Har någon lyckats få fram hur stor del av Klarna som Flat Capital äger? Vid en snabb titt i prospektet hittar jag bara en värderingssiffra.
Ja, men är du säker på att de värderingar du citerar är jämförbara? Och att detta är aktuellt marknadsvärde hos Klarna?
Flat capital har ett börsvärde på 1 GSEK. Kan då verkligen Klarnadelen, som väl är ungefär hälften av värdet hos Flat Capital, vara värderat till 77 MSEK?
Värt mer än 6 gånger av vad tillgångarna är värda?
Det är precis detta som får mig att dra åt mig öronen och hålla tillbaka ifrån att köpa i dagsläget.
Det är mycket möjligt att Klarnas aktier har ökat i värde sedan i Juli, men att en post på 77.9msek skulle kunna motivera en idag premie på 200% så måste den posten ha ökat rejält- om man nu inte endast väljer att betala premien för en spekulativ framtid.
Flat Capital genomför företrädesemission om 300 MSEK, säkerställd till 76 %, och backas av några av Sveriges främsta investerare
Vad händer nu då med Flat?
Jag pysslar inte med aktier generellt men investmentbolag har jag tillåtit i portföljen, trots att jag har noll koll. Gissar på att vi aktieägare också erbjuds köpa för 16kr?
Kommer kursen gå norr eller söderut imorgon?
Norrut Britt-Marie!
23% upp bara idag.
28 kronor och nästan dubbel kostnad mot 16.