Fondo ställer märkliga krav

Jag tycker: hur svenska bankerna väljer (hittills) att implementera Penningtvättslagens luddiga skrivningar är inte bra. De har resurserna och know-how. De har gjort ett dåligt jobb med det här hittills.

Vad ordet “kundkännedom” eg borde och ska inmebära är en central fråga. Ställa irrelevanta och ibland rent av dumma frågor till alla en gg/år? Är det det smartaste de kan göra? Det enda bankerna har satsat på hittills är att slippa pisk från FI. Eftersom de svenska storbankerna beslogs med massiv penningtvätt bl.a. i Baltikum, är de helt stissiga med detta nu och det drabbar alla i någon mening. För precis alla måste ha bankkonto(n) för att leva ett normalt liv.

Om det är nånstans det är lämpligt med “AI” verktyg (ML, machine learning) så är det i det här området. Rent slumpmässiga kontroller i ettt 100% digitalt system som enbart sysslar med suffror? Really? (Jodå jag är övertygad om att de har ML verktyg också, iaf vissa.)
Den här informationen de begär in igen och igen från alla vanliga medborgare av typen “var kommer pengarna ifrån”? när de uppenbarligen överförs från en annan (svensk) bank är onödig rent tekniskt. Det är spårbart. Inte för varje enskild bank p.g.a. banksekretessen men varför ska varje enskild bank anses ansvara för hela kedjan av historia för summan det är fråga om? Har FI sagt att det är så det måste vara annars blir det böter för banken?

Jag har läst en del i Penningtvättslagen och det bankerna faktiskt gör är inte nåt som står i texten. Det är en tolkning, rätt fri, som jag uppfattar som “Hur skulle det annars gå till på nåt billigare sätt för oss?”

Bankerna vill inte göra det de gör med KYC-frågor säger de själva, och flera andra här i tråden. Varsågod och tagga ner med det då, gör nåt annat smartare mindre störande för alla kunderna med nån “fintech” då! Och se om FI sätter åt den banken med böter. Det har aldrig testats mig veterligen. Det är FI som uttolkar ifall en bank har gjort “tillräckligt” för att motverka penningtvätt. Det är en samlad bedömning av processbyråkrati & teknik banken ska ha på plats. Om inte, så får banken lite böter (beroende på hur stor bristen anses vara enligt FI). Vad är tillräckligt? Ingen vet egentligen.

Dessutom står svenska bankernas nuvarande standard-tolkning av Penningtvättslagen i konflikt med Betaltjänstdirektivet.

Det blev inte så bra det här. Det är inget själskrivet mål för en bank att till varje pris undvika lite ev böter från FI. Det tycker bankens juristavdelning ja, men de kanske inte ska få offra hur mycket kundvänlighet som helst bara för att uppnå ett “cost avoidance” mål.

2 gillningar