Jag tycker att aktieandelen också måste bero på hur mycket du spar i det kortare respektive i det längre tidshorisonten och hur mycket du har i kontant buffert på sparkonto med ränta.
Tycker du skulle kolla in avsnittet om 4 hinkar principen nedan för att få rätt balans mellan tillgång till cash vid behov, mellanrisk sparande (tex 60/40 aktier/räntor) och lång sikt/högre risk/passivt sparande (typiskt 90/10).
Jag tycker alltså att det är viktigt att du först bestämmer tidshorisonten mha det avsnittet:
- Behöver du ha en högre buffert med cash på räntekonto eller är det redan ok
- Hur mycket kan du med hög sannolihet säga att du kan spara på 8-10 år eller längre och sätta det i ”passiva” 90/10 fördelning. Även om börsen är dyr så vet ingen hur dyr den kommer att bli och så länge du månadsspar så spelar det inte så stor roll på lång sikt.
- Resten (kanske den största delen) av sparandet hamnar i ”mellanrisk” med en 4-6 års horisont och då typiskt med runt 60/40 aktier/räntor.
Jag tror det är bättre att du bestämmer vad som är vad och inte går in och ändrar på fördelningen för ofta. Då är risken att du drar upp eller ner aktieandelen vid fel tillfälle som vi småsparare ofta gör.
Lycka till