Fondportfölj 10 års plan nybörjare

hejsan alla fond experter o sparare, har precis gjort min första planerade 10 års fond portfölj med månads sparande men är jätte osäkler om den är vetenskapligt betingat bra o säker nog o vill gärna ha kritik och åsikter hur ja borde tänka o göra o vad ja borde byta ut och varför, just nu ser portföljen ut såhär

Avanza global 65%
avanza zero 10%
avanza emergin markets 15%
spiltan aktiefond investmentbolad 10%

( spiltan nish fond som ja tror kommer bli en kassa ko kommande åren)
vilka borde ja byta ut o vilken % fördelning borde ja ha för o optimera mer vetenskaplig o ha större chans till avkastnig över dessa 10 år ? vad borde ja tänka på o byta ut ?

tänker att kanske avanza zero och spiltan invest fonden blir lite kaka på kaka då svenska marknaden utgör typ 1% o ja har 20% totall i avanza zero o spiltan investmentbolag kanske lite för mkt sverige fokus o för mkt överlappande på dem 2 fonderna vilken borde ja byta ut isåfall mot vilken fond ? ge gärna tips på era favorit fonder o hur ni tänker o hur ja borde tänka, ha det bäst nu med löne helg o allt o glöm inte o spara :wink:

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Överlag tycker jag det ser ut som en helt okej portfölj! Vi brukar på forumet prata om att investera så brett och billigt som möjligt. Du har ju lagt basen i en globalfond vilket jag tycker är bra.

Däremot hade jag personligen övervägt att byta Spiltan och Zero mot den betydligt bredare Plus allabolag Sverige index. Kanske kan “Basportföljen” som tagits fram på forumet vara något för dig?
70% avanza global
10% Avanza Emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken globala småbolag eller lägga dessa 10% i Spiltan investmentbolag eller Plus Småbolag/mikrobolag istället.

2 gillningar

Kolla här: Basportföljen | RikaTillsammans 100 % aktier

2 gillningar

tack för svar mattias, kommer köra på “basportföljen” tills ja har läst på nog för o förstå mig på saker, men verkar som det simpla och redan fungerande “basportfölj”; teorin fungerar jätte bra vad ja läst, har du koll på bra läsningar här på forumet så man får så mycket kött på benen som möjligt ? ha en bra dag mannen.

tack för svar ska läsa igenom allt.

1 gillning

Här finns massvis med bra info :slight_smile:

1 gillning

Admin ta bort tråden tack.