För många är FIRE en prokrastineringsprocess - varför göra det idag som du kan göra om 20 år? 😉

Det låter fantastiskt :slight_smile: går väl att göra varifrån man vill i världen också (med eller utan Pina colada). Det finns ju Digital Nomad VISA i flera medelhavsländer, men jag har inte hört nått om Analog Nomad VISA …

Det som jag har lite svårt att förstå är att spara av lön från anställning ofta ses sämre än från sitt eget företag. Om man som entreprenör jobbar 80 h i veckan med sitt egna företag, knappt tar ut någon lön under 10 år (eller väldigt lite lön), sen efter 15 år säljer företaget och gör mångmiljonvinst så hyllas oftast detta.

Om man istället sparar över 50% av sin lön i 15 år och gör sina hundår som anställd istället, så brukar man höra en del gnäll över att “lev ditt liv”, “herregud spara inte så mkt”, “man kan dö imorn” osv. Man gör mångmiljonvinst också med detta sättet vill jag lova.

För en person som är trygghetsjunkie funkar ju detta sättet också till och med kanske bättre än att ta så mkt risk som att starta företag. Det passar kanske inte alla.

Tycker bara det är fascinerande att göra riktiga hundår genom eget företag oftast hyllas, men om man har samma tankesätt och maxar framtida pengar genom sparande på lönearbete, så ses oftast detta som lite märkligt.

8 gillningar

Man ska inte bry sig så mycket vad andra tänker och tycker om ens beslut. :wink:
Rätt lyxigt att gå i ”pension” medans de andra får jobba vidare några år till.

5 gillningar

Ren spekulation från min sida, men kan det vara så att det är lite på grund av avundsjuka som de säger så. Jag tänker att det är lättare för de flesta att spara och investera en del av lönen som anställd men man gör inte det av olika anledningar. Däremot att starta företag ligger lite längre ifrån och har en högre tröskel och därför är man inte lite avundsjuk på det. Det är mer komplicera, kräver mer av en att starta ett bolag.

2 gillningar

Tycker många fokuserar på att JAG tycker att mitt jobb är kul så då måste fire suga o.s.v
Men de skiter ju vi helt i vad de tycker är kul…
Jag t.ex älskar vara på fotbollsplan med ungarna och några kompisar, och om du då tycker ditt jobb är mer kul så gör de istället för fire.
De är inte för alla och de finns inget facit, lägg mer energi på ditt liv och mindre på vad andra valt i livet :slight_smile:

Jag vet inte om jag lever om 20 så jag lever nu, men chansen är säkert större att jag blir äldre nu än när jag jobbade +80 timmar i veckan

2 gillningar

Ligger nåt i det. Vi tog 6 veckor ledigt och åkte på 700 mils resa mitt i livet med barnen till västra USA när dom var lagom ålder ca 12-14 dvs fortfarande ok att resa på äventyr med päronen och bo i samma hotellrum( med 2 dubbelsängar). Dollarkursen var under 8 Sek och Bill Clinton var en good enough president. Det var nu 25 år sedan. Den resan med ex långa vandringar i olika nationalparker mm skulle jag inte uppskatta fysiskt längre tyvärr. Att vänta med upplevelser tills barnen inte vill eller man kanske fått både ryggont , känsliga knän och har svårt med en halvbra säng etc är inte så jättesmart tyckte vi.

5 gillningar
  1. Resa mycket mer. Tre månader i värmen på vintern. Sen ngn månad skidor i mars-april. Hemma, som är i Stockholms skärgård, på sommaren och njuta av sommar, bad, natur och odlingar. Kanske ngn höstresa i Europa på hösten.

2. För att mitt jobb inte kan utföras utan mig. Även om jag har anställda så är det min mailkorg som svämmar över.

1 gillning
  1. Livet ska vara ok idag,
  2. med möjlighet till ännu bättre i framtiden, samtidigt som man
  3. förhåller sig till att på något sätt behöver man få pengar varje månad.

Olika personer fyller idag med olika innehåll, skapar olika framtider och ser till lösa den ekonomiska delen olika sätt.
Det finns inget rätt och fel

2 gillningar