Företag i träda

Hej,

Jag har lite funderingar kring att sätta mitt företag i träda. Egentligen gjorde vi en försäljning av inkråmet i vårat bolag 2023, sedan dess har vi inte bedrivit verksamhet. Vi betalar fakturor för mobil samt har kvar vår företagsbil som vi använder privat. Allt detta behöver vi avsluta innan trädan.

Det skall bli nya regler har jag förstått från 5 år i träda till 4 år. Nu har vi brutet räkenskapsår men jag undrar om trädan räknas per kalenderår?

Oavsett så vill jag göra detta korrekt och riktigt men är orolig att göra fel och vårat bokföringsföretag har inte denna kompetens. De skriver att vi skall avsluta allt snarast då vi har brutet pr med sista datum 30 juni. De skriver att vi ska då avregistrera moms och arbetsgivare samt att de fakturerar för 5 års vilande hantering innan vi avregistrerar momsen.

Sedan har vi en granne inom finans som vi har stort förtroende för som säger att hans kollega kan hjälpa oss att sätta företaget i träda men att vi kan få ut pengarna direkt men då blir totala kostnaden/skatten 30% så lite högre än om vi väntar i 4/5 år enligt vanliga regeln. Tydligen är detta vanligt att vissa företag gör

Vi har egentligen inte bråttom samt har en hel del pengar så de 5% extra det företaget skall ha för att hjälpa oss med denna lösning blir för mycket.

Är det någon i detta forum som har kunskap om detta och kan komma med goda råd samt vad för hjälp det finns för att ordna detta?

Tack snälla.

Trädan räknas per kalenderår så ni har gott om tid på er. Trädan är redan sänkt till 4 år.

Vill ni ha ut pengarna direkt så blir det 30-40 % skatt beroende på hur mycket man tar ut. Man betalar bara statlig inkomstskatt upp till 90 inkomstbasbelopp (7-8 mkr) resten är det 30 % på.

Tack för svar. Dock var det en lösning för trädabolag att ta ut pengarna direkt med ett speciellt upplägg som jag inte hört om tidigare

Jag hade nog bokat ett möte med @RicardNylund som kan ha en genomgång om alternativen med dig

1 gillning