Fonder och kapitalflöden

Det var en rejäl nedåtresa med Handelsbanken Hållbar Energi i våras, liknande den som hände med Spiltan Aktiefond Investmentbolag nu tidigt i höst, en fond som rekommenderats starkt här på Rika Tillsammans. Den senare fondens nedgång kan väl kopplas till diskussionen om övervärdering av investmentbolag. Båda fonderna är/var populära och levererar säkert bra över tid men det vore intressant om man kunde få bättre och tidigare indikationer på när stora kapitalutflöden sker i fonderna. Hur kan man enklast ha koll på detta? Om man har strategin att sitta still i båten och inte vara inne för mycket och peta i sina fondval blir dessa stora rörelser ändå ganska otrevliga. Men det finns ju globala indexfonder som tröst för den som inte kan sitta still. Hur ser ni på volatila kapitalflöden och fonder, hur bör man resonera avseende sin fondstrategi?

Om du kan se det så kan du slå marknaden ordentligt väldigt enkelt. Så fort förväntan om kommande nedgång finns så kommer marknaden sälja av (i snitt) och kursrörelserna sker direkt istället för när det nyss var förväntat i framtiden istället.

Följer den strategi som brukar rekommenderas här på forumet och har inte denna typen av fonder annat än i lekhinken. Helt enkelt förväntar jag mig sämre riskjusterad avkastning i denna typ av fonder.

Dagens avsnitt handlar just om hur man kan slå index:

1 gillning

Hm, rekommenderas verkligen Spiltan Investmentbolag mycket här? Ser mest indexfonder :slight_smile:

Ja, starkt rekommenderad var väl fel ordval, den finns med i ett antal avsnitt från 2016 och framåt men placeras korrekt i lekhinken i avsnittet om bästa fonderna 2021. I samma avsnitt fanns även ovanstående Handelsbanksfond med som en av de bästa hållbara fonderna. Min fråga var dock mer kopplad till de snabba och stora flöden ur dessa och andra stora fonder där man själv inte alltid ser att marknaden viker i tid. Men det handlar väl om man har en spåkula eller inte.