Föräldraledig över julen korkat?

@Entropi Du verkar ju ha stenkoll.

Jag undrar över om det spelar någon roll hur man lägger semestern över en sån här period med många spridda röda dagar? Alltså om man bortser från föräldraledigt och kan välja när man tar semester men måste jobba delar av julen, vinner man något på att lägga semesterdagar över själva helgdagarna också/i anslutning till dem etc?

Det är mitt jobb att veta :grin:

Semesterdagarna kommer bara att aktiveras på de dagar som i vanliga fall är arbetsdagar. Så du har inget att vinna eller förlora på att göra en semesteransökan som inkluderar arbetsfria dagar. Poängen är att du får lön för alla de lediga dagarna, vilket du inte får om du har föräldraledighet eller tjänstledigt över samma period. Se bara till att helt bryta din föräldraledighet inför perioden genom att ta ut en semesterdag på fredagen den 19e dec och sen inte ta någon ny föräldraledighet förens du kommit ut på andra sidan av alla röda dagar och du är klar med din semester.

1 gillning

Tack! Tänk om jag vetat detta för några år sedan..

2 gillningar

@Entropi: vi kände inte till detta med att det är mer fördelaktigt att ta semesterdagar under perioder med röda dagar, bra timing att vi såg denna tråden och kan göra rätt till jul! Min fru har varit ledig hela året, jag tar vid i början av nästa år, Jag antar att det är för sent att ändra dagarna i påskas, även om det går att ändra på försäkringskassan blir det svårt att rapportera in till arbetsgivaren nu i efterhand.

Men fråga, min fru har ansökt om föräldraledighet hela perioden Jan-Dec 2025. Om hon tar semesterdagar i jul, behöver hon i regel göra en ansökan till arbetsgivaren till där ledigheten bryts upp?

Osäker på om jag förstår den sista frågan rätt, men om hon har planerad föräldraledighet hela december och vill ändra på det så måste det ske i samförstånd med arbetsgivaren. Det är ju dom som måste bevilja ändringen till semester vilket de absolut inte är skyldiga till, men om de är sjysta så gör dom det såklart. Sen när det är godkänt så får ni ju ändra hos Försäkringskassan också.

Angående påsken så har jag svårt att se att någon HR-avdelning skulle gå med på att göra korrigeringar så långt bak i tiden, om det nu var den gångna påsken du syftade på. Däremot kan det vara aktuellt för dig då såklart, om du ska vara föräldraledig i vår.

Kontrollera dock först om ni har rätt till föräldralön och vilka regler som gäller där. Många kollektivavtal löser det där på olika sätt, men det finns en variant där den anställde bara får föräldralön under en enda sammanhängande ledighet. Då vill man såklart inte avbryta den perioden med semester innan man har fått ut alla föräldralön man har rätt till. Som sagt finns det många olika varianter, ta reda på vad som gäller för er. :blush:

1 gillning

För egen del inser jag att vi ganska mycket dagar kvar att ta ut innan de brinner inne nästa höst. Jag funderar på att lägga in föräldraledighet 22-23 december så kan jag ta föräldrapenning 20-28 dec.

Till alla som tycker det är lite krångligt att hänga med och vad som gäller för dig - chatta lite med chatgtp :smiley: det gör det så mycket enklare. Gjorde nyss upp en ultimat plan gällande att:

-inte få onödiga avdrag för de röda dagarna.
-bränna lägstanivådagarna på helgdagar (dessa försvinner när ditt barn blir 4 år och i mitt tycke värdelösa)

Du förstod mina frågor helt korrekt. Tack så mycket för ett toppensvar! Inte helt lätt detta måste jag säga, det måste vara väldigt många som suboptimerar när det gäller föräldraledighet generellt!

1 gillning

En relaterad fråga, blir det liknande effekter av sjukskrivning? Ska göra en halvplanerad operation som råkar hamna på semestern över jul. Är det vettigt att tacka ja till sjukskrivning och spara på semesterdagarna? Förstår att det blir lägre ersättning än vanliga lönen men semesterdagarna betalas ju ut så småningom om jag inte hinner nyttja dem. Eller blir det oväntade effekter kring helgdagarna likt de vid föräldraledighet? @Entropi

De 14 första dagarna av sjukperioden är det endast avdrag för den schemalagda arbetstid du inte jobbar pga sjukskriven. Från dag 15 och framåt blir det kalenderdagsavdrag, dvs avdrag för alla dagar ända tills du börjar arbeta igen, eller någon annan frånvaroart tar vid. Så det beror på hur länge du kommer vara sjukskriven helt enkelt.

