Fondportfölj långsiktigt och för barn

Juste men vad tkr du om ovanför fördelning?

Det fungerar säkert med månadssparande men välj billigt och kör på det :+1:. Om man ska se det historisk har Sveriges index och tillväxtmarknadindex avkastat bäst för högre risk taget i portföljen.

1 gillning

Oufft verkar som första officiella godkännandet hahaha!

Hur många år har du sparat i fonder?

12 år. Testat både rena aktier och aktiva fonder under tidens gång.

Wow! Och efter 12 år kör du All in Läns Global?

Yes. :+1:. Många miljoner i den.

:clap: Kör! Bara ! Kör ! Bara !

Men 40 20 20 20 borde va ok va?

Lycka till :tada:. :+1::+1::+1:. Det blir bra.

Jag gillar att ha marknadsviktad portfölj med viss tilt mot hemmamarknad (Home bias). Så om jag fick föreslå något en portfölj typ:
65% LF global
10% Handelsbanken global småbolag
10% Avanza EM
15% Plus Allabolag Sverige

Om jag velat krydda till det hade jag ökat globala småbolag eller lagt till Svenska småbolag.

1 gillning

Bara den äckliga avg på 0.67% i Hsb global småbolag äcklar mig och undviker det :grin::+1:

Den håller mig sömnlös ibland. När jag blir vuxen och inte orkar ombalansera ska jag köra all in SPP aktiefond global. Är lite avundsjuk på Jacke. När jag kom in i detta forumet tyckte jag du var knäpp, men desto mer jag lär mig inser jag hur bra investerare du är :joy:

3 gillningar

Tänkte fel Spiltan 20 och SEB 20 blir 40 Sverige.

40 Läns Global
25 Tillväxt
12,5 Spiltan
12,5 SEB

De väll så det ska va?

1 gillning

Måste säga varit fett kul o snacka med er!

2 gillningar

Tackar. Det är bara princip sak att jag undvikerSpp aktiefond global är att jag tycker att ingen indexfond borde kosta mer än 0.20% i förvaltnings avg! Transaktions kostnader kan skilja beroende vilken index fonden följer men det kvittar om det är småbolags index borde det inte kosta mer än 0.20% i förvaltnings avg. Därför vill jag inte ens ha småbolags index som är dyrare än 0.20% i avg. Det som jag kan tänka mig 30% Plus Allabolag Sverige index tillsammans med LF Global indexnära 70% det är riktig bra portfölj långsiktigt.

2 gillningar

50% LF global indexnära ok

Du missar 10% för att det ska bli :100:

Aaa de sant
Men

50 Global
25 Tillväxt
12,5 Spiltan
12,5 SEB Sverige ?

Nu måste jag ha kommit fram till ett mål ? :slight_smile:

Håller med, Kan inte förstå hur det kan bli så mycket dyrare för dom att förvalta 13% extra EM i en globalfond…

1 gillning

Grym! Nu blir du och ungarna rika :+1: