Jamen självklart!!
Vad FB gänget inte vet att de är med i pyramidspelet. Ägare till FB är en ”Jan Axelsson”. Ägare till RT är en ”Jan Bolmeson” Låt konspirationsteorierna flöda.
Eller har en RT infiltratör startat tråden på FB, för att få mer trafik till RT och öka reklamintäkterna?
Eller tvärtom, någon startade tråden för att öka reklamintäkterna för FB?
Det är snurrigt nu! ![]()
Då måste det vara Jan Carlon som äger kalendern. Mönstret är tydligt: Alfabetets bokstäver i ordning inleder efternamnen och S:en blir färre. Kunde inte Jan-illuminati varit mindre uppenbara i sina maktplaner?

Jag läste ditt inlägg och känner att jag gärna vill svara dig.
Vi har mötts i en annan tråd en gång som jag själv startade och jag måste säga att det du berättar om hur du fått höra att du inte vet något om sjukdom eller sjukförsäkring för att du själv är sjuk gör mig rakt av förbannad!
MS dessutom där man i mångt och mycket är tvungen att vara sin egen läkare och själv tvingas ta reda på vad som gäller och vilka rättigheter man faktiskt har. Samtidigt som mna brottas med diverse egna problem.
Jag kan inte förstå människor som inbillar sig att vi som är sjuka vet mindre om systemet (eller om annat också för den delen) när det snarast är vi som tvingas bli experter för att kunna få någon form av värdig vardag. Inget serveras på silverfat!
För min del har det här forumet i det närmaste blivit en källa till humor och inget jag längre orkar ens försöka ta seriöst.
Såg en gång en tråd om strategin med aktier som jag själv följer. Innan dess pratades det högt om att man inte kan utvärdera en strategi på kortare tid än minst ett år, gärna mer.
Trådstartaren var dock besviken att det inte gick med vinst första MÅNADEN och plötsligt sas det inget om att det är på tok för kort tid för att utvärdera. Istället börjades det pratas varmt om fonder och att de är de bästa i alla lägen.
Där försvann det här forumets trovärdighet och seriositet för mig.
Eller så är det för att jag själv inte platsar här för att jag är en aktiedyrkare och känner att fonder inte ger i närheten av den avkastning jag kan få av aktier.
Girig?
Ja, om man vill se det så.
Jag hoppas att du inte tar allt för illa vid dig av det du fått höra utan att du kan leva ett bra liv oavsett.
Själv fortsätter jag nog följa det här forumet i tystnad, för det blir inget annat än ren humor när man börjat se det från den sidan.
Kanske får jag många renar på detta inlägg. Det är ok och till och med välkommet om ni vill.
Renar är väldigt söta djur!
![]()
Det är ett enda stort pyramidspel. Snart kommer samgående för framtida FlashaTillsammans. Kom ihåg var ni hörde det först ![]()
De har inget fel på fantasiförmågan på FB i alla fall. ![]()
Problemet jag ser med rk är att det är bra råd. Du ksn bli fire vid 50-55 med dessa råd. Men börsen ändrar och anpassar sig hela tiden. Många börjar tex säga att börsen snittar 10% om inte mer. Här är det tabu om man går högre och inställningen är att pengarna ska ta slut.
Är ju såklart inget fel i och vara försiktig. Men börsen är i konstant förändring. Så nya strategier kommer. Tex lysas automatiskt utag. Pengarna tar tekniskt sätt aldrig slut för det är 4-7% på dagens belopp när utag görs. Har själv experimentera med 7% eftet covid dippen. Ökningen är mer än dubbel än utagen fram till idag. Visst kort tid. Men de säger ekonomiskt har det ej varit så här illa sedan andra världskriget. Och ändå få dessa resulta indikerar att något har förändrats på börsen. Finns ju såklart inga garantier. Men om man nämner detta så är det tabu. Trinity or nothing typ. Eller så kan man säga att rt är som en gammal gubbe som säger det var bättre för när vi gjorde så här.
Men man kan ju inte förneka att det ändå är jättebra råd om man inte kan själv. Men vi som lyckats bättre blir ju outsiders eftersom det inte är vanligt som tex i mitt fall och snitta 20% på 15 år. Går ju emot normen och vad som anses vara säker investeringar. Likadant med att man lyckas mer på aktier. Är ju också ovanligt överlag. Men det är också det fina med börsen. Finns många vägar att gå. Gäller bara och hitta rätt.
