Flytta fonder och tankar kring Humanfond

Hej!

Jag har ett sparande från mina morföräldrar som har sparat åt mig sen jag var liten. Det ligger i ett vanligt AF-konto med ett värde på 150 000kr och värdeökning på 130%. Fonden som pengarna ligger i har en avgift på 0,2% så det är ju inget större fel på fonden. Dock är det Swedbank Humanfond som ger bort 2% av sparandet varje år till välgörenhet vilket är en bra grej men är lite kluven där. Morfar var en stor välgörare och väldigt engagerad i Röda Korset etc. Vad är era tankar kring en fond som Swedbanks humanfond?

Har också ett större sparande på Lysa redan och funderar på om jag ska sälja av allt i AF-kontot och lägga in alltihop i Lysa.

Tänker ju såklart på skatten också i detta läget och kostnaderna för fonden med tanke på välgörenhetsaspekten. Hur ska jag göra?

2 gillningar

Så avgiften är egentligen 2,2% med andra ord… Dyrt tycker jag. Om jag vill skänka till välgörenhet så hade jag gjort det på egen hand, inte via någon fond där jag inte har kontroll.

Jag hade sålt fonden och avvecklat depån och flyttat över till Lysa om du redan är igång där :slight_smile:

Här är en kalkylator där du kan jämföra depå och isk vilket som lånar sig bäst.

Vinstskatten hade jag placerat på ett sparkonto sålänge tills det är dags att betala.

1 gillning

@MattiasA90 Tack får råden, låter helt rimligt! Om jag säljer nu, när ska vinstskatten betalas då egentligen? Hamnar det på nästa års deklaration?

Är 22 och har inte så bra koll på allt det där än :slight_smile: :laughing:

Jag är inget deklarationsproffs heller men jag antar att den borde bli nästa år :slight_smile:

1 gillning