Inför exit: Träda – men vara aktiv?

Hej forumet! :blush:

Jag står inför en “mindre” exit (runt 10 MSEK) inom kort, om allt går i lås. Har sedan tidigare funderat på nästa steg och preliminärt kommit fram till att jag är OK med att vänta 5.5 år och få ut det från holdingbolaget till 25% skatt.

Det som komplicerar det hela är att jag samtidigt vill kunna använda en del av pengarna mer aktivt, till exempel för:

1. Investeringar i onoterade aktier (affärsängelinvesteringar): Jag har redan gjort ett par stycken via mitt holdingbolag
  2. Ev nya bolag: Jag vill ha möjligheten att använda en del av pengarna för att starta ett nytt bolag om det dyker upp en spännande möjlighet

Fråga: Hur kan ovan två punkter kombineras med att lägga bolaget i träda?

Jag har redan tänkt tanken att bara ta ut kanske 80% av pengarna efter trädan och sedan återgå till ett “vanligt” holdingbolag med kvalificerade andelar. Problemet är ju att man inte vill sitta still i 5 år!

En annan tanke är att via Holdingbolaget starta ett nytt dotterbolag genom vilket man hade kunnat göra ovan två punkter (affärsängel + eventuell ny verksamhet).

Någon som har tankar eller erfarenhet att dela med sig av?

Tar tacksamt emot tips på professionella rådgivare inriktade på just detta, om någon känner till!

1 gillning

Hej!

Bra funderingar. Jag har skrivit om det lite här, men bara ur perspektivet att du vill leva på pengarna löpande och/eller använda en del av dem för investeringar i diverse.

Man tycker ju att lösningen med holding+dotter skulle funka, med en del av kapitalet i varje. Men det känns samtidigt lite för ”enkelt” som sätt att kringgå reglerna kring träda och samtidigt ha verksamhet…? Känns som att Skatteverket kan ha en synpunkt där.

Du får gärna återrapportera vad du kom fram till, exempelvis genom en rådgivare!

Med lite tålamod dyker det säkert upp någon med mer kunskap här i tråden inom kort :innocent:

2 gillningar

Tack för svar, bra artikel du skrivit!

Håller med – frågan är om det är att vara aktiv, men det borde det ju egentligen kanske vara…

1 gillning