Modulhus är sektioner man skruvar/spikar ihop, medans lösvirke bygger man en stomme å sen isolerar samt gipsar/panelar… Då slipper man köldbryggor mellan sektionerna… Grovt förklarat…
Inga nyheter kanske för denna tråd.
Som relativt nybliven bostadsägare och köpare av ett äldre hus så kan jag delvis hålla med trådskaparen.
Generellt sett skulle jag säga att som nybliven ägare till ett äldre hus kommer man att upptäcka fler problem att åtgärda än vad man räknade med. Besiktningsprotokoll är sällan heltäckande och (som i vårt fall) fick vi inte ta hit en egen besiktningsman innan köp. Att åtgärda brister och fel kostar ofta mer än man räknar med.
För vår del kan jag till exempel säga att en filming av vårt avlopp gav rekommendationen att byta inte bara brunnar utan också bryta upp källargolvet och byta stammarna. Att våra tankar om kostnaden att byta vårt kök kommer att landa på runt 350 000 - 400 000 kr, istället för förmodade 200 - 250 000 kr.
Mycket handlar också om vart man bor i landet. I vårt fall bor vi i Göteborg och hade valet att köpa ett relativt nytt hus ca 4 mil bort för samma pris som det vi köpte - men nu har 10-20min cykelväg till jobbet och 15min in till centrum med buss. Kostnaden för att bilpendla (och äga två bilar) skulle kanske hamna på runt 10 000 kr mer i månaden. Och då räknar vi inte den förlorade tiden i bil.
Med det sagt, utanför de absoluta storstadsregionerna, definitivt ett nytt hus.
Så då tillbaks till situationen kring ett gammalt hus? Mitt bästa råd är att alltid köpa det hus som har bäst skick i det område du vill bo i. Om jag jämför med våra grannar som flyttade in samtidigt så betalade de i princip lika mycket men har redan bytt ett badrum samt taket. Jobb som redan gjorts de senaste 10-15 åren på vårt hus. Vågar inte fråga, men har förståtta att räkningarna inte varit att leka med. Så för att deras hus ska vara på motsvarande nivå som vårt - kanske de kommer att ha behövt lägga 1 miljon mer än oss. Visst är husen annorlunda och av olika stil och med olika för och nackdelar - men i grunden ungefär rätt likvärdiga.
Kan bara jämföra med ett annat, totalrenoverat hus med liknande geografiskt läge, förvisso mindre och med mindre tomt. Men det gick för ca 200 000 kr mer än vårt. Hade det varit ett bättre ekonomisk köp? Förmodligen. Ångrar det vi köpte? nej. För ändå är mycket av det kontinuerliga underhållet utfört på vårt hus. Men hade jag gjort om vårt första husköp hade jag kanske haft lite mindre rosaskimrande glasögon på mig och satsat på något som var totalfixat - även om det kostat oss 500 000 kr alternativt gjort avkall på någon annan aspekt till förmån för skicket.
Samma rekommendation gäller för övrigt annat begagnat man köper - vare sig det handlar om bil, båt eller husvagn. Satsa på den i absolut finaste skick. Även om den är dyrast på blocket. Har du inte råd? Välj en enklare modell och satsa på den finaste av den modelen.
Här är lite tips till er som beslutar er för att köpa ett renoveringsobjekt.
Ni har kanske använt föreslagen lathund och kommit fram till att det kanske är ekonomiskt försvarbart.
Ni är medvetna om arbetet och kostnaderna och skall utföra en totalrenovering.
Anlita en kunnig byggnadsingenjör med bred kunskap inom byggnadsteknik.
Låt personen Besikta byggnaden ordentligt före köp.
Även använda titthålskamera med mera för att undersöka dolda utrymmen rör ledningar.
Vilket även andra i tråden skriver.
Personen ger en uppskattning på allt som behöver bytas/rivas.
Och en första grov kostnadsbedömning.
Är personen även kunnig inom energiteknik vilket Jag förutsätter.
Kommer ni att få bra förslag på hur ni skall modernisera utan att förstöra byggnadsstilen ni gillar.
Som att bygga om till ftx ventilation. Det är balanserad till och frånluftsventilation med värmeväxling.
