Flashback ventilerar sina tankar om Rika Tillsammans

Det tror jag inte heller, och mitt syfte var verkligen inte att håna någon.
Jag har bara en djupt rotad aversion mot skärmdumpar som “bevis” oavsett vad det gäller.

Jag tyckte dessutom att jag var tydlig i mitt inlägg att man skulle ta dess innehåll med en nypa salt :slight_smile:

4 gillningar

Nej inte du. Men det tog typ 5 minuter innan 2 person aktivt försöker få mig att framstår som jag ljuger. En av dom vet jag har varit del av den grupp som retat sig när jag i välmening tipsat om amf Nordamerika. Eller stöttat dom som säger jag har fel när jag med konkret fakta har rätt. Sätter ren symbolen (hur man nu tolkar den) på allt som inte håller med en viss grupp. Till och med på försvarar från påhopp eller falska anklagelser.

Du kan se i denna tråd någon tog upp usa fonder utan anledning och ljuger om att jag hade fel om det.

Här är en grupp som jag vet har ont öga mot mig för att jag sagt att det kan vara en ide och ha usa fond också.

Därför jag håller med fb att de delvis har rätt. Jag är själv offer för det.

1 gillning

@Dan84 Jag tror inte någon här missat att du uppfattar dig feltolkad, missförstådd, hånad, förföljd mm. Som jag läst dig så blir du ibland lite svepande och generaliserande i dina påståenden. I många sammanhang kan det säkert fungera bra, men här på RT är det många som är mycket bokstavliga i sina tolkningar och noggranna med exakta formuleringar. Jag tror det är här era diskussioner skär sig.
T ex att något är ”bättre” kan vara svårt att lansera utan att samtidigt beskriva vilka faktorer man då bedömer.
Jag tror det är bättre om man diskuterar utifrån att olika investeringar har olika egenskaper (volatilitet, investeringsrymd, duration etc etc) och är mer eller mindre lämpliga i olika situationer än att något är ”bättre” eller ”sämre”.

7 gillningar

Men… om du nu känner att du behandlats fel: Jag tror ändå du gör bäst i att släppa det vid det här laget, för du låter mest som en rättshaverist nu. Skaka det av dig, gå vidare och gläds åt bra placeringar istället.

Det här är ett internetforum. Här hänger alla sorter. Men att gå på repeat i en tråd som tog sin början av att folk på Flashback hade åsikter om forumet kommer aldrig att gagna ditt upplevda ärende.

6 gillningar

Uff… jag såg framför mig en välansad och ogräsrensad trädgård där jag kunde pollinera mig, sen glatt surra vidare. Men trots väldigt mycket dolda inlägg liknar det ändå chimpansburen på Kolmården.

Är det någonstans det behövs lite moderering så kanske detta är rätt ställe att börja ? :nerd_face::+1:

Men du, i all välmening ska jag försöka förklara vad jag tänker när jag ser sådant som ovan. Försök att inte bli arg på mig utan prova att häng med i hur jag menar.

När du skriver som ovan så säger du att du i princip bankat index med en faktor 2, och slagit professionella förvaltare duktigt inklusive Coeli grabbarna. Då är det väl inte så konstigt att folk vill ha någon form av bevis. På ett anonymt internetforum speciellt. Allt annat skulle vara naivt IMHO

Sen uppstår problemet att bevisa sitt påstående vilket inte är lätt utan att outa väl mycket av sig själv. Det räcker ju inte att visa en snitt årsavkastning som du gjorde för det framgår inte över hur lång tid det var. Man behöver visa det som snitt över så många år. Inte lätt. Dessutom tillstöter problemet med att luttrade ändå inte tror på bilder för det är så lätt att gamea

Mitt förlag är istället att du startar en tråd där du berättar vad du gör / investerar i just nu (lite som Shareville på Nordnet), vad du ändrar på och när framöver. Då blir det mer levande och trovärdigt för att folk kan med egna ögon se vad du gör och resultaten. Alltså mer i realtid, och framtid än historik.

Lite som Zino gör med sin Allvädersportfölj i tråden och med portföljen på Shareville så alla kan se det med egna ögon. Då blir det också inget snack om bristande trovärdighet.

Så hade jag gjort om jag ville ha cred och motbevisa mina belackare. Hoppas du tar detta på rätt sätt och funderar på det. Jag hade tyckt det var jättespännande att följa dig.

Peace :heart:

14 gillningar

Vi lyckades med att omvandla 200 ksek till typ 7 msek på 10 år med hävstång och mycket risk via alternativa placeringar.

Så det går iaf för random incel på RT att hitta en goldformel :kissing_heart:.

2 gillningar

Det är bara en guldformel om det faktiskt finns en formel som är replikerbar.
Annars är det en blandning av slump, tur och skicklighet i olika grad.

Håller med och jag försöker vara öppen med att jag inte är någon expert. Feltokad kan ju såklart hända. Men det som det mest hänger på från dom som retar sig på mig är att jag inte gav mig när jag hade rätt.

