Flat capital börsnotering IPO - Investmentbolag drivet av Klarnagrundare som äger delar av: Klarna, Budbee, Truecaller

Jag har tecknat på både på Avanza och Nordnet :slight_smile:

Och så börjar resan. Detta skall bli spännande!

Min gissning:
Tilldelning med 20% sannolikhet AVA och NON sammanslaget, med 50% av minimipost, 80% värdeuppgång till att börja med.

Dvs man får 10% av det sökta, som ökar med 80%.

Avkastningen blir därmed 8% på satsat kapital. Låter tyvärr lite men jag är rädd att det hamnar där, låt oss hoppas på mer! :slight_smile:

Då lär man inte få några aktier här heller:

Flat Capitals noteringsemission tecknades över 1 400 procent av över 27 000 investerare – tilldelningsbesked lämnas på måndag

3 gillningar

På måndag redan. Toppen. Inte ofta det sker.

1 gillning

Nä man lär ju inte ha fått någon tilldelning. Har inte dragits några pengar från mitt konto heller.

1 gillning

Tack för länken!

De kommer inte dra några pengar förrän ni eventuellt får aktier, tex på måndag, så just det betyder inget. Eller?

Jag tycker att ni är överdrivet negativa.

Räknar man på uppgifterna i länken, så borde nyemissionen gälla
8 700 000 st aktier
10 kr styck
87 MSEK totalt

De säger att 27 000 st investerare sökt

Det blir
322 st aktier per investerare, om de delar lika.

Med tanke på att minimiposten var på 500 st aktier, är inte det så dåligt, nästan lite väl mycket?

Så nu återstår att se hur de fördelar aktierna.

Jag tycker absolut det känns som om man har chans på att få aktier!

Att det är övertecknat med 1400% betyder ju att vissa investerare är väldigt sugna och vill ha många aktier.

Problemet är bara att de inte delar lika. I första hand prioriteras nyckelpersonerna. I andra hand prioriteras de som anmält intresse men även detta framgår i prospektet:

Strategiska investerare samt teckningar via Nordnet kan komma att beaktas särskilt vid tilldelning.

De som sökt aktier via Avanza kommer inte vara särskilt prioriterade med andra ord. Å andra sidan vill man få en god spridning men det kan man ju tolka lite hur man vill.

1 gillning

FYI.

1 gillning

Vi får se. Det är ju alltid lite av ett lotteri, typ. Jag sökte via fyra konton, två på Nordnet och två på Avanza. Jag har börjat nöja mig med att IPO:er är en liten liten krydda, men får man till ett gäng så blir det ändå bra avkastning. Kanske beror på hur mycket man har att utgå ifrån men tjänade ex 1600 spänn på Truecaller förra veckan. Det tycker jag är hygglig förtjänst för ganska lite jobb och tid.

Jag kan också tycka det är bra att få aktierna/besked någon dag innan första handelsdag. Kan tycka det är lite hetsigt att aktierna trillar in 0830 först och sen är det full fart vid 09. Kan bero på att jag är föräldraledig. Vet jag dagen innan att jag fått aktier kan jag lämna äldsta barnet 0855 så hinner jag fokusera på öppning 0900 :grin:

1 gillning

Ok, intressant att Nordnet var explicit nämnt i prospektet.

Jag tror ändå att chansen är minst 10% att man skall få en minimipost.

Skall du bara dumpa vid öppning lägger du ju lätt in 4 order med apparna?

Jag hoppas dock på drag mot stängning pga USA, så om jag får på fler konton sparar jag nog typ hälften dit, om man inte får enorm utdelning vid öppning.

Sedan blir jag även sugen på att behålla, de verkar ju vara rätt bra på det de gör.

Får se hur jag gör. Brukar köra ren/köp sälj. Just nu har vi sålt av i princip allt pga ska köpa hus inom något år så tanken är inte att sitta med aktier utan mer få lite goa cash och även lite utlopp för min börs-nerv :grin:

Men frågan är ju bara vilket pris man ska lägga på. Kan ju diffa en del från callen till vad som sen händer.

1 gillning

Jag förstår. Du kan dock fundera på om 100% cash är optimalt om inflationen drar iväg, vilket den kanske gör, med viss sannolikhet. Med kontanter vet du vad du har, men du får sämre koppling till vad det du skall köpa kostar.

Alla ska få tilldelning enligt

Blir cirka 3 000 per skalle (87 miljoner / 27000) ?

5 gillningar

2500 enligt Breakit. Återstår att se om det lönade att teckna sig via flera banker :slight_smile:

1 gillning

Det går att se hur många man fick via Avanza om man gör en portföljrapport. Själv fick jag 1046 st (267 + 525 + 254).

4 gillningar

Verkar alltså som om man kan få mer än minimiposten på ett konto?

Det har alltså valt ett otroligt småspararvänligt upplägg?

• Cirka 69,0 MSEK eller cirka 70 procent av totala emissionsbeloppet tilldelades till samtliga som tecknade sig, genom en post motsvarande 2500 SEK per investerare. Därmed har Flat Capital fått över 27 000 nya aktieägare.
  • Cirka 21,7 MSEK fördelas enligt principerna om “maximal spridning” och “långsiktighet” . Här återfinns bland annat två småbolagsfonder, entreprenörer i portföljbolagen, styrelse och ledningsgrupp i enlighet med prospekt, samt ett fåtal andra investerare som styrelsen bedömer är särskilt långsiktiga.
  • Cirka 9,4 MSEK fördelades enligt pro rata i förhållande till storlek på tecknande anmält belopp (gäller ej de som tilldelats inom ramen för 21,7 MSEK).

https://www.flatcapital.com/en/investor-relations/press-releases/detail/?slug=flat-capital-har-fattat-tilldelningsbeslut-samtliga-anmalda-har-fatt-allokering-och-nya-aktieagare-valkomnas-till-den-digitala-noteringsceremonin

Snyggt. Jag fick 518 på avanza. Får se om det blir något på Nordnet också.

1 gillning

På två konton där du sökt minimiposten?

Nej, sökte 11000 på två konton.
Och motsvarande på Nordnet

1 gillning