta bank id. Mina föräldrar blev tvungen och säga upp hemtelefonen.

Så dra er för att säga vad ni har i pengar. Sett många som säger att de har x miljoner

2 gillningar

Att en humortråd kan bli förstörd av så väldigt seriöst käbbel..nästan som flashback det här :wink:

8 gillningar

Också viktigt att tänka på att detta inte är justerat för inflation, så det blir i praktiken några procent lägre. Jan brukar ju ange en siffra som både är lågt räknad plus justerad för inflation.

För övrigt är det här fantastiskt off topic. Känns som att 90% av inläggen i den här tråden borde skjutsas till gröt-tråden.

På Flashback älskar folk att skrävla om sina lyckoträffar och hålla tyst om förlusterna. Många spelberoende som tror att aktier är gambling som kommer göra dem rika snabbt. Och många som köpte Saab och Nvidia men som på totalen knappt når upp till index. Om man har flera konton så kan man alltid inbilla sig att något av dem överpresterat.

2 gillningar

Redan provat det :sweat_smile:

8 gillningar

2 gillningar

Kan vi inte bryta ut indexfond, vs Lysa, vs jadajada diskussionen till en egen tråd?

Känns som det är ett ämne några brinner för, men känns malplacerat i denna tråd. :thinking:

1 gillning

10 gillningar

Ja bara rakt av så kan jag säga att jag hade tur som drog mig ur bioteknik och fastighetsfond vid runt 30% nedgång så jag lyckades få nästan 100% avkastning. Sedan fram till 4 år sedan hade jag allt i Swedbank robur global a och amf aktiefond Nordamerika. Sedan tog jag 40% och satte i lys och lf globa. Dvs 20% på avanza är lf global.

Om lf global snittar 13. Amf aktiefond Nordamerika gått nästan dubbelt så bra. Swedbank ännu bättre. Plus tur med fastighetsfond osv. Så jo 20%. Står det tar hänsyn till ränta på ränta istället för klumpsumma.

Nja, vi hade turen att hitta ett områden där det fanns potential för lätta pengar. För ca 10 år sedan gick det för oss att köpa en uthyreslägenhet utomlands fianiserad med bolån där hyresgästerna skulle betala av lånet på 10 år. Det skulle medföra utan någon värdeökning, att 200 ksek i insatts skulle bli 1.2 msek på 10 år.

Nu hade vi också turen att staden gjorde massa infrastruktur projekt i närområdet till vår lägenhet som medförde att värdet på lägenheten höjdes från 1,2 msek till 7,5 msek på 10 år…

Så delvis tur med att hitta en lämplig nisch och delvis tur med att staden gjorde rätt infrastruktursatsningar

Men det låter bättre med att även incels som mig kan tjäna pengar via alternativa investeringar:innocent:

3 gillningar

Så ni vet, för cirka 500 år sen, så handlade denna tråd om FB och vårt zoo! På den gamla goda tiden! :rofl:

3 gillningar

Ja, men precis. Allt är tur.

Men ju högre avkastning, desto mer tur krävs och dessutom ihållande tur.

Du och jag är ju resultatet av ca 500 miljoner spermler. Det är tur!

Jag har också haft tur. Sålde en lägenhet med ca 50% högre kvmpris än andra i föreningen (stor förening så bra underlag) tack vare två nyskilda 50+are med gott om pengar ville inte ge sig. Inga 12 mijoner, men det var goa pengar ändå.

Alla har tue ngn gång, inte bara vid avelsen.

Om det är någon tröst händer samma på fb :joy:

Har vi ett zoo?

Med Indexdjur , Globaltigrar och Lysapor?
Lysapor chattar mer än vissa gör…

Är de lätta att se i Storskogen, så det inte är som i varghägnet på Skånes djurpark där man inte ser Skogen för alla träd.

Men för att djuren skall må bra får vi anta att de har en lekhink så deras naturliga beteende kan yttra sig…

1 gillning

Du är ju själv en mungo för böfvelen!

2 gillningar