Fondrobot, vad får jag för pengarna?

Usa/Global/Lysa skiljer inte så mycket i avk långsiktigt. Nästan samma risk vilken man än väljer.
Det som har utklassat allt är Sveriges index långsiktigt med ganska mycket högre risk.:+1:

Ja. Enligt historisk data har sverige index liknande risk 17,1 Ulcer Index -55% max nedgång. Men median avkastning tio år 10,6% och 15 år 10,2%. Dock säger det inget om framtiden så bäst att diversifiera.

Lite off topic… Kan du göra en sån där jämförelse på Globala barnportföljen vs. 80/20 Lysa? Vore intressant att se :slight_smile:

image

10 år 8,6%
15 år 8,1%

Lysa är 9,3% och 8,4%.

Var det inte 100% lysa aktier som hade dessa siffror?

80% LF Global inx. 20% Seb hållbar Sverige inx.

Vad blir det för avk då?

Trodde du mena Lysa med 20% Home bias inte räntor. Jämförde med 80% LF Global 10% Sverige index 10% EM. De har bara 10 års svenska räntor på sidan och kontant medans lysa använder 1-5 år statsräntor pro farma.

10 år 8,7% 15 år 8,6%

80% LF 20% Sverige index

För mig är en fondrobot givet då jag inte har tid samt intresse att placera och fördela om pengarna då o då även om jag tycker området är väldigt intressant.

Jag kanske förlorar lite på sikt jämfört med någon inbiten som korrigerar risker, innehav och fördelning hela tiden men tycker fondrobot funkar bra för mig och min långsiktiga plan (jag använder Lysa)

1 gillning