Hej forumet! ![]()
Jag står inför en “mindre” exit (runt 10 MSEK) inom kort, om allt går i lås. Har sedan tidigare funderat på nästa steg och preliminärt kommit fram till att jag är OK med att vänta 5.5 år och få ut det från holdingbolaget till 25% skatt.
Det som komplicerar det hela är att jag samtidigt vill kunna använda en del av pengarna mer aktivt, till exempel för:
- Investeringar i onoterade aktier (affärsängelinvesteringar): Jag har redan gjort ett par stycken via mitt holdingbolag
- Ev nya bolag: Jag vill ha möjligheten att använda en del av pengarna för att starta ett nytt bolag om det dyker upp en spännande möjlighet
Fråga: Hur kan ovan två punkter kombineras med att lägga bolaget i träda?
Jag har redan tänkt tanken att bara ta ut kanske 80% av pengarna efter trädan och sedan återgå till ett “vanligt” holdingbolag med kvalificerade andelar. Problemet är ju att man inte vill sitta still i 5 år!
En annan tanke är att via Holdingbolaget starta ett nytt dotterbolag genom vilket man hade kunnat göra ovan två punkter (affärsängel + eventuell ny verksamhet).
Någon som har tankar eller erfarenhet att dela med sig av?
Tar tacksamt emot tips på professionella rådgivare inriktade på just detta, om någon känner till!