Flashback ventilerar sina tankar om Rika Tillsammans

De på FB märker säkert en viss skillnad mellan FB och RT. Så vore lite konstigt annars. :heart:

1 gillning

Man kan ju undra varför dessa miljardärer med 500% avkastning per dag med krypto ens hänger på flashback i den tråden. :ok_man:

4 gillningar

Ja det hade varit något. Alla tjänar 500% per dag.

Kan redan föreställa mig det i framtiden

En 1 till salu på 20 kvadrat och 1 plats kokvrå

Utgångspris 1 billion. Gemensam toa :joy:

3 gillningar

Det är ändå mycket trevligare här än på Flashback.

1 gillning

Reptilhjärnan går igång på sådant. Dags att stänga av, hur många timmar per dag sitter man online?
Läste en studie att man sitter ca 6h online over there, inte så konstigt att vi blir fetare.

Time for behavior change!

1 gillning

En gång i tiden fanns det ett spel.

Flashback eller Familjeliv

Jag kunde sitta och spela det ganska länge när man var uttråkad, otroligt underhållande att läsa folks frågeställningar/påstående. Hemsidan verkar inte finnas kvar men det ser ut som att det blivit en app av det som också verkar gått i graven :disappointed:

1 gillning

En sak jag kom att tänka på när jag läste både här och där är att båda forumens skapare heter Jan.

5 gillningar

Coincidence? I think not!

9 gillningar

Kalenderåret börjar också med jan. Tre saker, då är det en sanning.

16 gillningar

Inget uttalande från vår högste andlige ledare ännu!?

4 gillningar

Jan har fått epilepsi efter att ha sett dina Gifs överallt :wink:

3 gillningar

Att klaga på RT för att de förespråkar en viss spar- och investeringsfilosofi för nybörjare och “allmänna masssan” är som att gå till Frukt- och Grönsakshandlaren och klaga på att han inte säljer kött, godis och snus - för det är ju det bästa som finns.
Vill du äta 2 kg kött och 0,5kg godis och använda tre dosor snus i veckan så är det ditt beslut, men grönsakshandlaren klarar sig utan dina påhopp …

8 gillningar

Är ju inte bara det de säger. Kollar man tråden så finns det dom som påpekar att det är bra tips för de som inte kan och många håller med. Med de klagar också på att man blir uthängd om man nämner något annat. Vilket tyvärr är sant. Men är dock så liten majoritet här så man kan inte döma hela forumet för vad kanske 5% gör

2 gillningar

Som du själva skriver så klagar inte alla.
Men samtidigt beror det lite på hur man framför sin åsikt om andra investeringar eller vem man rekommenderar ska följa råden.

När någon hoppar in här med sitt första inlägg och skriver “Hej! Jag tänker börja investera, vilka 10 aktier ska jag köpa först?” Då ska svaret inte vara en lista på 5-10 aktier.
Den personen som börjar med en sådan fråga har antagligen inte kunskap om aktier eller investeringar och borde börja med att först förstå vad det är de försöker göra och vad de vill uppnå.

Samtidigt ska man inte skrämma bort en individ genom att säga här är fyra böcker, tio poddar och 50 artiklar som du kan läsa/lyssna och återkom sedan.

De behöver hälp och det kräver tid och många inlägg. Får man en handfull sådana inlägg per dag så blir det jobbigt att repetera allt. Risken blir att man förenklar det och säger köp en global indexfond eller pekar endast till “börja här” sidan.
Då hamnar vi i läget som folk klagar på.

En helt annan situation är när någon hoppar in och säger “nu är coin xxxx supebillig, den kommer gå upp 2500% innan 2030 enligt Guru xyxyxyx - gå ALL IN NU”
Den personen kommer garanterat möta motstånd varje gång

2 gillningar

Kom, kom @Anonym & @anon89834999, det är okej. Acceptera det bara. Allt kommer bli bra.

1 gillning

När och var ska vi sjunga Kumbaya idag?

4 gillningar

Håller med dig. Men samtidigt så måste jag hålla med om att de har rätt att även om det är en minoritet så är här en viss besatthet av global fonder.

Är väl 2 dagar sedan någon skapa en tråd som löd.

Ska investera i lysa. Ska jag ha 80/20 eller 100% aktier.

Tog inte lång tid förän någon sa varför inte allt i global.

Det finns fördelar med lysa istället för global fond.