Tänker inte repetera allt igen men grunden för detta är när jag antingen har haft rätt eller institu som avanza säger samma som jag så blir det ändå en del här som säger fel till allt jag säger. Nu ett halvår senare har jag haft rätt. Jag blev dumförklarad när jag sa att många global fonder var förklädda usa fonder. En månad senare Håller flera stycken banker och finanssidor med mig. Problemet är inte bara att jag blir feltokad. Omöjligt när jag visar bildbevis som man kan själv göra på avanza. Och ändå säger de att x fond inte har bättre och att jag har fel och vet inte vad jag pratade om. När man själv kan se på avanza att jag hade rätt x fond gått x bättre pga x anledning.

Visst jag kan vara otydlig. Jag vet jag kan skriva tokigt och fel och det står jag för. Men det ligger annat bakom att jag skivit lite tosigt

1 gillning

Men snälla du. Det var inte jag som började prata om usa fonder här. Att jag sedan fortsatt var ju för att försvara mig när han påstår att allt jag sagt om usa fonder är fel. Sedan var det en annan som fråga mig om det. Du kan inte klandra mig att andra tar upp det

Det var ett råd. Du behöver inte ta det. Du tog uppenbarligen inte det. Det är okej.

1 gillning

Jag måste påpeka 2 saker.

Lysa bred när de hade simulerad tidigare avkastning på 15 år var på 500% vi kan räkna 400. Det är över 15% i snitt.

Lf global har ett snitt på 13% på 11 år.

Är en edit för jag råkade räkna ränta på ränta också

Du har såklart rätt i det du säger. Men samtidigt är det ändå dålig stil från en del här att bete sig som bara jag ska baka upp vad jag säger med en massa bevis.

Tex
Jag är 26 år. 1 mille i buffert och 80 tusen i månadslön. Vilken fond ska jag ha.

Forum.
Först grattis till och redan kommit så långt etc

Jippi jag ska gå i fire

Forum
Grattis vad ska du göra med all din fritid

Jag
Är mest tur men har lyckats få 20 i snitt.

Forum
Höhö visst :nerd_face: bevisa det.

Visst det är ett forum. Folk kan ljuga. Folk få tro på vad de tror är sant.

Men tycker du det är rätt att jag ska blotta privat information när jag säger jag lyckats med något när majoriteten här inklusive nya blir bemöt med default grattis. Bara för att jag trampat någon på tårna när jag inte gav mig när jag hade rätt.

2 gillningar

Jo och jag tackar för rådet. Ville bara påpeka att det inte var jag som tog upp det här

2 gillningar

Vill bara tipsa om att det finns en ris och ros tråd för forumet, kanske du kan ventilera där i stället? Börjar bli lite väl OT här i OOT tråden om FB. :see_no_evil:

LG Global Idx har gått totalt +367% sedan 10 juni 2013.
Det blir inte ”ett snitt på 26%”. I det årliga snittet kan man inte räkna in ränta-på/räntaeffekten. Årlig genomsnittlig ökning blir ca 13%

Edit: felräknat av mig också. Se korrekt från @JFB nedan.

2 gillningar

Fasen jag glömde räntan på räntan.

Tack för du påpekade det

Samma gäller för din Lysa-beräkning.
Du kanske gjort samma räknemiss för din egen utveckling?

Ja jag kom på det. Tack igen

Nej, ni hade en jävla tur. Jag tror du inser att risktagande kräver det.

Men det är här matten kommer in. Några kommer ha en jävla tur. Precis som motsatsen.
Och survivors bias gör att man aldrig får veta det, eftersom.de som förvandlade 200 000 till 0 kr knappast berättar om det.
Och allt däremellan.

Jag skulle hellre vilja se de som hävdar att de inte har haft en jävla tur falsifiera de studier som bla Bolmesson hänvisar till när man pratar om “forskningen visar”.
Ett anekdotiskt exempel är inte att falsifiera.

Det kommer alltid finnas en spridning i utfall.

Att påstå att det inte går att slå infex är det mig veterligen ingen som sagt.

Eftersom jag är lyckligt gift kommer jag inte ta stora risker (tur i kärlek, otur i spel eller vice versa).

1 gillning

Vet inte hur du räknar.

EDIT såg nu att andra redan kommenterat på detta sorry

LF global är +367% på 11 år dvs 4,67 ggr pengarna.

Snittavkastning = CAGR = 10 ^ (log (4,67)/11) = 1,15 dvs 15% … inte 26%

Se graf

Du har 3 alternativ

1. Som nu. Du haussar dina resultat utan fakta. Du bemöts typiskt av ”yeah right” skeptisism. Det har varit rätt många som gjort detta redan på RT så ganska naturlig reaktion.

2. Du håller din resultat för dig själv men kommenterar på fakta / tipsar andra vad du tycker andra skulle kunna göra.

3. Du vill gå ut med dina resultat OCH vill få cred. Då är det enda realistiska alternativ att berätta hur du göra i realtid mer eller mindre.

Ditt liv, ditt val. Lycka till :+1:

4 gillningar