Föräldrar med låg pension

Ja naturligtvis, det är inte jag som säger att det inte går. Däremot finns det många äldre som inte känner till eller kan tänka sig nyttja möjligheten, även om det vore bra för dem.

1 gillning

Finns många äldre som sitter i villor som INTE stigit i värde också. Sverige är fullt av orter där huspriserna är låga. Då spelar det liten roll att de är avbetalda. Bostadsrätter likaså. Tufft med en låg pension i ett sådant läge.

Och det är definitivt inget säkert antagande att ett köpt boende är en god investering på 20-30 års sikt för de som köper nu, eller köpte i coronahysterin. Jag är en av dem.

Finns “fullt av orter” men det är ju verkligen småhålor i avbefolkningssamhällen. I övrigt räcker det med att ha bott i typ Örnsköldsvik, Karlstad, Kristianstad, Östersund, Skövde, Falun eller Västerås i några decennier för att tjänat flera miljoner på sitt boende. Det är svårt att hitta ställen där priserna inte stuckit iväg. Kolla mäklarstatistik om du inte tror mig.

1 gillning

Vilken kass inställning till sina föräldrar, alla har inte bra förutsättningar för att skapa bra pension, på grund av diverse anledningar.

Mina föräldrar köpte en fin enplansvilla på 140 kvm byggd 1972 hösten 1976. Ligger idyllsikt med blandad bebyggelse runt omkring, Då var orten blomstrande med många industrier och innovativa företag och var ett handelscentrum i regionen, riktig Gnosjöanda. Helt nya låg-, mellan- och högstadium med idrottsplats byggdes ett stenkast bort från villan i samma veva som vi flyttade in. Orten ligger vid kusten där älven möter havet så skärgårdsöar och vacker landsbygd är ingen bristvara. Sedan dess har det gått sakta men säkert nedåt med invånarantalet. De senaste åren har det accelererat. De betalade då 240.000 kr för villan. Idag 50 år senare är den på sin höjd värd kanske 800.000 kr med nyinstallerad bergvärme, nytt tak och nya fönster.

Att ha stått i bostadskön är ju dessutom i princip en billig försäkring mot just fattigdom som pensionär om man äger en bostadsrätt. Man kommer ha lång kötid.

@Mikael8 Fattar hur du tänker. Nu står där ju fler stugor och alla får plats tills alla syskon har familjer. Det stör mig inte om den investeringen som är DERAS hus används för deras ekonomi, särskilt som det ser ut. Dessutom är det sällan alla syskon är där samtidigt nu som vuxna.

Allt stöd som behövts utöver ekonomi har alltid varit självklart och de lät mig driva bolaget hemifrån dem när jag började och stöttade.