Flytta pengar från utlandet

De kan och kommer säkert kräva dokumentation för den typen av överföring också.

Jag har fått problem. Har scikat pengar från min hem lands konto till svensk konto. Har bevisat att det âr mitt namn och vid.. Men dem har inte släppt att disponera men dem än. Måste betala alla räkningar men dem blir inte, grund av banken ska få anmärkning. Så konstigt

1 gillning

Så du har skickat svar och underlag för alla deras (din svenska banks) frågor, och nu väntar du på att de ska bli klara med sin bedömning?

Hela de här med från EU eller inte blir lite luddigt när man överför med Wise, eftersom de kan ta emot pengar till konto i USA, växla och sedan skicka från bank i EU.

Kanske blir färre frågor då? Borde åtminstone bli billigare växling.

Välkommen till det svenska banksystemet. Tyvärr finns inte en enda kundvänlig bank så du har inget alternativ.

Affärsidén med Wise är att ingen växling alls ska behöva ske, utan det blir endast två nationella överföringar - från avsändaren till Wise bankkonto i avsändarlandet och från Wise bankkonto i mottagarlandet till mottagaren. Det här borde ju då inte flaggas som någon internationell överföring vilket det heller aldrig gjorts för mig tidigare, senaste gången flaggades det dock som internationell överföring hos min bank med påföljande kontrolluppgift till Skatteverket.