Fondportfölj långsiktigt och för barn

Helt rätt. Själv har jag optimerat ändrat fram/tillbaka under resans gång och aldrig varit helt nöjd med fördelning i %. Det skapar onödigt oro och tar på krafter. Senast har jag också ändrat i portföljen frå 50% Sverige till 100% Sverige . Sedan ändrat tillbaks till 100% Global index. När jag ser att Sve index har utväcklats ganska mycket bättre än globalt hade det varit bäst låta det vara i Sveriges index. Men ju mer man ändrar brukar man tappa några % på det i avkastning. Bäst är det bestämma sig vad man vill ha och köra på det långsiktigt. Varje optimering brukar skapa konflikter i min huvud då blir det enklast och billigast hålla sig till bred global indexfond. Den dag när Spp sänker avg till 0.20% kommer jag byta till det direk sammma dag då den är lite bredare inkl tillväxtm. Annars går det bra kombinera Avanza Emerging markets med 2 fonder som är billig och bra långsiktigt. Det skulle inte skada om jag kompletterar det med 20% tillvm. Gillarinte tillvm då det avviker så mycket och avkastar så ojämnt. Men det är som är problemet för mig optimering +hur mycket %. Krånglar till det att jag väljer 100% Global index. :grin::+1:

1 gillning

Att Tillväxt avkastar så ojämt och du ej gillar den. Vad får dig ändå att rekommendera det till mig flertal ggr?

Varför inte ha Både Global och Sverige då slipper du med att byta mellan dessa 2?

Du villa ha högre risk i portföljen och ev högre avkastning långsiktigt. Tillvm avkastar mer ojämnt men de är högre risk och borde ge lite mer avkastning på 10-20 årssikt. Om du kollar världs index borde man ha ca 15% tillvm index i portföljen. Det är något som man borde ha i portföljen långsiktigt och som är inte omöjligt att jag flyttar i Avanza Em 15-20% i portföljen. Det finnsinget rätt eller fel. Kör billigt ich så brett som möjligt blir det bra långsiktigt :+1:

Sverige har varit utmärkt historisk och det kommer troligtvis fungera ganska bra även i framtiden. Nackdelen är riskspridning och hur mycket extra risk man tål ha i portföljen.

Om jag inte gillar något betyder det inte att jag har valt rätt väg enligt riskspridnings skull. Då jag kan ändra lite i portföljen efter hur jag känner behöver inte vara rätt för någon annan som vill välja en gång och ha det i 20 år som är bästa valet enligt mig långsiktigt. Så brett som möjligt för så billig avg som möjligt :+1:. Men smidigast är välja LF Global indexnära eller Spp aktiefond global 100%. Det sköter sig själv med automatisk månadssparande långsiktigt. Om du väljer Spp aktiefond Global för du komplett paket för 0.34% i avg.

Om man sprider bra så blir hög risk + hög risk = inte lika hög risk.

1 gillning

Det stämmer men allt över 1% Sverige i portföljen är högrisk.
Bästa risk får man i Spp aktiefond Global . Lite dyrare men den följer global index inkl. Tillvm riktigt bra och sköter sig automatisk likt fond robot. :+1:. Den ombalanseras automatisk mellan olika marknader och riktigt bra att man blir lite sugen byta till den :grin:

Aa förstår mer vad du menar.
Jag kör nog på dom 4 fonderna.
Och har kvar dom långsiktigt!

1 gillning

Ja lycka till och ändra så lite som möjligt i portföljen. :+1::grin:

Godmorgon! @Jacke77 @janbolmeson

Är nyfiken på fördelningen.
Vilket av dessa 2 jag ska satsa på.

För och nackdelar ?

Läns Global 40

SEB 12,5

Spiltan 12,5

Avanza EM 25

AMF 10

eller ?

