Fondo ställer märkliga krav

Du, du får nog använda din tagline ”den obotlige optimisten” och ta skeden i vacker hand, prata med fondo för att förstå vad de behöver. De bara försöker följa lagen så de tycker inte det är kul heller. Ni har alltså något gemensamt. Utgå från det.

Efter att ta bort utomlands i många år kan jag bara säga att det är rätt normalt. Man måste ha koll på sina konton, logga in då och då, kolla av så de inte ställt en KYC fråga, typiskt under kvartal 1.

Om man fått en KYC fråga, svara hyfsat snabbt, så korrekt det går, skicka med förklaringar om man är osäker på något. Så brukar det lösa sig.

Vi har säkert fått KYC frågor med rätt omfattande dokumentationskrav en 10-15 gånger. Ett par gånger såg vi det för sent, eller fick det försent pga vanlig post som tar tid till utlandet, så kontona frystes. Men med lite positiv attityd, schysst inställning till att de inte heller tycker det är kul, så har det alltid löst sig ganska snabbt.

Så du är inte ensam. Hetsa inte upp dig. Upp med hakan och lös problemet. På längre sikt, ha inte konton i banker där du inte loggar in då och då.

Lycka till :sweat_smile::people_hugging:

4 gillningar