Förutom att ge en bra luftkvalitet inne minskar ett sådant system energibehovet med cirka 5000 till 7000 kwh per år på ett äldre hus.
Kombinera med någon form av värmepump.
Eventuellt cirkulära duschar typ Orbital.
Diskmaskiner och tvättmaskiner med låg energi och vattenförbrukning.
Moderna fönster är otroligt mycket mer energieffektiva än gamla fönster.
Ni kan hitta moderna fönster som passar till gammal byggnadsstil.
Om inte solceller förstör estetiken Kan ni fundera över att även installera det.
Kombinerat med batteripack.
Lyssna på rådgivaren och byt ut allt gammalt enligt rekommendation.
Låt även byggnadsingenjören inspektera när ni har rivit allting efter rekommendation.
För att kontrollera så att det inte är skadedjur fukt eller mögel i stomme. Grund.
Och annat som inte syntes före.
Gammal glasull typ gullfiber kan mögla.
Virke kan vara mögelangripet.
Ta bort allt i så fall och ersätt med stenull/nytt virke där det behövs.
Lämna inte gamla elledningar vatten och avloppsrör i Tron om att det kanske håller några år extra.
Risken är att ni får riva upp sådant som ni renoverat efter några år.
Var noga med att bygga så ni inte får fuktproblem efter några år.
Ny ångspärr i väggar och tak riktigt utförd.
Kontrollera först att ingen gammal finns kvar.
Om det är gammal krypgrund torpargrund Kan ni behöva byta ut golvreglar och isolering med mera.
Om möjligt Bygg om till varmgrund enligt byggnadsingenjörens rekommendationer.
En källare som behöver åtgärdas bör ni isolera och dränera om från utsidan enligt det jag skrivit tidigare.
Källaren blir varmare och torrare mindre risk för fukt och mögel samt energiförbrukning minskar.
En gammal platta på mark måste även noga kollas upp.
Om ni tilläggsisolerar taket, vilket absolut bör.
Blir det ännu kallare uppe i kallvindan.
Använd så lite organiskt material som möjligt i kalla utrymmen som kallvinda.
Ni får förslag av byggnadsingenjören på utförande även inom detta.
Bara några exempel, det kan som jag skrivit lindrigare och mer omfattande beroende på objekt.
Även fast ni är nostalgiker/romantiker föreslår jag att ni renoverar och samtidigt moderniserar för att få del av det bästa av olika tider.
(Gäller inte kulturminnesbyggnader.)
Men innan ni börjar med arbeten skall ni ha fått in offerter från seriösa firmor.
Baserat på ingenjörens bedömningar.
Helst redan innan ni köper så ni har beslutsunderlag.
Lägg på marginaler på offerten.
Det blir alltid dyrare i slutändan hur seriös firman än är.
Ni kommer på att ni vill ändra under byggtiden och kanske får ändra på sådant ni tänkte er från början.
Dessutom är det få eller ingen firma som vågar lämna fasta priser nu.
Föreslår för eran egen skull att ni lägger på minst ca 25 % mentalt.
Har ni tur så landar slutpriset någonstans där i kring.
Om nu inte inflationen skenar än mer.
Inte säkert att jag svarar på detta då det mest är information.
Det är ju inte heller heltäckande som jag skrev utan exempel.
All lycka med alla projekt.
Oavsett om det är nybygge eller renoveringar!
Vänligen
Veikka
Vad menar du ska ha gjorts husets första 50 år som inte bara är akut?
Mitt hus fyller fyller 77 i år och det har fått nytt avlopp, el, bergvärme, tak, dränering o viss isolering för 20 år sedan. Blir det inte typ samma lika som att jag bott i ett 20 år gammalt hus?
Tack för utförlig o intressant skrivning
Energibesparingen stämmer ej om huset har S system innan ombyggnation
Helt korrekt!
Har man ett gammalt hus som helt saknar fläkt ventilation i kök och badrum och bara har så kallat självdrag så blir inte energi besparingen så stor som exempel.
Vet dock inte hur många sådana hus som finns kvar.
Då de flesta vill ha köksfläktar och badrumsfläktar.