Läns 50

SEB 12,5

Spiltan 12,5

Avanza EM 25

Hur tänker ni med det ni sparar långsiktigt? Jag sparar brett och långsiktigt. Mina fonder går ju upp och ner, alltid nått som går ner och alltid nått om går upp. Jag säljer aldrig av. Nu funderade jag på om man ibland skulle kamma hem vinst? Tex en fond har gått upp 50%. Är det helt tokigt att sälja av “vinsten” och sen fortsätta månadsspara i den som vanligt? Eller man bör bara fortsätta att stoppa in och sen när det är dags att plocka ut så kanske fonden just då “bara” har gått upp 25%?
Hur tänker ni med detta?

Om man sparar med långsiktigt mål, typ 15år+ finns det ingen anledning att försöka försöka “tajma” marknaden. Men om du har en medelrisk portfölj med 60% aktier och 40% räntor så är det bra att ca 1 gånger per år rebalanansera (sälja eller köpa aktier) portföljen till ursprungsnivån för att hålla rätt risk.
(bra att göra om du har en 90/10 portfölj också kan tilläggas)

Finns inget facit, ingen vet vilken som kommer gå bäst. Men du tar en större risk med alternativ 1 än två som du kanske inte får betalt för, eller så får du betalt för det. Ingen vet. Allt som avviker från 87% LF global + 13% Avanza EM i din portfölj utgör en risk som du kanske inte får betalt för.

Håller med. Och det är inte så jag tänker.
Tänk att andelen kostar 100 kr och när den gått upp 50% så säljer jag av vinsten och har alltså fortfarande fondvärdet på ursprungliga 100 kr. Jag fortsätter månadsspara som innan, köper i upp- och nedgång.
Om jag INTE säljer av och vi har samma exempel; Fonden kostade 100 kr att köpa in, efter 15 år PRECIS när jag tänkt sälja så är just den fondkategorin “nere” på +25%. Och jag säljer för 125 kr.

Det handlar inte om att tajma utan att vara “nöjd” med tex 50% uppgång. Men som sagt, fortsätta med månadssparandet oavsett kurs.

Om man är “nöjd” finns det ingen anledning att ta större risk än man behöver, men då är det kanske inte heller en långsiktig portfölj du vill ha. Då kanske det är ett målsparande? Eller vad är syftet med ditt sparande?

Nöjd var kanske fel ord, borde kanske använt “girig” istället. Det är långsiktigt - till en framtida för-pension. Dvs pengar som ska räcka mellan jag slutat arbeta och börjar ta ut pension.
Men förstår du hur jag menar med att kursen faktiskt kan vara i det lägre spannet när det väl är dags att plocka ut? “Vinsten” jag tänkt sälja av tänkte jag fortfarande placera fast kanske med lägre risk så att de är “säkra” pengar.

Förstår vad du menar, jag skulle föreslå att du kör en 90/10 portfölj i så fall och rebalanserar ditt innehav ett par gånger per år. Då får du känslan av att du säljer av aktier när det gått bra, och köper aktier när marknaden är billigare. Känns mentalt bra, även fast man långsiktigt troligtvis förlorar lite avkastning.

2 gillningar

Tjena! @Anonym @Johann @Jacke77 @janbolmeson

Har nu lagt in på 2st Långsiktiga Portföljer
50% Läns Global
12,5% SEB Sverige Index
12,5% Spiltan Investment
15% Avanza EM
10% AMF Småbolag

Snitt avgift på: 0,298 %

Dett blir min fördelning långsiktigt!
Istället för 25% på Avanza EM som det föreslogs i tidigare kommentarer la jag in 10% på AMF då det även föreslogs att med lite % på AMF kan man få en möjlig högre avkastning.

Har även köpt 1 Certifikat på Xetra Gold.

2 gillningar

Om du vill ha globala Småbolag istället för bara svenska/nordiska som du har i AMF så finns även fonden Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek. Kostar dock 0,6 i avgift. Nu har du ju 35% home bias men det kan ju vara bra. Eller dåligt… Det vet man ju aldrig förrän efteråt :slight_smile:

1 gillning