Fondportfölj långsiktigt och för barn

Värst vad många tipsar emot en Global och USA fond.

Är detta bättre:

1. Läns Global
  2. SEB Sverige
  3. Spiltan
  4. Avanza Emerging Markets

&

1. DNB Global
  2. SPP Aktiefond Sverige
  3. Spiltan
  4. Läns Tillväxt

Ska jag nöja mig så här? Vill helst aldrig behöva byta ut dessa utan långsiktigt månadssparande är målet. Godkänt?

2 gillningar

Vad är anlädningen att du inte väljer samma fonder både för dig och barn?
Alt 1 är riktigt bra. Ännu bättre om du sparar på Avanza att välja Avanza Emerging markets istället för LF tillväxtindex.

1 gillning

Wow fick den första liken efter 42 kommentarer… hahaah…

För jag vet inte vilken jag ska välja av dessa.

Ska man köra
Läns Global
SEB Sverige
Spiltan
Avanza Emerging

på Båda?

Jag ser ju på mina konton just nu med 17 fonder. Att alla olika fonder ger olika avkastning hittils. Men som jag förstått så är det långsiktigt man ska tänka. Men många av dessa aktiva fonderna har gett mkt högre %avkastning senaste åren. Men ändå ska man ej satsa på dom med andra ord.

Vad har du för portfölj om man för fråga :slight_smile:

Om vi ska göra det riktigt billigt och bra hade du klarat dig med.

LF Global indexnära

Allabolag Sverige index eller Seb hållbar Sverige index

Avanza Emerging markets.

Sedan kan man välja Spiltan aktiefond investement om man vill ha investement aktier.

Man kan göra lite hur man vill och i % fördelning av de fonder hur hög risk man vill ha. Mer Sverige och tillväxtm index blir det högre risk och ev högre förväntad avkastning. Lika så om du väljer in Amf småbolag högre risk lite dyrare men ännu högre förväntad avkastning.

1 gillning

i slutändan skulle man bara kunna ha

Avanza Zero
Avanza Global
Avanza Emerging? Då får man ju absolut billigast av allt?

Och Läns Tillväxt är 0,22 och Avanza Emerging är 0,29? Varför är Avanza Emerging bättre som är en helt ny fond dessuton?

Avanza zero är visserligen gratis men fäljer för smalt index för att vara en väldiversifierad Sverigefond (endast 30 bolag).

Avanza global blir faktiskt dyrare än LF Global Indexnära pga den interna högre skatten.

Varför inte bara ta globala barnportföljen, slutar nästan ändå alltid med att det är bäst :joy:

2 gillningar

Klart att du får fråga det. Svarar alltid ärligt.

Just nu. 100% LF Global index

Man klarar sig riktigt bra med LF Global indexnära eller Spp aktiefond Global om man vill ha tillväxtmarknad inkl i en global indexfond.

2 gillningar

LF tillväxtm index kostar 0.46% i avg. De följer samma index och då kvittar det om det är nystartad fond eller 10 år gammal :+1:

1 gillning

Intressant. Vad menar du med internt?

Avanza Global registrerat i Luxemburg och betalar 30% skatt på utdelningar. LF global Svensk registrerad och betalar 15% skatt på utdelningar. Det betyder om man investerar i Global indexfond kostar det oss ca 0,28% extra i avg jämfört om man skulle välja 100% Plus allabolag Sverige index som kostar 0.22% i avg. LF global indexnära kostar totalt ca 0.50% i avg om man räknar förlust på källskatten som vi får aldrig tillbaks. Det är likadant för alla fonder som har utländska innehav. Riskspridning kostar pengar :+1:

1 gillning

Varför endast 1 enda fond?

1 enda global index fond innehåller tillräckligt med allt 1500 -2100 st aktier. Du får i den Usa indexfond.Sveriges indexfond. Europa indexfond.Japan indexfond. Det följer global index och kallas riskjusterad avkastning.

1 gillning

Om jag kör så här då:

Läns Global
SEB Sverige
Spiltan
Avanza Emerging

På Båda Konton

Då är jag set for life…?? :joy::+1:

2 gillningar

Lf global index 70%
Spiltan inv 10%
Seb hållbar Sverige index 10%
Avanza emerging 10%

Om du vill ha lite till högre risk kan du minska global och öka i Avanza Em. Eller öka lite till Sverige 15/15 i varje Sve fond.

2 gillningar

Varför inte ha 25% x4? Man vet ju ej vilket som presterar bäst i längden?

Kom ihåg att en del av att ha flera fonder är att man ombalanserar dem, dvs när någon fond avviker från 25% så säljer/köper man av i de andra fonderna.

25x4. Blir 50% Sverige. 25% tillväxt marknad. 25% Globalt. Riktig hög risk.

Det som skulle funka.

50% Globalt

25% Tillväxtmarknad

25% Sverige index

Det är bara frågon hur mycket risk du vill ha. Men undvik dyra branchfonder om du är inte riktigt erfaren sparare och som har varit med länge på börsen. Men med tiden inser man att billigt och brett är bäst långsiktigt. Ju mer man vet om börsen och fonderna inser man att det blir bara svårare välja rätt aktiv fond.

1 gillning

40 Global
20 Spiltan
20 Sverige
20 Tillväxt

?

1 gillning

Idén är att man äger så stor del av aktiemarknaden som bara är möjligt i relation till aktiernas värderingar, så billigt som möjligt. Just för att det är nästintill omöjligt att förutspå vilka aktier/marknader som kommer gå bra i framtiden. Så om du väljer att köra 25% Sverige så avviker du från marknadsviktningen, då Sverige bara utgör ca 1% av globala börsvärdet

1 gillning