Tack för påpekandet.
Kanske borde förtydligat det men jag gör det nu.
Är huset med så kallat självdrag och siffror presenteras på energiförbrukning.
Blir det svårare att räkna på besparingen beroende på hur väl självdrags ventilationen fungerat.
(När jag studerade fick vi lära oss att luften i bostaden skulle bytas ut en halv gång per timma, för att ha en god luftkvalitet inomhus när ventilationssystem dimensionerades. Självdrag är starkast på vintern när det är kallast. Svårt att beräkna energiförluster och reglera.
Men energiförluster är det även med självdrag.)
Exemplet är en jämförelse med frånluftsventilation mot ftx.
Vänligen
Veikka
Är det något man bör göra nu är att investera i huset! När marknaden för hus i praktiken är död.
Sedan kan man ha åsikter om vad man ska göra, men hävdar att läget är det avgörande.
Detta påverkar mest om det är värt att investera eller inte?
Har du synpunkter på hur folk i självdragshus (med köksfläkt och badrumsfläkt) bör optimera sin ventilation? Är det värt med FTX? Kan det bli snyggt att dra dessa kanaler i hus som inte är anpassade för det?
Hej Ett förslag är ju som jag skrev att göra det samtidigt med större renovering/ombyggnad.
Men visst är det värt det energi ekonomiskt och ur luftkvalitet hänsyn.
Hus med självdrag och i synnerhet om man har fläktar som i ert hus.
Där det inte är rent självdrag längre har energiförluster via ventilationen.
Jag vet inte hur erat hus ser ut men för ett enplanshus är det inte svårt att göra en snygg installation.
Det här är en åtgärd som inte bara ger bättre luft, jämnare temperatur och lägre driftskostnader.
Det ökar värdet på fastigheterna då ett energieffektivare hus är mer lättsålt.
Ni som funderar på detta bör ta kontakt med en firma som tar fram ett pris för er och även gör ett överslag på bedömd energibesparing.
De har kanske andra förslag de kan räkna på också.
Frånluftsvärmepump exempelvis.
(Tillägg finns kombination ftx frånluftsvärmepump)
Jag avslutade mitt aktiebolag för några år sedan.
Så jag är inte längre uppdaterad med skatteregler men Jag förutsätter att rotavdraget finns kvar.
Vänligen
Veikka
(Undrar om auto korrektionen spökar eller om jag måste skaffa bättre läsglasögon, upptäcker ofta fel i efterhand som jag går in och rättar)
Här är exempel på kombinationsaggregat.
Observera att jag inte gör reklam.
Här är ytterligare en variant. FTX och köp vvb med inbyggd värmepump.
Läs på om olika märken.
Jämför pris vad som blir billigaste kombination.
Det Jag läste om den här verkar intressant det enda jag blev lite tveksam till det var att den inte var i rostfritt. Läs på om garantier och erfarenheter.
Varmvattenberedare med inbyggd värmepump kan man även de ha utan ftx.
En familj som har flera personer som använder dusch och badkar mycket torde spara in pengarna ganska fort.
Erfarenheter från att bygga om till ftx system Kan du googla på att få andra erfarenheter också.
Hoppas det var till någon nytta.
PS
Såg efter att jag skrivit detta att det finns en tråd i rika tillsammans där det delas erfarenheter om ftx.
Själv skulle jag investera i ett kombinationsaggregat både vid nybygge och ombyggnad.
DS
finns Nilan också som gör liknande system.
Nibe har även en ren frånluftsvp för tappvarmvatten.
FLVP för ren uppvärmning har sina brister men är typiskt en budgetlösning som valts av många hustillverkare för att uppfylla Boverkets energikrav. Med tillhörande elräkningar.
Allt som är nytt är inte bra.
Här är lite kompletterande information till det jag skrivit, detta kan hjälpa till vid bedömningen av olika objekt och själva byggnadens verkliga restvärde.
Finns även andra källor ni kan söka i.
Då behöver ingen förlita sig enbart på mina personliga erfarenheter som kanske upplevs som negativa.
Då kan ni göra överslag för kommande renoveringar mm.
Framför allt en mental förberedelse.
Vänligen
Veikka