Det värsta är att ofta är resonemang bättre avkastning. Ofta nämns lf global.

När jag då påpekar att amf Nordamerika och lf global rör sig identiskt och att det skiljer på 10 år typ 200% pga att de 29% som inte är usa i lf global så blir vissa som galna här.

Nu kommer jag låta högfärdig. Och diskutera detta gärna i pm om du vill. Men exat allt jag sagt när det gäller amf Nordamerika och lf globa har varit sant och uppackade av konkreta fakta osv från avanza mm. Ändå… efter att inte nämnt någon fond alls i månader. Faktiskt i denna tråd. Finns det de som ljuger om vad jag har sagt. Helt enkelt för att de har ett ont öga på mig för att jag tekniskt sa att global är inte bäst.

Jag har alltid prisat den. Jag har alltid get råd till varför global kan vara bättre beroende på hur man är som sparar. Ändå är jag en måltavla för ett visst antal medlemmar för att jag inte prisa global som det ända alternativt.

Visst jag har gjort mig skyldig till i all välmening börjat ge råd när det egentligen inte har passat.

Men här är så kallade globa fantaster som vilseleder folk. Även om omedvetet. Och ljuger om vad folk säger här. Till och med säger att alla banker och fondförvaltare har fel för att det går emot vad de föredrar.

Och även om detta Ändå är ett litet problem här. Så blir det större genom ryckte.

På 2 veckor råkade jag ut för detta. Fick meddelande flaggat flera gånger som var ett försvar från påhopp. En moderat fick återställa det till slut. Plus här var en som försökte lura en till att om föräldrar inte har någon sjukdom behöver man ingen sjukförsäkringen före 55-60. Jag påpeka att ingen i min släkt har ms. Ändå fick jag det vid 34. Han påstog att jag inte vet ett dugg om sjukdom och sjukförsäkringen bara för att jag är sjuk. Till och med hånade mig att jag var sjuk som en anledning till vad han ansåg var fel. Moderat blev inblandade. Har ärligt inte sett han sen dess.

Poängen är att även om det är en minoritet som behandlar folk så här. De som blir utsatt blir en måltavla. Och det skapar ett dåligt ryckte.

Kan ta som exempel mitt första inlägg här. Jag bara hölt med om att fb har delvis rätt och beskrev min egen upplevelse här. 9 person håller inte med eller anser jag ljuger. Beroende på hur man tolkar ren symbolen. Men många av dom vet jag också har retat sig när man har en annan åsikt. Och någon av dom har ett förakt att jag tex föreslog en usa fond antingen som en del eller istället för en global fond. Och ljuger om vad jag har sagt. Trots att allt jag sagt har varit rätt eller bakats up av konkreta fakta.
Så här är faktiskt ett minimalt problem om att bli måltavla för en grupp för att man ha en egen åsikt. Här är också ett problem med att folk här vill låtsats som det är påhittat.

Men som sagt. Det är en minoritet så hela forumet ska inte dömas för det. Men de utsatta ska heller inte bli hånade.

Med det sagt vill jag önskar de som läser en glad midsommar

1 gillning

Ojoj, 212 svar på flashback. Nu är det tydligen ett pyramidspel. Det är snabba svängar.

5 gillningar

Det är mycket insideraffärer jag missat, trots att jag både är insider, sektmedlem och eftersökt utdelningsaktieägare. :rofl::wink:

Är de bra på att ange källor där? :thinking:

2 gillningar

Möjligt, men det kan också vara så att en del kan tycka att det är fel att hävda att USA fond är bättre än Global då vi inte vet hur det blir i framtiden. Skriver man att USA har framtill nu slagit Global och att man själv då föredrar USA så är det svårt att säga emot.

Är dock inte svårt att klanka ner på förvaltare (som grupp) när stor andel inte slår en global indexfond år efter år. Visst finns det en del som har extrema resultat över lång tid, men de tillhör en minoritet. Hur ska man hitta dessa och veta att de ska fortsätta slå index? Inte lätt.

Detta är inte acceptabelt över huvud taget. Bryr mig inte om vilka argument folk använder.

Ja, folk har väl lite olika tolkningar.
Jag ser det som “oh, dear” vilket typ blir “oj, vad var det jag läste här” eller “oj, detta låter kontroversiellt - vad tycker jag själv om det?”

2 gillningar