EDIT: Lycka till med operationen, jag hoppas att allt går bra. Jag tycker absolut att du ska utnyttja din sjukskrivning för detta istället för att använda semesterdagar. När du väl kommer in på kalenderdagsavdrag (från dag 15) så kommer du ändå vara ute på andra sidan av alla helgdagarna.

1 gillning

Man ska inte lite för mycket på ChatGPT, lägstadagarna försvinner inte när barnet blir fyra år. Det som händer är att du max kan spara 96 dagar efter barnets fyra årsdag, så allt du har sparat som överstiger 96 dagar försvinner.

Sen kan man inte heller längre lägga ut föräldradagar på helger hur som helst, man måste vara ledig på anslutande arbetsdagar: Nya regler för föräldrapenning för dagar du inte jobbar - Försäkringskassan

Semesterperioden brukar räknas första april till sista mars. Så nya semesterdagar brukar fyllas på först i april.

Det beror på vad man har för semesteravtal. April-mars är vanligast som semesterår, men att köra januari-december är mycket vanligt det också. Och i båda fallen så ser ni inte era nya semestersaldon fören följande månad (maj/februari) eftersom semesterårsskiftet inte kan administreras förens april/januari löneökningarna är avräknade.

1 gillning

tack för förtydligandet - men det är väl totalt (mellan båda föräldrarna) 96 dagar?

Jag la upp det såhär

Yes, det är 96 dagar totalt för barnet ni kan spara efter 4-års dagen.

Gällande föräldraledighet på helger killgissar jag lite, för har inte testat att göra det själv, men baserat på länken ovan antar jag att du inte kan ta föräldraledigt 24-26:e, 31:e-1:a och 3-4:e då du har arbetsdag/semester före och efter de helgerna. (Citat från länken: “Du som till exempel jobbar måndag till fredag, och vill ta ut föräldrapenning på lördag eller söndag måste också ta ut föräldrapenning i minst samma omfattning på fredag eller måndag.”)

@Entropi som verkar ha råkoll får gärna bekräfta :slight_smile: själv har jag tänkt ta föräldraledig den 22:a pga brist på semesterdagar, och undrar om jag då kan ta FL även 21:a (och ev 20:e) - vad händer då med min kalenderdagslön för den helgen? Får jag både lön från arbetsgivaren för kalenderdagarna och ersättning för föräldraledighet från FK?

Om du är ledig på helger och ansöker om föräldraledighet 20e till 22a dec. så kommer din löneadministratör bara sucka och lägga in föräldraledigheten den 22a utan någon påverkan på helgen. Men enligt stycket som du citerar från FK så tolkar jag det som att du då kan välja att ta föräldraledighet från försäkringskassan under de två dagarna eftersom helgen angränsar till en dag du är föräldraledig. Så ja, då blir det ju “dubbel lön” de två dagarna kan man väl säga. Men också en dag ledighet som slösas på en redan ledig dag såklart.

I ditt första stycke där du svarar @Davand är jag benägen att hålla med om din tolkning. Även om det främst är en fråga för försäkringskassan som jag inte kan svara för. Men med löneögon är det ej genomförbart, förutsatt att det inte är dagar som hade varit arbetsdagar annars.

1 gillning

Tack för svar - yes att ta FL den 21:a skulle endast handla om att göra av med några av lägstadagarna

1 gillning

Jag ringde försäkringskassan och hörde mig för och det var inga konstigheter så som jag la upp det.

Jag lägger in mina dagar själv i systemet så ingen löneadministratör som kan ta illa upp :upside_down_face:

2 gillningar

Japp, men jag kollade upp det och vi får nya 1 januari. :saluting_face:

1 gillning

Tack för info och för pepp! Men precis, när de första 14 dagarna gått är det ändå vanliga januariveckor.

Jag som jobbat i massa år och dessutom är fackligt intresserad tycker det är konstigt att man får gissa sig till sånt här (eller fråga på fantastiska internetforum).

1 gillning