Nä jag tar inte åt mig för någon dum kommentar. Jag vet att om vi stog öga mot öga så vågar de inte göra så mycket. Jag må vara sjuk. Men jag var som en råstark cage fighter innan jag blev sjuk. Med background i jujitsu, kravmaga och boxning. Såklart långt ifrån från vad jag var som frisk. Men det mesta sitter i. Kan inte lyfta med ryggen bara… eller sparka… och inte någon längre stund ![]()
Ursäkta om jag skriver lite konstigt. Nubben var väldigt god idag ![]()
![]()
Det är väl underbart om du gör mer än 10% om året på börsen, vem har sagt någonting annat.
Jag pratar inte för någon annan, men om man tittar på statistik, så är det väldigt ovanligt för gemene man att göra extrema vinster år efter år. Om du tittar i den litteratur som finns, så går det inte.
Det finns många som säger sig vara “daytraders” och gör extrema vinster. Tja, om det är en perfekt marknad, så går inte det. Punkt slut. Om man nu tror på en perfekt marknad, där alla har tillgång till samma information.
Så, det finns enormt starka företag som har botar som köper och säljer aktier (eller valutor) när priset avviker någon tusendel. Att gemene man skulle kunna slå dessa är inte realistiskt.
Du får tro vad du vill, och om du gjort stora vinster så gratulerar jag dig. Tummen upp!
Nej jag var lite otydlig. Jag menade att vissa börs tidningen/sidor börjat säga att 10% är det nya snittet. Själv vågar jag inte säga mer än max 7 med eventuella buffert vid nedgång.
Sedan även vi 2% fire eller till och med 1% finns ju alltid risken att shit happens. Så oavsett hur lågt du går i fire så är det i min mening en risk man tar. Sedan är ju valet hur stort utag man vill köra på för att hamstra om det skulle krasha
Ja, börsen bör vara hyfsat normalfördelad i det korta loppet, så det finns alltid en risk.
Hoppsan. Föruom Denkmal är nu också Nightowl och Dan84 omnämnda på flashback.
Tråden på Flashback borde hamna i OT förövrigt, den handlar ju mest om index eller inte index ![]()
Kan ändå ofta tycka att det förs diskussioner av någon slags kvalitet (beroende på ämne).Men av just denna tråd om RT fick jag någon form av hjärnblödning av att läsa.
Om man inte har högre krav än så kan kanske Flashback vara okej. “Någon slags kvalité” känns sådär, tycker jag.
Jag tycker nog flashback är ett bra komplement till dagstidningar och nyhetssändningar. Politiska intervjuer och nyhetsreportage lämnas halvt utredda. Detsamma om man diskuterar något med släkt och vänner; du kommer en tredjedel in ett samtal innan någon byter ämne eller säger något uppenbart felaktigt - typ en fallasi eller uppenbart faktafel. Så är det även på fb och rt m.fl. forum.
Fördelen är dock att resonemangen står där svart på vitt. Går någon off topic, ljuger eller kommer med fallasier så går det att bemöta direkt med ett citat. Det ser man aldrig live, i artiklar eller nyhetssändningar. Möjligtvis i tungrodda vetenskapliga artiklar. Magasinet Filter är ju rätt bra på det viset. Och medierna i p1. Alltså möjligheten till metadebatt.
Det som slår forum är möjligen wikipedia, google och ai-chabottar i någon slags kombination för det går ju inte lita på någon enskild informationsinhämtningsmetod. Om “kvalitet” bara handlar om att bli struken medhårs är fb helt kasst. Då kan man öppna ett eget textdokument istället, vilket inte alltid är så dumt faktiskt.
Var finner du kvalité är min fråga, egentligen?
FML, nu måste jag byta forum för att inte bli betraktad som nån sektmedlem, here I come FB!
Kanske ska köra på wallstreetbets med bara för att jag kan!
Faktum är det verkar mest vara en snubbe som är så himla anti som antagligen har investerat fått panik och sålt av på en botten, kanske under covid kraschen, hen har antagligen inte haft någon som helst förståelse för risk.
För mig handlar kvalité på ett forum mest om att det går föra diskussioner som oftast inte spårar ur. Även på RT spårar en del diskussioner ur men utifrån den ändå ganska lilla erfarenhet jag har av Flashback verkar urspårningarna mycket vanligare och värre där.
En tråd om lön kommer ganska snart att fyllas med personer som säger sig tjäna många miljarder varje år plus att deras k.k är 70 centimeter. Den typen av urspårningar har jag inte sett på RT.
Ja, vad menade du med det egentligen? Jag blev rätt förvirrad av hela resonemanget. Jag fattade ju att det skulle raderas av moderatorer redan när du sade att det “Finns ju inga breda global index fonder”. Ja, det är ett ordagrant citat
.
Det var därför jag postade en bild på båda graferna. Det skiljer helt enkelt inte 200%. Det skiljer ingenting. Jo 0,36% på så många år. Med fördel Länsförsäkringar. Jag fattade ärligt talat inte alls vad du pratade om och förstår fortfarande inte riktigt.
