Fördelning swe vs usa/globalt

Hej
Jag har fördelningen 70% Sverige index och 30% globalt. Borde ju egentligen vara tvärtom. Det är inte en lysande riskspridning.

Är det fel att göra skifte från sve mot globalt nu med tanke på valutor och annat?
Tänker då byte från svenskt index där en del är Avanza Zero till LF Global

Inser även att jag har 10% Investor i portföljen. Är det för mycket? Tänkte aldrig sälja Investor men jag minns ju vad som hände med Ratos.

Tack för tankar

Menar du din totala ekonomi eller bara i en portfölj?

Jag hade bytt omgående. Inte tajma några valutor eller marknader. Riv av plåstret.

10% i Investor kan väl klassas som lekportfölj/spekulation så är väl okej… Men ganska smalt bet I så fall mot just investor. Jag hade diversifiera mera.

I portföljen inte den totala ekonomin

Om portföljen inte är för stor kanske man kan fördela om med framtida investeringar?

Okej jag förstår.

Jag har också tänkt i de banorna kring valutor. Men pengar som pengar. Det blir viktigt att se över hela sin ekonomi i min mening.

Att se över en portfölj blir lite poänglöst om du vill bedöma din valutarisk.

Så mitt tips är att se över din totala ekonomi.

Ett exempel som nog passar in för många svenskar:
1 miljon i vinst/kapital i huset. 300 000 kr i en portfölj och 100 000 kr i buffert.

Oftast är buffert och huset i SEK. Därför kan det vara vettigt att ha hög andel utländsk valuta i portföljen. Om du har 70% SEK i portföljen så är du väldigt lokal i din valutaexponering i min mening. Jag personligen kör 100% globalt i min portfölj med tanke på min övriga ekonomi.

Sen gällande tajmning av valuta så brukar valutor jämna ut sig över tid. Jag tycker du kan bortse ifrån att tajma det. Blir ju svårt att ta beslut annars…

Jag tänker nog främst på att globalt index står på ATH och att de bolagen som är störst i index har gått väldigt bra. Kanske är samma fenomen i svenskt index och då kvittar det ju.

Jag vet att man inte ska laborera med tajming etc men man kan ju åtminstone tänka efter före man gör en större flytt. Det är en rätt stor portfölj.

Riskspridningen totalt sett är ok så i detta fallet tänker jag främst på riskspridning inom portföljen. Jag har villa i Sverige men det är ju här jag bor så den kan jag inte påverka. Utöver det har jag inga svenska investeringar.

Börsen står nästan på ATH oftare än vad den inte gör det… Det är alltså normalt att börsen står på topp. Toppnotering följs oftast av nya toppnoteringar.