För er som fick barn efter 35 års ålder - Vad ser ni som fördelar och nackdelar?

Jag tror inte ens jag kan försöka hur tufft det är att gå utan bra sömn så länge! Imponerad över att du ens klarar av att jobba.

Jag ville egentligen bara ge ett tips om en kurs som jag och min sambo gick i samband med att vi fick vårt barn. Den fokuserar väldigt mycket på just att få barnen att sova bra med massor av olika detaljer och knep som hjälp för detta. Det inkluderar otroligt mycket annat också men fokuserar på en bra sömn för barnen. Vi har inte gjort allt exakt enligt den här kursen men till stora delar. Vissa steg har helt enkelt inte behövts.

Vi gick en amerikansk som heter ”Taking Cara Babies” (Ja, det ska stå Cara. Det är namnet på kvinnan som grundat och driver bolaget bakom.) Efter att ha gått de två första kurserna vilka gällde för 0-4 och sen för 5-24 månader, har vi båda lärt oss massor om hur barn funkar, vilka signaler de skickar och hur man kan tolka dom. Dessutom hur man kan hjälpa dom att sova bra och vilka hjälpmedel som faktiskt finns för detta.

Jag var rätt kritisk till hela idén från början och trodde väl inte riktigt på det men måste i efterhand konstatera att det var en väl värd investering.

Vår son har sovit mellan 10-12 timmar i sträck varje natt sedan han var ungefär 5 månader. Lägger mer eller mindre sig själv på både tupplurar och nätter och somnar om av sig själv vid behov. Det har till 100 procent med den här kursen att göra. Vi har fått lära oss saker jag aldrig hade ens funderat kring själv. Både jag och min sambo rekommenderar den till alla vi känner som har små barn eller ska få barn då vi själva fått så otroligt mycket ut av den.

Det ska finnas en svensk motsvarighet som heter ”Sovande barn”. Den verkar vara ungefär likadan men det är svårare att rekommendera då jag inte gått den.

Håller tummarna för att sömnen ska lösa sig för den äldsta och att det nya tillskottet låter er sova bra ni också.