Föräldraledig över julen korkat?

Jag misstänker att de inte fattat grejen nu när lönen kom som en vanlig överföring och utan någon lönespec. Summan känns inte heller rätt. Kan du säga ungefär hur mycket jag borde få i lön för december respektive januari om jag tjänar 39 tusen i månaden. Min amningshjärna kan inte räkna ut det.

Ska såklart komma med löneadmin men skulle gärna vara mer säker på min sak

Det låter ju helknasigt att du inte har fått någon lönespecifikation. Börja med att begära lönespecifikationerna för december och januari så slipper vi gissa. De ska kunna maila dem som pdf till din privata mailadress om du är föräldraledig. Sen kan du retuschera alla personuppgifter och annat du inte vill dela och skicka privat så kan jag kolla på det om du vill. :slightly_smiling_face:

Du måste väl ha en anslutande arbetsdag som du tar föräldraledigt för att ta ut FL-dagar på röd-dag/helger?

Gick det igenom hos din löneavdelning?

Allt gick igenom som jag skrev. Varför skulle löneavdelningen ha synpunkt på det ? De bryr väl sig inte om Försäkringskassan ger mig pengar

Helt rätt - jag skulle frågat gick det igenom hos försäkringskassan?

Min löneperson hävdar att man måste ha en anslutande dag innan hel/röda dagar för att få föräldraledigt under helgen/röda dagar.

Vet att jag kollade det när detta nämndes och det verkade stämma. Men du har inte gjort så, har du fått annan information?

Ja det är därför har jag slängde in semester på vissa datum och inte FL

Fick lönespec nu. Min kollega som också är fl ledig hade ringt jobbet redan när han såg att det inte verkar stämma. Men jobbet upptäckte nog snarare ett annat fel än det vi tänker på. Så då fick jag en lönespec till som skulle korrigera det. Vi fick detta svar;

Jag har pratat med Almega och stämt av vad som gäller. Ni ska få semesterlön för de dagar ni tog semester, dvs 4,6% per dag av en månadslön.

Det ni fick på lönebeskedet igår var endast en dagslön. Jag har korrigerat detta med att göra två separata insättningar idag och lönebeskeden borde ni ha om någon timme.

Att det ska vara lön för hela perioden stämmer inte, enligt Almega, då ni inte har jobbat under perioden.

Den på 8 tusen kom först.

Av nån anledning har de slagit ihop december och januari.

Men du får ju inte ta semester och föräldrapenning för samma dag, eller?

Jag frågar av nyfikenhet då jag egentligen bara köpt vad vår löneperson sagt. Och sitter på en massa dagar som måste ut innan min yngsta blir 4…

Nä har inte tagit semester och FL samma dag. Men om du tittar på bilden så ser du att jag lagt SGI eller semester dagen innan eller efter helg

Nu verkar de ha insett att de gjort fel så det löser sig nog ändå :slight_smile:

Skönt!

Men i princip såhär, utifrån mitt kollektivavtal.

Tjänstledighet förälder 2025-10-01 — fredag 2025-12-19

Semester 22, 23, 29, 30 december 2025

Semester 2, 5, 7, 8, 9 januari 2026

Tjänstledighet förälder 2026-01-12 — 2026-04-30

Då jobbar jag inte en enda dag under sju månaders tid.

För december är lönen månadslön - 19 / 365 * 12 månadslöner (ungefär 37,5 % av månadslönen). För januari är lönen månadslön - 20 / 365 * 12 månadslöner (ungefär 34,2 % av månadslönen). Utöver detta ytterligare semestertillägg, som för mig betalas ut efterföljande månad, det vill säga i januari och februari.

Om vi bortser från semestertillägget tjänade jag alltså 71,7 % av en månadslön på detta upplägg. Semestertillägget bortser jag ifrån eftersom jag ändå skulle fått det utbetalt under sommaren eller längre fram.

(Se till att du inte är tjänstledig 20 december - 11 januari. Var tydlig när du ansöker om tjänstledighet att dela upp det i två perioder med tydliga start- och slutdatum.)

Utöver detta kan du ju ha rätt till föräldralön under ett visst antal månader, beroende på kollektivavtal.

P.S. Dubbelkolla att du inte ansöker om föräldrapenning 20 december 2025 - 11 januari 2026, det vill säga när du inte är tjänstledig. Du har inte rätt till föräldrapenning under denna tid. Tänk på att Försäkringskassan är väldigt hårda nuförtiden med fel i ansökningar om bidrag. Lämna genast en rättelse om du gjort fel.

Tycker det verkar vara ett jättemärkligt sätt att sköta det på. De väljer alltså att göra avdrag för föräldraledighet alla de lediga dagarna insprängda mellan dina semesterdagar. I min bok så bryter du ju föräldraledigheten med semester och ska inte ha löneavdrag för föräldraledighet förens du återupptar den efter semestern. Jag har aldrig sett att det gjorts på detta sett någon annanstans, men det finns ju alltid undantag och avvikande avtal. Men jag skulle nog be om en motivering till att man väljer att göra avdrag för föräldraledighet hela månaden.

Ja jag var tydlig med att det var ett avbrott i föräldraledigheten. Men nu har de efter att ha pratat med Almega och fackförbundet igen kommit fram till att vi hade rätt. De har gjort en utbetalning som jag tror stämmer, dock har inte specen kommit än så kan inte kontrollera helt att det stämmer. Efter att jag ansökte om semestern så ändrade de årsarbetstidsschemat så att 2 feb inte är ledigt vilket den var innan så det skulle kunna vara någon dag fel, får dubbelkolla det sen.

1 gillning

Vet du om en arbetsgivare får neka en föräldraledig person att avbryta den för att ta ut semester?

Jag skulle tro att de kan göra så ja, men den sortens arbetsrätt är inte mitt huvudsakliga kunskapsområde, så bäst svar får du nog från en facklig representant. Arbetsgivaren har ju full rätt att avslå semesteransökningar om man så vill. Samtidigt har de en skyldighet att se till att du tar ut minst 20 semesterdagar per semesterår, men det ska ju ske i samförstånd mellan AG och anställd.

Men tycker det verkar vara rätt taskigt beteende av AG om de inte låter dig bryta föräldraledighet med lite semester. Du är ju inte på arbetsplatsen oavsett vilket. Men en del arbetsgivare bedriver ju en direkt arbetarfientlig linje så klart att det kan förekomma. Men ruttet, som sagt.

De har efter det här beslutat att avslå liknande semesteransökningar i framtiden. Alltså där man bryter föräldraledigheten över jul.

1 gillning

Allstrå det är lite hugget som stucket. Tar du ut sememster så får du mer i lönen den månaden. tar du ut det som föräldraledigt så får du mindre i lönekontot men behåller semesterdagar du kan använda senare. Finns ingen riktigt optimal strategi här. Det beror på vad målet är.

1 gillning

Nja, det är väl bättre att ta ut semester än föräldrapenning över jul eftersom du under semestern även får betalt för röda dagar.

1 gillning