Fondportfölj långsiktigt och för barn

Alltså nästan så att ni ska få 25% av avkastningen för er hjälp och energi och tålamod. hahaha.

Hade Totallt 17 fonder. 13 olika. Uppdelat på 2 portföljer med jämna fördelningar. Blev en riktig förvandling till 4 olika fonder x 2 Portföljer.

50
25
12,5
12,5

Nu blir det lite extra matte varje månadsinsättning. Men som ni sagt man vill få ut det mesta av marknaden.

2 gillningar

Påminner om Swedbank Robur Allemansfond Komplett :joy:

Glöm inte lägga till 10% guld också :joy:

1 gillning

Avanza tar 0,15% eller 15 baspunkter i provision. För LF Global tar Avanza 0,08% eller 8 baspunkter.

Om jag inte minns fel beror det på att Avanza Global är en matarfond som i sin tur sätter allt i en fond baserad i Luxemburg. Det resulterar i sin tur i högre beskattning på utdelning från amerikanska bolag. Vilket leder till att mindre utdelning blir återinvesterad i bolagen inom fonden.
Den skillnaden i beskattning var högre än skillnaden i avgift (0,1 vs 0,22), därav att LF global indexnära ger något bättre avkastning efter avgifter. Båda följer samma index.

Glöm guldet just nu. Det räcker med guld smycket som du har hämma halsband och liknande.

Snart går inflationståget :soon:

Läste precis om Swedbank fonden. En Avgift på 1,41 %. Så ni hjälpte mig få ner den rejält! :slight_smile:

1 gillning

Om Jan Bolmesson läste detta inlägg skulle han godkänt det vi kommit fram till?

Gratis råd är alltid bra och billiga avg är alltid bra. Allt annat är bonus. :+1:

Om Avanza tog lika stor provision för SPP global som LF Global, varför är den annorlunda? Så blir avgiften 0,26% för SPP global.

Du kan fråga honnom själv på privat email. Han brukar gidkänna billiga portföljen. Men han skulle det kanske ändra lite några % hit och dit. Eller skickat länken till dug som leder dig till Lysa. Då blir alla nöjda. Haha

1 gillning

Avanza tar ca.50% i provision. Problemet är att förvaltnings avg för spp är 0.30% och för LF 0.20%. Det blir fel från början. Den dag när Spp tar lika mycket som LF i förv avg kommer avanza ta 0.08 eller 0.10% till sig själva.

1 gillning

Räcker med att du ställer in automatiskt månadssparande hos Avanza och rebalanserar 1 gång per år egentligen.

2 gillningar

Läste tidigare kommentarer. Att om jag lägger till AMF Småbolag kan det bli en möjlig högre Avkastning? Ska jag släppa det och nöjja mig?

Indirekt får du massa småbolag genom Spiltan investmentbolag

Aa men dååsåå :slight_smile: Då kör vi på det. Nyfiken hur många av alla 278 Visningar som kmr att följa slutprodukten av min fråga.

Det beror på hur envis du är :joy:. Du värkar vara lite envis haha.

Troligtvis ingen, eftersom alla har sina egna små nördiga preferenser. Därför jag gillar @Jacke77 som kör all in LF Global med flera miljoner. Bara accepterar vad fonden ger helt förutsättningslöst utan att hålla på att söka dom små optimeringarna.

3 gillningar

Ändå är det Många tusentals som investerar i Läns Global, SEB Sverige och Spiltan