Det är något som vi inte vet. Det vad vi vet just nu till 100% att 0.20% är billigare än 0.40%. Sedan vad som händer om 10-15 år får man veta då.
Det går att investera för 0% i avg Nordnet indexfond Sverige. Frågan är bara om man vill ta den högre risken! Men sedan vet vi att man betalar ganska dyrt för global riskspridning. Om du räknar källskatt förlust både på Lysa och Global indexfond får du lägga på 0.20% extra i total avg både på global indexfond och Lysa.
Jag tänker ytterligare faktorer som kanske värderas / inte värderas på personlig basis:
- Mindre risk att göra fel med en fondrobot i och med färre alternativ
- Fokus på förhandling av dolda kostnader som t.ex. växlingsavgifter. Har för mig att LYSAs växlingsavgift ligger på 0.01 eller 0.02 %. Även interna transaktionskostnader kan hållas lägre.
- Enkelhet och slippa tankemöda och energi på det
- Tröghet i att göra förändringar
- Räntedel som är välavvägd
Med det sagt och andra fördelar som är nämnda tidigare, så är inte svaret att en fondrobot passar alla. Däremot tror jag att om man ska benchmarka avgift, så tror jag att man kan max göra det 15 baspunkter billigare än t.ex. LYSA eller BetterWealth.
Tycker personligen inte faktorerna du presenterat är någonting “Man får för pengarna”, utan snarare någon man “Skänker bort sina pengar utan att få extra mervärde”. Argument nedan:
För mig personligen handlar det om att jag tycker att fonder är det tråkigaste som finns, så Lysa är perfekt för mig
Aktier sitter jag gärna och pillar med och analyserar, men fonder får gärna någon annan sköta åt mig helt. Men jag håller med många i tråden att vill man optimisera balansen mellan avgifter & avkastning så är det bästa nog att köra själv.
Fast man får extra mervärde relativt till SPP aktiefond global A i form av småbolag m.m.
Exakt, det håller jag med om.
Man får bredare portfölj och en home-bias på 20% för den högre avgiften. Om det gör någon skillnad på avkastningen i långa loppet kan man jo troligtvis singla slant om.
Fast absolut avkastning i långa loppet är ju inte det enda som är viktigt (för alla). Hur mycket det svänger på vägen dit spelar också roll.
Utveckla gärna hur du menar. Skulle Lysa svänga mindre än SPP aktiefond global + sparkonto menar du?
20% Sverige + 15% Tillväxtmarknad i Lysa borde svänga mer då det är mycket högre risk än 100% LF Global indexnära!
. Om man ska titta efter historisk avk borde Lysa ge mer då man tar högre risk långsiktigt. Frågan är bara hur mycket mer blir det då avg är nästan dubbelt så dyrt
. Även 10% globala småbolag blir ännu högre risk. Om du vill gå efter marknadsviktad index då är Spp aktiefond Global utmärka valet utan krångel. 10% Globala småbolag extra gör det knappast så stor skillnad på total avkastning.
. Man behöver knappast optimera själv Spp Aktiefond Global
.
Jag tänkte lite snabbt att Lysa har fler innehav, och allt annat lika borde det då svänga mindre. Men allt annat kanske inte är lika 
Utan att ha kollat upp det så skulle jag gissa att 12% småbolag och 20% Sverige i portföljen skulle medföra att Lysa svänger mer än SPP aktiefond global.
Det stämmer säkert. Men om vi istället diskuterar riskjusterad avkastning då (nej, skojar bara)… 
100% Lysa aktier MY PORTFOLIO – Portfolio Charts
100% Länsförsäkringar global indexnära MY PORTFOLIO – Portfolio Charts
100% SPP Aktiefond Global A MY PORTFOLIO – Portfolio Charts
Median avkastning 10 år:
9,3% Lysa 100% aktier
8,1% LF global 100%
8,3% SPP Global 100%
15 år:
8,4% Lysa 100% aktier
7,9% LF global 100%
7,9% SPP Global 100%
Innan avgifter, CAGR (ränta på ränta räknat, så avgifter borde minska mer).
Coolt, förstår inte mycket av det dock… ja hade man med säkerhet vetat att Stockholmsbörsen skulle gå mycket bättre än världsindex dom kommande 15 åren så hade jag köpt 100% Plus allabolag Sverige istället ![]()
Det är baserat på data från varje år sen 1970, inte bara de senaste 15 åren. Men man kan inte veta med säkerhet om Sverige index kommer gå bättre än världsindex, antagligen så kommer det inte det.
Har du koll på S&P 500 sedan 1970? Hur ser det ut med Usa index?
Nope ingen vet hur det kommer gå… det enda vi med säkerhet vet idag är att Lysa är lite dyrare, lite bredare i den globala delen (förutsatt att man väljer bred) och 19% extra Sverige.
80% av Lysa portfölj är bredare. 20% Sverige blir 19% extra smal då Sverige är knappt 1% av total värde i global index 
Haha sant, Lysa blir 19% extra smal pga home bias ![]()