Fonderna att rekommendera inför 2025 | Låt oss sätta ihop listan tillsammans

Helst 115% aktier för säkerhets skull belöning :joy::joy::people_hugging:.

Ja håna på så ser vi utfallet om 15 år :+1:

10 miljoner är inte mycket pengar över en livstid för en normalfamilj i Sverige. Vad är det man säger, en medelvilla går på 4 00 000. Barn, typ 2 000 000 styck. Bilar, skiljsmässor, flyttar med mera på det.

Och det här med barn, för många föräldrar slutar det inte efter 2 00 000. Jag har hört talas om föräldrar som vill hjälpa sina barn med första bostad, körkort med mera. Beroende på ambitionsnivå, vilja och möjlighet kan de där initiala två miljonerna snabbt bli dubbelt så mycket eller mer.

1 gillning

Då tycker vi olika.

För mig skulle 10 mille räcka och bli över, fram till graven.

6 gillningar

Det är ~35k efter skatt i månaden om man räknar på 4%. Inte det högsta men det går att gå runt på om man budgeterar.
Om du även tänker på att en global index många gånger går över 8% per år så kan det även bli högre med tiden :blush:

Jag menade inte att ha 20% på sparkonto totalt utan jag menade så här:

Bufferthink: 50’-200’ beroende på situation: på sparkonto

Mellanhink: 3xBufferthink (om man är i “get rich”-fas )eller 3 års behov (om man är i “stay-rich”-fas"). 3-9 års sikt:

Avanza:

• 60% aktier: Billig bred globalfond.
  • 40%: räntor: Varav 20% AMF Räntefond lång och 20% på sparkonto

och/eller

Lysa:

• 60/40-portfölj

Lång sikt: Resten: Billig bred global aktiefond.

Rätt ny på det här med fonder, Sitter och läser och kollar youtube halva dagarna känns det som för att lära mig :stuck_out_tongue: Kan det vara värt att lägga till en Europa fond när så stor andel av globalfonderna innehåller Usa ?

Verkar som att denna tråden har blivit en allmän slaskhink för folks irrelevanta frågor…

3 gillningar

Tror du glömmer bort inflationen då.

Tror du har en skev bild av hur mycket pengar som behövs för att få ett hushåll att gå runt.

1 gillning

Tror du glömmer bort min ålder och mina låga utgifter. Kan lätt leva på avkastningen på 3-4% om jag lägger 10 mille i min KF.

6 gillningar

Ska erkänna att jag inte läst hela tråden. Ska göra det.

Men Kan man inte bara ha kvar LFG eller Avanza Global på kapitalet som redan är investerat sen fylls på med nya pengar i den norska DNB Indeks S.

Finns det några nackdelar med detta?
Tänker då får man en mix av allt.

1 gillning

Det är tillräckligt bra :+1:

Det funkar bra

En dum fråga! Jag hänger inte riktigt med, de “globala” fonderna verkar ju snarare vara USA fonder?

Kan det vara för att USA är motorn i hela världsekonomin?

De är helt enkelt marknadsviktade, och USA utgör en stor del av världsmarknaden.

1 gillning

Just nu! Vem vet hur fördelningen ser ut om 10, 20, 30 år?

Men historiskt (1900-talet) har väl USA alltid haft en större del av börsen? Även om det dragit iväg med åren.

Logistik, men till så stor grad? Är ju mer eller mindre hela innehavet i de globala fonderna som är styr mot USA.

De har ju så hög andel av det totala börsvärdet.

1 gillning